Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid OT/NAV/skole
Advertisements

Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Nettverksgruppen for Oppfølgingstjenesten Østfold, Hedmark, Oppland, Akershus, Buskerud, Telemark og Vestfold.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
Min opplevelse som ungdomsskolerådigver til årets inntak 2015/16 Bra ??? Kan gjøres bedre ??? Problemer ?? Annet ?? Rosfjorden Alf-Arian Loshamn.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Nav veileder i videregående skole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Brukerutvalget i NAV Telemark
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Informasjon til FAU
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Velkommen til informasjonsmøte
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Nettverksledersamling
Møte for foresatte 10.trinn
Fellesmøte Fellesmøte.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
NAV-veiledere i vid. skole
Oppfølgingsprosjektet
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Status lærlingordning
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Oppfølging av Høstrapporten
Nå er vi spente!.
Høstrapport – tall og statistikk
Orientering HOV 4. juni 2019.
Kompetansestrategi Agder 2030
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden

Informasjon om: Fleksibel opplæringsarena ved Steinkjer vgs, avd. Furuskogen Ungdomsprosjektet i Nord-Trøndelag

Fleksibel opplæringsarena Pilot ved avd. Furuskogen skoleårene 2014/15 og 2015/16 For OT-målgruppen i kommunene Steinkjer, Verran, Inderøy og Leksvik Hovedvekt på opplæringsmål Skreddersøm og individuelle løp Fleksibilitet - inntak og ikke bruk av rett Hospitering i programfag ved Steinkjer vgs hvis mulig Bare opplæring eller i kombinasjon med NAV-tiltak Inntil 10 plasser Evalueres ved utgangen av skoleåret

Ungdomsprosjektet i Nord-Trøndelag Ungdomsprosjektet skal gi et tilbud om arbeidsrettede og/eller helsefremmende aktiviteter til ungdommer i oppfølgingstjenestens målgruppe, som har størst risiko for ikke å gjennomføre videregående opplæring – gjennom skreddersydde tjenester og tett individuell oppfølging.

Ungdomsprosjektet Skal gjennomføres i perioden januar 2016 – desember 2018.

Presentasjon av statsbudsjettet

Hvor blir tiltaket gjennomført? I gang med å gjennomføre en anskaffelsesprosess Bistand fra Regionalt program fra leverandørutvikling (NHO, KS og difi) Leverandørdialog – bedre behovsforståelse og økt bestillerkompetanse Leverandører kan være: Vekst- og attføringsbedrifter, frisknett etc.

Begrunnelse Tett oppfølging tidlig for ungdommer med størst risiko for å havne «varig» utenfor opplæring og arbeid. Mange venter for lenge med å komme i gang med et konkret tiltak – flaskehalser i og mellom systemene - både for elever som har sluttet i vgo og ungdommer «utenfor».

Dokumentasjon SINTEFs forskningsrapport – Utfordringer med ungdomssatsingen i Sør-Trøndelag (Solveig O. Ose). Et stort problem at NAV ofte kommer for sent på banen med hjelp til unge som har havnet utenfor. - Da er situasjonen ofte allerede tung, og det må sterke og ressurskrevende tiltak til for å lykkes. Dette er ikke en god samfunnsøkonomisk måte å jobbe på.

Mål for ungdomsprosjektet Hovedmål: Komme i gang med, eller tilbake til videregående opplæring innenfor en periode på ett år. Sekundært: Komme i gang med arbeid – evt. annen aktivitet.

Målgruppe for ungdomsprosjektet En avgrensning av OT-målgruppa: Risikoutsatt for ikke å gjennomføre videregående opplæring Ungdommer som kan ha: levekårsutfordringer, sosiale utfordringer, helseutfordringer (fysisk, psykisk, rus/spilling) De yngste i målgruppa skal prioriteres Ikke kan nyttiggjøre seg andre tilbud

Arbeidsrettede aktiviteter Arbeidspraksis m/tett oppfølging Jobbskygging Veksling mellom bedrifter og typer av arbeid Prosjekt til fordypning

Helsefremmende aktiviteter Helsefremmende arbeid – «den prosessen som gjør folk i stand til å bedre og bevare sin helse» Frisklivsfaktorer Fysisk aktivitet Kosthold Håndteringer av «normale» utfordringer i hverdagen

Andre aktiviteter Karriereveiledning – tjeneste i fylkeskommunal regi Privat økonomi – «sjef i eget liv» Individuelle samtaler Vekking Måltid(er) Henting?

Rekruttering av deltakere Via OT I samarbeid med kontaktpersoner i NAV og kommunen OT har en viktig oppgave i å motivere for deltakelse eller dra veksler på samarbeidspartnere som kan bidra til dette.

Status for målgruppa i NT OT pr. 15. juni 2015 Tilsammen – 596 ungdommer (av 6361) 1. Under oppfølging og veiledning – Ukjent aktivitet - 0

Status for målgruppa i NT OT pr. 15. juni I aktivitet – på NAV-tiltak 64 - i ordinært arbeid 35 - elever 26 - lærling/lærekandidat 11 - kombinasjon (fylkeskommune og NAV) 6 - Opplæring og arbeidspraksis i regi av fylket

Status for målgruppa i NT OT pr. 15. juni Avklart – – takket nei til oppfølging 8 – militæret 24 – omsorg for barn 47 - syk/i institusjon 25 – ikke formell opplæring

Avtaler Avtaler mellom fylkeskommunen og alle kommuner i Nord-Trøndelag OT-NAV avtalen

Bakgrunn for samarbeidsavtalen mellom NTFK og kommunene Program for bedre gjennomføring Etablering av konkrete samarbeidsavtaler med kommuner om oppfølgingen av utsatte elever i videregående opplæring og om ungdom utenfor arbeid og opplæring, herunder tiltak knyttet til levekårsvansker av betydning for frafall Forvaltningsrevisjon av oppfølgingstjenesten i Nord- Trøndelag (juni 2014) Modell fra Indre Namdal er et eksempel på hvordan samarbeidsformen med kommunene kan bli mer formalisert og gjelde på systemnivå. Samarbeid med KS Rådmannsutvalget

Sammenhengen mellom kommuneavtalen og OT-NAV avtalen Felles mål: Flest mulig unge med ungdomsrett skal gjennomføre videregående opplæring Faste kontaktpersoner for den enkelte kommune - fra OT, NAV og kommunen Kommunal kontaktperson Oppdatert på tiltak og satsinger i egen kommune, koordinator mot øvrige kommunale tjenester Inngår i et trekantsamarbeid med OT-rådgiver og NAV-veileder.

Pkt. 5 – Lokal tilpasning til avtalen Omfanget av samarbeidet avtales lokalt mellom partene. Dette bør inkludere rammer for samarbeidet i den enkelte kommune – samarbeidsmøter og konkrete samarbeidsområder.

Møter med kommunen høsten 2015 Ønskes gjennomført med alle kommuner høsten 2015 NAV inviteres med på møtene Kontaktpersoner og nærmeste ledernivå

OT-NAV avtalen - endringer Struktur og oppbygging noe endret Nye punkter: 5 – Samarbeid om prosjekter og forsøk OT og NAV skal samarbeide om pågående prosjekter og forsøk der det er naturlig. Dette gjelder: Fleksibel opplæringsarena, ungdomsprosjektet og NAV-veileder i skole. Samarbeidsavtalen ligger til grunn. I tillegg kan det gjøres avtaler for det enkelte prosjekt/forsøk som går fram av egne planer.

OT-NAV avtalen - endringer 6 – Lokal tilpasning til avtalen Lokale rutiner må i tillegg forankres og avtales mellom videregående skole ved rektor og NAV ved tjenesteområdeleder 7 – Samarbeid mellom fylkeskommunen og kommunene Det er inngått en samarbeidsavtale mellom fylkeskommunen og kommunene som bygger på samarbeidet mellom OT og NAV. Denne må ses i sammenheng med OT-NAV avtalen.

OT-NAV samling Hensikten er å utveksle erfaringer og evaluere avtalen Inndeling: Namdal Steinkjer/Verran/Inderøy/Leksvik Verdal og Levanger Stjørdal/Meråker/Frosta

Samarbeidsavtale OT-NAV Ta utgangspunkt i OT-NAV samarbeidet i ditt område. Hva fungerer bra – sett fra OT sitt ståsted og fra NAV sitt ståsted? Hvor er det utfordringer – sett fra OT sitt ståsted og fra NAV sitt ståsted? Hva kan du gjøre med utfordringene? Hvilke utfordringer må evt. løftes til skolen, NAV- kontor eller til fylkesnivå (NTFK og NAV NT)?

I gruppene Avtal/skriv ned hvordan dere følger opp det som kommer fram innenfor det enkelte område/kommune(r) Meld tilbake evt. momenter som skal følges opp på fylkesnivå Felles oppsummering – ett område som det er viktig å løfte fram i plenum