Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma"— Utskrift av presentasjonen:

1 Undervisning for nybegynnere og studenter på høyere nivå – og å skrive lærebøker

2 Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
”Du er én av 180 søkere …” Vikar ”for en stund” Første dag som lærer Sterk følelse … en slags lidenskap Lidenskapen ligger i bunnen for mitt prosjekt *

3 Veien som lærer I starten: Hvordan er jeg som lærer?
Hva synes elevene om meg? Er jeg bedre enn ”de andre”? Men så: Blikket rettet mot elevene i større grad Prosess mot å se dem klarere – og forstå deres behov *

4 Veien mot å skrive lærebøker
Fokus bort fra meg og over på studentene Ikke måle min ”flinkhet” og eget inntrykk av meg selv, men: - måle resultatet av undervisningen Elever / studenter lærer ulikt – men mange utfordringer er felles Kan jeg SE det som er felles – og nedfelle det i tekst/oppgaver? Kan jeg gjennom dette bidra til økt forståelse – og læring? Å skrive lærebok for meg er ikke å kunne mange teorier, men: om å SE studentene og å ha KONTAKT med dem *

5 Hva er en lærebok i norsk?
Jeg hadde et inntrykk av hva en lærebok er Måtte bryte med det inntrykket for å kunne skrive Jeg måtte tillate meg selv å hente fram noe som lå inni meg Kamp mot ”stemmer” Frigjørende prosess *

6 Møter med egen redsel … Det går bra! litt redd …
men turte ta med Trollmor Nå begynner vi! mye mindre redd … turte ta med Trollmor + selvbiografiske trekk + refleksjonsessay om egen praksis Ny bok ikke redd! tør ta med Trollmor + selvbiografiske trekk + refleksjonsessay + egne fortellinger

7 Paloma Othilie - Othilie

8 Amanda Ismenia - Ismenia

9 Sebastian Ernesto - Ernesto

10 Emilio – Patricio

11 Johanne – Cecilie

12 Lærebok i norsk som sjanger - nyttig / interessant med en sjangerdiskusjon
For meg kan en lærebok være: narrativ med selvbiografiske trekk subjektiv (via Trollmors stemme, tekstene – og refleksjon; en ”fra meg til deg”-stemme) kritisk (ikke ”reklame for landet”) kommuniserende ikke ”ferdig” inneholde refleksjon

13 Veien etter at bøkene er skrevet
I starten: forskrekkelse glede dreier seg ikke om penger – men: Nytt landskap: ny form for kontakt med studenter møter med nye mennesker innpass for å se mer av hva andre driver med *

14 Nøkkelord for mitt prosjekt
Lidenskap … Utprøving Dialog Lytte Kontakt Prøve – feile Prosess Videreutvikling *

15 Undervisning på høyere nivå - tanker bak utformingen av Det går bra!
Skrevet ut fra erfaringen fra sommerkurs ved UiO Startet arbeidet i 2007 Studentene som ledestjerne Masse utprøving (foreløpig utgave 2008) Utfordringer i teksten Fokus på ord og uttrykk Norsk på norsk / synonymer Det tar ofte for lang tid før studentene ”hopper” over i det norske språklandskapet De veksler mellom to språk langt ut i opplæringsløpet Dette søker jeg å dempe med ”norsk på norsk” *

16 Undervisning på høyere nivå - tanker bak utformingen av Det går bra!
Innhold for diskusjon Trollmor Ingen ”løsningsforslag” på hvordan og hva Norge er Løsningsforslag på oppgavene Oppgavene er ikke ”ferdige” når funnet svaret En ny oppgave starter da … (eksempel med preposisjoner og adverb) PowerPoint – selvstudie og i klassen *

17 Undervisning på høyere nivå - tilblivelsen av Det går bra!
Mange oppgaver Oppgaver som er vanskelige nok Repetisjon av selve oppgavetypen Muntlige strukturøvelser Repetisjon – også på høyere nivå Henvisning til oppgaver fra Nå begynner vi! og ”Ny bok” … studentene mangler ofte et solid grunnlag slik er virkeligheten i Norge … *

18 Å skrive er en prosess Ny utgave av arbeidsboka til Det går bra! (ca. 17. juni 2011) Jeg følte jeg ikke hadde nok: repetisjon hadde ikke - oppgaver ikke nok oppgaver ikke tilstrekkelig gjentakende mønster av oppgavene *

19 Andreutgaven av Det går bra!
Det som er tatt ut, ligger på nettsiden (med få unntak) Arbeidsboka er bygd opp på bakgrunn av egne erfaringer med boka i bruk Å skrive er en prosess Skapes i dialog Min fremste dialog har vært med studentene Men lærerne er SELVFØLGELIG også viktige i dialogen *

20 www.norskfordeg.no - et redskap for videreutvikling og dialog
Nytt materiell legges ut: grammatikkforklaringer grammatikkoppgaver mer vokabular lydfiler videosnutter refleksjonsnotater *

21 www.norskfordeg.no - et redskap for videreutvikling og dialog
delekultur er bra lydfiler løsningsforslag på PowerPoint og Word videosnutter grammatikkforklaring uttale lytteøvelse *

22 Nå begynner vi! - tilblivelsen av Nå begynner vi!
Bok som ”presset på” etter hvert (… på samme måte som den neste boka nå ”presser på”) Utprøving Bønn til meg selv: … at jeg aldri skriver hvis jeg ikke underviser *

23 Nå begynner vi! - basert på erfaringer fra Det går bra!
Basert på ”Opplæringsplanen i norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere” Forstår at planen er åpen for tolkning … Tettere sammenheng mellom tekst og oppgaver = å gre håret på jentene mine … *

24 Nå begynner vi! Eventuelle floker som må gres bedre ut, legges ut på nettsiden … Trollmor MÅ være med! … uten Trollmor er jeg fanget Mye tekst Mange oppgaver *

25 Nå begynner vi! Mange -oppgaver Repeterende mønster
Oppgaver som kan nivåtilpasses Nettressurser lydfiler løsningsforslag grammatikk vokabular videosnutter bilder på nettet *

26 Ny bok i 2011/2012 (B1) 25 kapitler (Opplæringsplanen) Intervjuer
Små fortellinger Arbeidsopplegg til norske filmer Samme konsept som Det går bra! og Nå begynner vi! - men med noen endringer, for å skrive er en (lykkelig) prosess *

27 Å skrive lærebok … … å skrive lærebok handler kanskje om å våge å lytte til egen stemme – samtidig som man lytter så godt man kan til andre?


Laste ned ppt "Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google