Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vurdering for læring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vurdering for læring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Vurdering for læring

2 Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (VFL)
Alle undervisningsøkter skal ha kriterier som kommuniserer med elevene, basert på elevens/klassens ståsted Læringsmålene på ”tavla” skal ha kriterier (skal utarbeide kriterier sammen med eleven/klassen) Kriteriene skal justeres sammen med elev ifht elevens/klassens ståsted Hvor er elevene/klassen? Hvor skal eleven/klassen? Læring Hva har eleven/klassen lært? Fordi eleven skal vite hva som forventes, og hva som skal læres

3 Eksempler på kriterier knyttet til læringsmål
På tre nivå Innenfor toleranse jf. standard En god modell Læreren viser hvordan (modellering) Et ferdig produkt Film Forventet kvalitet +++

4 Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (VFL)
Det skal brukes egenvurdering med utgangspunkt i kriteriene. Elevene har i liten grad et eierforhold til egenvurdering Vi bruker egenvurderingsskjema som ikke er knyttet til kriterier Egenvurdering: Variasjon: muntlig høring, dialog, veiledning, uformelle faglige samtaler, dialog undervisning, (skjema) der eleven er i kommunikasjon med andre (medelever/lærer/instruktør) Det er her eleven lærer å lære

5 Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (VFL)
Det skal være mappevurdering i alle fag Arena for tilbakemelding, fremovermelding og egenvurdering Økt læringstrykk Muligheter for forbedring Lærer/elev har dialog om innhold og utvelgelse Helhetlig bilde Struktur Dokumentasjon av praktiske oppgaver Lyd, bilder, film, tekst, Praktisk forbedring vs refleksjon? Må vi endre karakterregime?

6 Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (SRL)
Elevene skal delta i utformingen av læringsmål og kriterier Økt elevmedvirkning Eleven får et eierforhold til kriteriene Mye god læring i dialog om kriterier Legger et godt grunnlag til egenvurdering Det er lærerens oppgave å aktivisere eleven i dette arbeidet Eleven må lære hvordan hun skal medvirke

7 Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (SRL)
Det skal brukes muntlig høringer/dialog på sluttvurdering på læringsoppdrag Lengre læringsoppdrag må ha milepæler/byggemøte/mappeveiledning Dette er mappeveildning Dette skal foregå i en dialog mellom elev og lærer Eleven får bedre utbytte av muntlig høring kontra en skriftlig tilbakemelding Det gir bedre kontroll av læring hos den enkelte Eleven blir mer aktiv i sluttvurderingen og forstår begrunnelsen Det skal være samsvar mellom vurderingene gjennom året og sluttvurdering Det skal ikke brukes skriftlige prøver i praktisk/muntlige fag

8 Skolens tiltak skoleåret 2011/12 (SRL)
Lærerne skal definere læringsstrategier innen sitt fagområde Bevisstgjøre lærerne på de mulige fagspesifikke læringsstrategiene Hvordan lære en elev PLS programmering? (elektrodidaktikk) Hvordan lære eleven vask av eldre? (HS didaktikk) Hvordan lære eleven algebra? (matematikk didaktikk) Hvorfor velger du og gjør det på din måte? Hvorfor teori før praksis? Hvorfor monolog om et emne i forkant vs dialog Hvorfor tar du ikke alle instruksjoner opp på video så de svake elevene kan se den flere ganger?

9 Indikatorer Kunnskap om mål og krav (elevundersøkelsen)
Underveisvurdering (elevundersøkelsen) Kriteriebasert vurdering (elevundersøkelsen og personalundersøkelsen) Egenvurdering (elevundersøkelsen) Elevsamtalen (elevundersøkelsen) Den faglige samtalen (personalundersøkelsen)


Laste ned ppt "Vurdering for læring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google