Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMargit Pedersen Endret for 6 år siden
1
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Introduksjon Forskningsprosessen - kvalitative og kvantitative tilnærminger Nærmere om noen tradisjoner Grounded Theory Fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming Diskursanalyse Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
2
Pensumlitteratur om kvalitativ forskning
Vitenskapsteori: Særlig relevant: Fay (1996) og *Wormnæs (2005). Forskningsmetoder Bøker: Corbin & Strauss, 2008 Dalen, 2011 Gall, Gall & Borg – særlig kap , deler av kap. 17 Vedeler, 2000 forts. Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
3
Forts. pensumlitteratur
Artikler (*kompendium): Andenæs, 2000 Brandt, 2007 Dahler-Larsen, 2006 Kalleberg, 2007 Kjeldstadli, 1999 (kap 12 og 13) Mathison, 1988 Maxwell, 1992 Neumann, 2001 Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
4
Sentrale kjennetegn ved kvalitativ forskning
1. Introduksjon Sentrale kjennetegn ved kvalitativ forskning Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
5
Hva slags fenomener studeres i kvalitativ forskning?
a. “Levd erfaring” (‘lived experience’): . b. Institusjoner, organisasjoner, samfunn, kulturer c. Språk og kommunikasjon (Basert på Gall, Gall & Borg, 2007, kap. 15.) Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
6
Noen kjennetegn ved kvalitativ forskning
- Vekt på mening, betydning, forståelse Tolkning sentralt i hele forskningsprosessen Helhetlig – kontekstuell - tilnærming (”wholeness of experience”) Studerer ofte fenomener i sine naturlige omgivelser Nærhet til informanter –deltakere - evt. bruk av personlige tekster Forskerrollens betydning - refleksivitet Forskningsprosessen krever BÅDE systematikk OG fleksibilitet, åpenhet Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
7
Hva er en forskningstradisjon?
Sammenheng mellom sentrale elementer : tema formål metodisk tilnærming teoretisk ramme Ofte flytende grenser mellom tradisjoner! Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
8
3. Nærmere om noen forskningstradisjoner
Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
9
Fenomenologisk-hermeneutiske forskningstradisjoner
To typer studier: Menneskers erfaringer på et bestemt felt ’lived experience’ Formål: Å finne fram til temaer og mønstre i erfaringene. Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
10
Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
Forts. 2. Å gripe ”essensen” i et fenomen (dvs. slik fenomenet erfares) Eksempler: Hva er ”læring”? Hva er ”inkludering”? Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
11
Forskningstradisjon – eksempel: fenomenologisk forskning
Tema: menneskers erfaringer på ulike områder, eller essensen av et fenomen Formål: Beskrive menneskers subjektive erfaringer eller gripe essensen i et fenomen Metodisk tilnærming: Åpen, fleksibel - lytte til/lese menneskers erfaringer (intervjuer, tekster) Teori: Ikke teoridrevet – er beskrivende, men utvikler evt. generelle temaer Nær sammenheng mellom de fire elementene! Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
12
Diskursanalyse i samfunns- og utdanningsvitenskap
Hva er ’diskurs’? En bestemt måte å forstå og omtale (et utsnitt av) verden på. Formål: Å studere ulike forståelsesmåter – diskurser - og hvordan de skapes og vedlikeholdes. Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
13
Hva er ”kjernen” i de ulike tradisjonene?
Grounded Theory: - å utvikle begreper/ teori med grunnlag i datamateriale Fenomenologi: - beskrive menneskers erfaringer innen et område (finne temaer og mønstre), eller - finne essensen i et fenomen Diskursanalyse: - avdekke hvordan ’mening’ skapes, vedlikeholdes og endres, og sammenhenger mellom ’mening’ og handling Monica Dalen og Reidun Tangen, ISP
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.