Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Introduksjon Forskningsprosessen - kvalitative og kvantitative tilnærminger Nærmere om noen tradisjoner Grounded Theory Fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming Diskursanalyse Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

2 Pensumlitteratur om kvalitativ forskning
Vitenskapsteori: Særlig relevant: Fay (1996) og *Wormnæs (2005). Forskningsmetoder Bøker: Corbin & Strauss, 2008 Dalen, 2011 Gall, Gall & Borg – særlig kap , deler av kap. 17 Vedeler, 2000 forts. Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

3 Forts. pensumlitteratur
Artikler (*kompendium): Andenæs, 2000 Brandt, 2007 Dahler-Larsen, 2006 Kalleberg, 2007 Kjeldstadli, 1999 (kap 12 og 13) Mathison, 1988 Maxwell, 1992 Neumann, 2001 Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

4 Sentrale kjennetegn ved kvalitativ forskning
1. Introduksjon Sentrale kjennetegn ved kvalitativ forskning Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

5 Hva slags fenomener studeres i kvalitativ forskning?
a. “Levd erfaring” (‘lived experience’): . b. Institusjoner, organisasjoner, samfunn, kulturer c. Språk og kommunikasjon (Basert på Gall, Gall & Borg, 2007, kap. 15.) Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

6 Noen kjennetegn ved kvalitativ forskning
- Vekt på mening, betydning, forståelse Tolkning sentralt i hele forskningsprosessen Helhetlig – kontekstuell - tilnærming (”wholeness of experience”) Studerer ofte fenomener i sine naturlige omgivelser Nærhet til informanter –deltakere - evt. bruk av personlige tekster Forskerrollens betydning - refleksivitet Forskningsprosessen krever BÅDE systematikk OG fleksibilitet, åpenhet Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

7 Hva er en forskningstradisjon?
Sammenheng mellom sentrale elementer : tema formål metodisk tilnærming teoretisk ramme Ofte flytende grenser mellom tradisjoner! Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

8 3. Nærmere om noen forskningstradisjoner
Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

9 Fenomenologisk-hermeneutiske forskningstradisjoner
To typer studier: Menneskers erfaringer på et bestemt felt ’lived experience’ Formål: Å finne fram til temaer og mønstre i erfaringene. Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

10 Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
Forts. 2. Å gripe ”essensen” i et fenomen (dvs. slik fenomenet erfares) Eksempler: Hva er ”læring”? Hva er ”inkludering”? Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

11 Forskningstradisjon – eksempel: fenomenologisk forskning
Tema: menneskers erfaringer på ulike områder, eller essensen av et fenomen Formål: Beskrive menneskers subjektive erfaringer eller gripe essensen i et fenomen Metodisk tilnærming: Åpen, fleksibel - lytte til/lese menneskers erfaringer (intervjuer, tekster) Teori: Ikke teoridrevet – er beskrivende, men utvikler evt. generelle temaer Nær sammenheng mellom de fire elementene! Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

12 Diskursanalyse i samfunns- og utdanningsvitenskap
Hva er ’diskurs’? En bestemt måte å forstå og omtale (et utsnitt av) verden på. Formål: Å studere ulike forståelsesmåter – diskurser - og hvordan de skapes og vedlikeholdes. Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP

13 Hva er ”kjernen” i de ulike tradisjonene?
Grounded Theory: - å utvikle begreper/ teori med grunnlag i datamateriale Fenomenologi: - beskrive menneskers erfaringer innen et område (finne temaer og mønstre), eller - finne essensen i et fenomen Diskursanalyse: - avdekke hvordan ’mening’ skapes, vedlikeholdes og endres, og sammenhenger mellom ’mening’ og handling Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP


Laste ned ppt "Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google