Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å"— Utskrift av presentasjonen:

1 Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
utvikle egne læringsstrategier og motivere til utvikling av leselyst og gode lesevaner.

2 Dette kapitlet handler om
hvordan du kan lese lettere og mer effektivt hvordan du kan utnytte undervisningen effektivt notatteknikk opplesing

3 Hva kjennetegner en god leser?
En god leser stopper opp og prøver å finne ut av det han eller hun ikke forstår. En god leser leser relativt ofte og øker derfor gradvis lesefarten sin. En god leser leser effektivt og tar i bruk ulike lesestrategier, alt etter formålet med lesingen.

4 Ulike lesestrategier Å skanne er å la blikket gli rolig gjennom teksten. Denne strategien brukes når du skal lete etter enkeltopplysninger.

5 Ulike lesestrategier Å skumlese er å la blikket gli rolig gjennom teksten, se på illustrasjoner, overskrifter og margtekster. Denne strategien brukes når du vil skaffe deg oversikt over stoffet.

6 Ulike lesestrategier Å nærlese er å lese teksten grundig i rolig tempo. Denne strategien brukes etter skumlesing når du skal lære nytt stoff. Den brukes også når du skal lese noveller eller romaner.

7 Hvordan lese effektivt?
Vær bevisst på dette: De fleste tekster er bygd opp slik: Hver side er delt i flere avsnitt. Hvert avsnitt begynner med det viktigste, deretter følger utdypning og eksempler, til slutt kommer en avrunding/oppsummering. Finn det viktigste momentet i hvert avsnitt mens du leser.

8 Vær en aktiv leser En aktiv leser lærer lettere og mer. En aktiv leser
noterer nøkkelord tegner tankekart skriver korte sammendrag leser deler av stoffet høyt diskuterer stoffet med andre spør om det han eller hun lurer på

9 Nottatteknikker Når læreren underviser, og når du selv leser lærestoff, bør du notere stikkord. Å skrive stikkord fortløpende: Lytt eller les nøye og noter det viktigste fortløpende nedover arket (gjerne på PC-en). La det være plass til tilleggsnotater. Hvis du synes det er vanskelig å finne stikkord, kan du bruke margtekster i boka som stikkord.

10 Nottatteknikker Å lage tankekart:
Skriv hovedemnet midt på arket. Trekk streker ut fra midten og skriv stikkord. Lag tegninger og symboler. Bruk gjerne farger.

11 En aktiv kunnskapssøker
En aktiv kunnskapssøker vil ha fordeler i alle fag. Slik går du fram: Les papiraviser og nettaviser Bruk internett aktivt Klipp ut/kopier viktige nyheter/opplysninger og sett dem i en perm eller lagre dem på PC-en. (NB! Lag ryddige mapper på PC-en slik at det er lett å finne stoffet igjen.)

12 En aktiv kunnskapssøker
En aktiv kunnskapssøker vil ha fordeler i alle fag. Slik går du fram: Se på TV Lytt til radio Les bøker Delta i diskusjoner

13 Arbeid med stoffet utenom timene
Dersom du ser over lærestoff flere ganger, vil du huske det bedre. Slik kan du gå fram: Se over notatene dine når skoledagen er over Se over stoffet i læreboka på nytt Les margtekstene i boka Få noen til å høre deg i viktig stoff

14 Arbeid med stoffet utenom timene
Dersom du ser over lærestoff flere ganger, vil du huske det bedre. Slik kan du gå fram: Diskuter stoffet med andre Svar på oppsummeringsspørsmål Les igjennom oppgaver som står under hvert kapittel

15 Opplesing Framføring er tolking Hvilke muligheter inneholder teksten?
Mange framføringsmuligheter: stemmestyrke (hvisking og rop) følelser korlesing lyd-/bildekulisser bevegelser dramatisering


Laste ned ppt "Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google