Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAri Santoso Endret for 5 år siden
1
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV Værnes) Per Helge Vollmo (Prosjektleder, NAV Værnes)
2
Om etableringen av NAV Værnes
Hvorfor Hvordan Suksesskriterier Oppnådde og forventede effekter
3
Dette er NAV Værnes Foto: Nea Radio
4
Bakgrunn – Hvorfor NAV Værnes?
Interkommunalt samarbeid på mange områder i Værnesregionen Initiativ fra den minste kommunen – Tydal: Samarbeid med NAV Selbu? Ønske om å vurdere interkommunalt samarbeid også om NAV-tjenester Forprosjekt i samarbeid med NAV stat Vedtak om interkommunalt samarbeid Oppstart etableringsprosjekt
5
Kommunereform vs. sammenslåing i NAV
Likheter Det aller meste: For NAV isolert må en gjennom de samme prosessene og oppnår mye de samme effektene Forskjeller Resten av organisasjonen (kommunene) forblir det samme- mer komplekse samhandlingsrutiner (eks flyktningetjeneste) Kostnadsfordeling mellom kommuner må ivaretas IKT Rutiner Ved eventuell framtidig sammenslåing Det meste av jobben allerede gjort Noen tekniske tilpassinger - IKT
6
Skapelsen av ett NAV i Værnesregionen
NAV Værnes Nord Stjørdal Meråker Frosta NAV Værnes NAV Selbu NAV Tydal
7
Hovedmål: 1 enhet som skal føre til
Bedre tjenester til brukerne Flere i arbeid og færre på stønad Økt rettssikkerhet og enhetlig praksis Bedre for medarbeiderne Redusere sårbarhet Attraktive og mer robuste fagmiljø
8
Suksesskriterier i gjennomføringen
Kommunalt initiativ Aktivt og engasjert partnerskap Og øvrige rådmenn (AU i regionen) Ledelse og koordinert styring Ivareta daglig drift Sikre struktur og framdrift i prosjektet Aktive og engasjerte medarbeidere Formell medbestemmelse Reell medvirkning Støtte fra samarbeidspartnere I NAV for øvrig (Direktorat, fylkeskontor, andre enheter) I kommunen(e) Løpende info og forankring internt og politisk
9
Hva er gjort i etableringsfasen – i kortform
Kommunale vedtak IKS Overført statlig myndighet Ny samarbeidsavtale Organisering og ledelse Statlig og kommunal IKT Samhandling med andre Oppgaveløsing i ny enhet Virksomhetsoverdragelse Hvem skal gjøre hva Informasjon og forankring
10
Utfordringer undervegs
Hva innebærer 1 enhet? Ulike oppfatninger Forskjellen fra kontorsamarbeid Bruker- og medarbeiderperspektivet Geografi Intensjoner Praktiske løsninger Forskjeller Arbeidsmåter Kommunal IKT Arbeidsbelastning
11
Oppnådde og forventede effekter
Frigjøre ressurser til oppfølging – styrke A’en Økt spesialisering Færre ledere Mindre rapportering Målrettet arbeid mot prioriterte målgrupper Bedre og mer ensartet praksis overfor brukere, arbeidsgivere og andre Et større arbeidsmarked å spille på lag med
12
Vi er på god veg, men langt fra i mål
Det e’ itjnå som kjæm tå sæ sjøl…..
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.