Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2N Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid

2 Mål Målet med denne modulen er bli bevisst på hva det innebærer å ha naturfaglig kompetanse, sett i lys av skolens naturfag.

3 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet 15 minutter Faglig påfyll 10 minutter Leseaktivitet Gruppearbeid 40 minutter Planlegg egen undervisning Totalt 95 minutter

4 Oppsummer forarbeidet
15 minutter

5 Oppsummer forarbeidet
Gå sammen i grupper på tre–fire personer og ta fram notatene fra forberedelsen. Diskuter (10 minutter): Hva legger dere i å ha naturfaglig kompetanse? Oppsummer i plenum (5 minutter): Hver gruppe deler innspill fra gruppediskusjonen.

6 Faglig påfyll 10 minutter

7 Hva menes med kompetanse?
Læreplanen i naturfag (og alle andre fag) består av kompetansemål. Kompetansebegrepet er komplekst. Det finnes ikke en fasit på hva som ligger i begrepet kompetanse. (Knain, 2005; Weinert, 2001)

8 Kompetansedefinisjon for fagfornyelsen
I Stortingsmelding 28 Fag – Fordypning – Forståelse som blir gjeldende for fagfornyelsen defineres kompetanse slik: Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. (Meld. St. 28 (2015–2016), kap. 4.1) Ifølge denne definisjonen består kompetanser av både kunnskap og ferdigheter.

9 Kunnskap og ferdigheter
Kunnskap er å tilegne seg og forstå teorier, fakta, prinsipper og prosedyrer innenfor fag og fagområder. Det er også å kunne strukturere og kombinere kunnskap. Ferdigheter er å anvende kunnskap til å løse problemer eller oppgaver, og omfatter blant annet kognitive, praktiske, kreative og kommunikative ferdigheter. (Meld. St. 28 (2015–2016), kap. 4.1)

10 Leseaktivitet: Kunnskap og ferdigheter i naturfag
15 minutter

11 Kunnskap og ferdigheter i naturfag
I denne leseaktiviteten skal dere først lese individuelt og deretter dele det dere har lest i par. Til slutt deler parene sine «funn» fra lesinga i plenum.

12 Les-par-del Individuelt (5 minutter)
Les formål med naturfag i læreplanen i naturfag (udir.no). Noter deg hva som står om: kunnskaper ferdigheter Diskuter med sidemannen (5 minutter) Hvilke kunnskaper og ferdigheter fant dere i formålet med naturfag? Del i plenum (5 minutter) Ta en runde der hvert par deler en kunnskap og en ferdighet.

13 Gruppearbeid: Kompetanser i naturfag
40 minutter

14 Kompetanser i naturfag
Del dere i fire grupper. Hver gruppe trenger et blankt ark og en penn. Les siste del av kompetansedefinisjonen på nytt (neste side).

15 Kompetanse er mer enn kunnskap og ferdigheter
Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. (Meld. St. 28 (2015–2016), kap. 4.1)

16 Kompetansedefinisjon og undervisning
På neste side får hver gruppe et spørsmål relatert til kompetansedefinisjonen. Skriv gruppas spørsmål på midten av arket Diskuter i 4–5 minutter og noter stikkord på arket som et tankekart. Bruk læreplanen og eksempler fra egen undervisning. Send arket videre (gruppe 1 til gruppe 2 osv.) inntil spørsmålet kommer tilbake til gruppa som startet.

17 Spørsmål til kompetansedefinisjonen
Svar i stikkordsform / korte setninger. Gruppe 1: Hvilke utfordringer skal elevene mestre i naturfag? Gruppe 2: Hvilke oppgaver skal elevene løse i naturfag? Gruppe 3: Hva mener vi med kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner? Gruppe 4: Hvordan kan dere hjelpe elevene å utvikle forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning?

18 Oppsummer (10 minutter) Hver gruppe leser gjennom svarene på arket. Marker tre stikkord/setninger dere mener er sentrale svar på spørsmålet. Hver gruppe deler oppsummeringa sin i plenum.

19 Planlegg egen undervisning
15 minutter

20 Planlegg egen undervisning
Planlegg undervisning som skal gjennomføres med elever før neste samling. Dere kan velge å jobbe individuelt eller flere sammen. Velg et hovedområde på det trinnet som er aktuelt for dere. Identifiser hvilke ferdigheter og kunnskaper som er beskrevet i kompetansemålene innen det valgte hovedområdet. Velg ett av følgende mål: Elevene skal lære å mestre utfordringer i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner utvikle evne til refleksjon og kritisk tenkning Skisser undervisning som kan legge til rette for at elevene skal oppnå det valgte målet.

21 Naturfaglig kompetanse D – Etterarbeid
Modul 2N Naturfaglig kompetanse D – Etterarbeid

22 Mål Målet med denne modulen er bli bevisst på hva det innebærer å ha naturfaglig kompetanse, sett i lys av skolens naturfag.

23 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 30 minutter Oppsummer i plenum 20 minutter Veien videre 10 minutter Totalt 60 minutter

24 Del erfaringer i grupper (30 minutter)
Del dere i grupper på tre–fire personer, etter hvilket mål dere valgte å fokusere på i utprøvinga. Del eksempler fra utprøvinga og diskuter hvordan undervisninga var tilrettelagt for at elevene kunne oppnå det valgte målet. Avslutt med å drøfte hvordan dere gjennom undervisninga sikrer at elevene oppnår den naturfaglige kompetansen vi ønsker elevene skal ha. Lag ei kort oppsummering som gruppa skal dele i plenum.

25 Oppsummer i plenum (20 minutter)
Hver gruppe deler oppsummeringa si i plenum.

26 Veien videre (10 minutter)
Neste modul handler om læreplanforståelse. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.

27 Kilder Knain, E. (2005). Definering og valg av kompetanser – DeSeCo. Norsk pedagogisk tidsskrift, 89(01), 45–54. Meld. St. 28 (2015–2016). (2016). Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet Hentet fra /id /. Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: a conceptual clarification, in: D. S. Rychen and L. H. Salganik (Eds) Defining and Selecting key Competencies, pp. 45–66 (Göttingen: Hogrefe).


Laste ned ppt "Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google