Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LÆRING LUT - HIVE Januar 2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 LÆRING LUT - HIVE Januar 2011

2 Hva er læring? Hvordan kan vi vite hva elevene lærer? ?

3 Tre metaforer for læring
Behavio-ristisk Kognitiv Sosio- kulturell Mottakeren Forskeren Kulturell Deltaker

4 BEHAVIORISMEN Empirisme Læring: overføring, imitasjon Tabula rasa
Kunnskap: objektive fakta - kvantitativ Prøving og feiling, straff og belønning

5 Behaviorismens tre grunnsetninger (Atkinson 1990)
1. Klassisk eller operant betinging er byggestenene i enhver form for læring 2. Læringens lover er i bunn og grunn de samme for alle arter 3. Læring iverksettes alltid av eksterne eller miljømessige faktorer

6 Behaviorismens tre grunnsetninger (Atkinson 1990) forts.
1. Klassisk eller operant betinging er byggestenene i enhver form for læring 2. Læringens lover er i bunn og grunn de samme for alle arter 3. Læring iverksettes alltid av eksterne eller miljømessige faktorer

7 Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) Prinsipper for undervisning
Klargjøre målet med undervisningen Uttrykke dem i klare atferdstermer Utarbeide delmål Finne en hensiktsmessig rekkefølge for delmålene – det enkleste først

8 Kritikken mot “den tradisjonelle skolen”

9 Kognitivisme - Konstruktivisme
Kognitivismen oppstod som et opprør mot behaviorismen Mennesket er langt mer enn det som kan observeres Læring er langt mer enn det som kan måles i endret atferd Menneskets evne til rasjonell tenkning og menneskelig kognisjon settes i fokus Det elementet i kognitivismen som har fått størst innflytelse når det gjelder synet på læring er konstruktivisme, ideen om at personen selv konstruerer sin versjon av omverden, gjennom de erfaringer som han eller hun gjør. Læring skjer gjennom aktiv utforskning…elevene må erfare – konstruere egne skjema modeller av virkeligheten gjennom aktiv utforskning av fenomenene rundt seg Menneskets tenkning skiller seg klart fra andre dyr Grunnleggende forskjell på barn og voksne – stadier – faser som muliggjør gradvis økende abstraksjon av elementer i omgivelsene

10 Jean Piaget ( ) Handling og utforskning er en forutsetning for læring Kunnskap er konstruksjoner i form av skjema Læring er endring i skjema Utvikling skjer gjennom stadier Det er ulike typer av kunnskap Barnets egosentrisitet og evne til desentrering er avgjørende for hva barnet kan lære

11 Kognitivismen Kjennskap til elevenes nivå og forutsetninger
Aktivitet – erfaring – gjentakelse: STUDENTAKTIVE FORMER Har hatt sterk innflytelse på de siste tiårs skolereformer

12 Den sosiokulturelle tilnærmingen
Michael Cole: Matematikk-prosjekt i Liberia

13 Lev SeminovVygotskij (1896-1934)
”En av pedagogikkens store genier” (Bråten 2006)

14 Tre vitenskapelige tilnærminger til læring
Behavioristisk Kognitiv Sosio- kulturell KUNN-SKAP Objektive sannheter Vår evne til å avdekke naturlovene Konstruksjoner Subjektiv forståelse Situert Sosial Historisk LÆRING Kvantitativ økning av fakta og handlingsprinsipper Økende presisjon i utførelse Erfaring Nyansering og utvikling i konstruksjoner Erfaring og refleksjon over erfaring Kulturell Alltid forbundet med kulturelt utviklede redskaper Begreper UNDER- VISNING Demonstrasjon Overføring av fakta Legge til rette for at studentene erfarer – reflekterer – erfarer igjen Etablere læringsmiljøer med rik tilgang på redskaper Dialog


Laste ned ppt "LÆRING LUT - HIVE Januar 2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google