Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17."— Utskrift av presentasjonen:

1 LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17

2

3  Fremgangsmåte for å nå et mål.  Arbeidsmåte for å strukturere / organisere egen læring. Hva er egentlig en læringsstrategi?

4 Hvordan er det for deg? Hva lærer du mest av?!

5  Gjør det enklere å lære og huske nytt stoff!  Hjelpemidler til arbeid med delemner, skriftlige oppgaver, fremføringer eller forberedelser til prøver.  Vi er forskjellige og lærer best på ulike måter. Hvorfor viktig å kunne og bruke ulike læringsstrategier?

6 FØRSTRATEGIER - for å ”logge seg på” det man kan fra før.

7

8 Tenkeskriving TANKER, IDEER eller SPØRSMÅL etter å ha lest et avsnitt, sett på noe osv. FREMMER REFLEKSJON

9 STRATEGIER UNDERVEIS (lese- og notatmåter)

10 Tokolonnenotat - gjerne med bilder eller tegninger Fungerer også utmerket på norsk, engelsk...!

11 Tankekart eller bildekart

12 Tidslinje

13 Tidslinje med bilder (og litt annerledes satt opp) Husker du at dere i fjor lagde en tidslinje om Amerika som lignet på dette?!

14 Venndiagram - for å sammenligne hendelser, ting eller personer.

15  Les teksten + noter nøkkelord / lag tankekart.  Forbered det du skal si i læresamtalen etterpå: (NB: Begge to skal gjøre hver runde, ”anne hver”!)  1. runde: ”Jeg har lært at....”  2. runde: ”Jeg mener den viktigste setningen er...”  3. runde: ”Mitt faktaspørsmål er...” (Den andre prøver å svare.)  4. runde: ”Jeg lurer på...” (Den andre prøver å svare.) Læresamtale (ca. 5 minutter)

16  3-4 elever deler en tekst mellom seg.  Overblikk (BISON), nærlesing og ta notater til ”ditt” avsnitt.  Elevene lærer hverandre om sitt tema.  Notering av det viktigste de andre forteller. Samarbeidslæring / Ekspertmodellen

17 Literature Circle / ”Litteratursirkel” I en gruppe får personene ulike oppgaver til en tekst. SAMARBEID og DELING av opplysninger - > ØKT LÆRING

18  Øvelse i å lage gode spørsmål -> ofte flinkere til å svare på andres spørsmål også. FOSS (Forholdet spørsmål svar)

19 Sammendrag - en kort oppsummering av det viktigste i en tekst. 1. Ta et BISON-blikk på teksten. 2. Nærles. 3. Noter nøkkelord fra hvert avsnitt. 4. Lag egne setninger utifra nøkkelordene. NB: KORT!

20  Du trenger IKKE å forstå hvert eneste ord i en muntlig eller skriftlig tekst!  Etter et bestemt tema: lurt å diskutere med noen andre hvordan det har vært å jobbe med den aktuelle læringsstrategien.  Hva bør jeg gjøre på neste tema? Samme læringsstrategi eller en annen?! NB!

21  ”Undersøkelser viser at studenter som noterer i timene får gjennomgående bedre karakterer enn de som ikke gjør det.” (Fritt fra boka 101 gode råd om studieteknikk) LITT STUDIETEKNIKK

22  BEVISSTGJØRING: Hva er målet (læringsmålet)?  SAMARBEID med andre!  MOTIVER deg selv!  Jobb med SELVDISIPLIN (legg bort mobil, FB, TV osv.)  TREN opp LESEHASTIGHETEN  TREN PÅ ULIKE STUDIETEKNIKKER (LÆRINGSSTRATEGIER)  Ta strukturerte og kortfatta NOTATER Tips fra 101 gode råd om studieteknikk

23  HUSK Å HØRE DEG SELV.... .... OG REPETERE!  NB: Korttidsminne og langtidsminne  BRUK farger og fargekoder Flere tips...

24 HUSK...

25 Fysisk aktivitet hjelper deg å lære!

26 OG SIST, MEN IKKE MINST...


Laste ned ppt "LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google