Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRagnhild Maren Kleppe Endret for 7 år siden
1
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17
3
Fremgangsmåte for å nå et mål. Arbeidsmåte for å strukturere / organisere egen læring. Hva er egentlig en læringsstrategi?
4
Hvordan er det for deg? Hva lærer du mest av?!
5
Gjør det enklere å lære og huske nytt stoff! Hjelpemidler til arbeid med delemner, skriftlige oppgaver, fremføringer eller forberedelser til prøver. Vi er forskjellige og lærer best på ulike måter. Hvorfor viktig å kunne og bruke ulike læringsstrategier?
6
FØRSTRATEGIER - for å ”logge seg på” det man kan fra før.
8
Tenkeskriving TANKER, IDEER eller SPØRSMÅL etter å ha lest et avsnitt, sett på noe osv. FREMMER REFLEKSJON
9
STRATEGIER UNDERVEIS (lese- og notatmåter)
10
Tokolonnenotat - gjerne med bilder eller tegninger Fungerer også utmerket på norsk, engelsk...!
11
Tankekart eller bildekart
12
Tidslinje
13
Tidslinje med bilder (og litt annerledes satt opp) Husker du at dere i fjor lagde en tidslinje om Amerika som lignet på dette?!
14
Venndiagram - for å sammenligne hendelser, ting eller personer.
15
Les teksten + noter nøkkelord / lag tankekart. Forbered det du skal si i læresamtalen etterpå: (NB: Begge to skal gjøre hver runde, ”anne hver”!) 1. runde: ”Jeg har lært at....” 2. runde: ”Jeg mener den viktigste setningen er...” 3. runde: ”Mitt faktaspørsmål er...” (Den andre prøver å svare.) 4. runde: ”Jeg lurer på...” (Den andre prøver å svare.) Læresamtale (ca. 5 minutter)
16
3-4 elever deler en tekst mellom seg. Overblikk (BISON), nærlesing og ta notater til ”ditt” avsnitt. Elevene lærer hverandre om sitt tema. Notering av det viktigste de andre forteller. Samarbeidslæring / Ekspertmodellen
17
Literature Circle / ”Litteratursirkel” I en gruppe får personene ulike oppgaver til en tekst. SAMARBEID og DELING av opplysninger - > ØKT LÆRING
18
Øvelse i å lage gode spørsmål -> ofte flinkere til å svare på andres spørsmål også. FOSS (Forholdet spørsmål svar)
19
Sammendrag - en kort oppsummering av det viktigste i en tekst. 1. Ta et BISON-blikk på teksten. 2. Nærles. 3. Noter nøkkelord fra hvert avsnitt. 4. Lag egne setninger utifra nøkkelordene. NB: KORT!
20
Du trenger IKKE å forstå hvert eneste ord i en muntlig eller skriftlig tekst! Etter et bestemt tema: lurt å diskutere med noen andre hvordan det har vært å jobbe med den aktuelle læringsstrategien. Hva bør jeg gjøre på neste tema? Samme læringsstrategi eller en annen?! NB!
21
”Undersøkelser viser at studenter som noterer i timene får gjennomgående bedre karakterer enn de som ikke gjør det.” (Fritt fra boka 101 gode råd om studieteknikk) LITT STUDIETEKNIKK
22
BEVISSTGJØRING: Hva er målet (læringsmålet)? SAMARBEID med andre! MOTIVER deg selv! Jobb med SELVDISIPLIN (legg bort mobil, FB, TV osv.) TREN opp LESEHASTIGHETEN TREN PÅ ULIKE STUDIETEKNIKKER (LÆRINGSSTRATEGIER) Ta strukturerte og kortfatta NOTATER Tips fra 101 gode råd om studieteknikk
23
HUSK Å HØRE DEG SELV.... .... OG REPETERE! NB: Korttidsminne og langtidsminne BRUK farger og fargekoder Flere tips...
24
HUSK...
25
Fysisk aktivitet hjelper deg å lære!
26
OG SIST, MEN IKKE MINST...
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.