Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettverksledersamling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettverksledersamling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettverksledersamling
Molde, 28. april 2016

2 Lokalt gitt eksamen Skriftlig Muntlig og muntlig-praktisk
Praktisk eksamen Skolebesøk – handlingsrom – god på lokalt gitt eksamen

3 Muntlig og muntlig-praktisk eksamen

4 Muntlig og muntlig-praktisk eksamen
Tema/problemstilling Presentere vs presentasjon Innhold i fagsamtalen. Få vist kompetansen sin i faget er kravet «Munnleg-praktisk eksamen skal gje eleven høve til å syne kompetanse i så stor del av faget som mogleg og skal ikkje organiserast på ein slik måte at eleven berre blir prøvd i ein liten del av læreplana.» Individuell vurdering og når skal karakteren offentliggjøres Roller under eksamen Fokus: eksamen er for eleven – lik praksis uavhengig av skole «Nye» problemstillinger: Kandidaten møter for sent til muntlig eksamen. Hva sier regelverket? Kandidaten gjennomfører bare en del av eksamen – bare presentasjonen og velger å gå etter det? ? Vi diskuterer fortsatt, det vil alltid være diskusjonspunkter og tolking/forståelse av regelverk, retningslinjer ol., men i den grad det er mulig, tilstrebes likhet og lik praktisering. 1) Oppgaven kan være tema, kan være problemstilling, kan være problemstilling med utgangspunkt i et tema, kan være at tema må konkretiseres med en problemstilling… - fagavhengig – hva er best? 2) Ikke krav til PP-presentasjon. Elevene må få veiledning i å se sammenhengen mellom temaet/problemstillingen på forberedelsesdelen og læreplanen for faget. 3) Mener det er tilstrekkelig det vi har i våre retningslinjer. Pga i forskriften står det kan. Men samtidig står det Skolene ønsker at vi skal skrive SKAL, men det kan vi ikke pga forskriften § 3-30 og rundskriv sier kan og rundskriv Udir sier relevant. Noe vi mener er helt naturlig, ettersom det er fagavhengig og avhengig av tema/problemstilling – som må være tilstrekkelig omfattende til at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen under selve eksamineringen. Eksamen som bare prøver noen kompetansemål er i strid med prinsippet i andre punktum om at eleven skal få vist kompetansen i så stor del av faget som mulig. Oppgavelaging: læreplanen, kompetansebegrepet – hva betyr det i praksis – hvordan formulere oppgaven. Ta diskusjonen i fagene – på skolen og i nettverkene! Ta det tilbake til skolen, det som gjøres i nettverkene. Forslag? Bruke tidligere oppgaver – engelsknettverket – sensorskolering. Trygge kollegaene

5 Endringer i retningslinjer
Ingen realitetsendringer Lyttetekster Tidsbruk når eksamen arrangeres i grupper eks. MDD og idrett Hvor mye er det nødvendig at det står i våre retningslinjer? Hva er praksis. Språkfag Idrettsfag – MDD 1) Lyttetekster i engelsk og fremmedspråk Til muntlig eksamen er det viktig å gi elevene mulighet til å vise kompetanse i lytteforståelse. Lytteforståelse kan vurderes på ulike måter, f.eks. gjennom interaksjon og ved bruk av ulike typer lyttetekster/lyttemateriell. Tidligere var det en vanlig lokal ordning å gi elevene en lyttetekst 30 minutter før selve eksamenen startet. Lytteteksten kunne enten brukes alene eller gis i tillegg til en lengre forberedelsesdel (for eksempel 48 timer). Med endring i reglene for muntlig eksamen fra våren 2014 skal alle elever få tema/problemstilling 24 timer før selve eksamen. Dette har konsekvenser for bruk av lyttetekster til muntlig eksamen, Skolene velger selv om de vil bruke lyttetekster/lyttemateriell til muntlig eksamen. Disse kan være en del av forberedelsesmaterialet (som elevene får 24 timer før eksamen) og/eller inngå i selve eksamen (som varer inntil 30 minutter, jf. forskrift til opplæringsloven § 3-29 og 3-30). De kan ikke gis 30 minutter før eksamen. Vi oppfordrer ellers skoleeier til å utarbeide lokale retningslinjer for muntlig eksamen, herunder bruk av lyttetekster/lyttemateriell i engelsk og fremmedspråk. Lyttetekster i engelsk og fremmedspråk på nettsidene til Fremmedspråksenteret3 2) Musikk, dans og drama eller Idrettsfag – ta inn følgende: den tiden sensor og faglærer ellers ville brukt på hver enkelt elev, kan i slike tilfeller slås sammen slik at elevene til sammen får en tidsramme som tilsvarer den gjennomføringstiden som er angis i forskriften

6 Skriftlig eksamen – veien videre
fylkesoppgaver i MAT1001, NOR1206 og IDR2011 maler for oppgaver og vurderingskriterier yrkesretting sensorskolering Utgangspunktet for eksamen er læreplanen – undervisning og eksamen må henge sammen …få vise kompetansen sin i faget Hensikten med fylkesoppgaver. Lik kvalitet. Eksamensoppgaven skal ikke tilpasses den enkelte klasse/undervisningen – læreplanen. Oppgavelaging: læreplanen, kompetansebegrepet – hva betyr det i praksis – hvordan formulere oppgaven. Ta diskusjonen i fagene! F.eks. ta utgangspunkt i eksamensoppgavene fra de siste tre årene.

7 Bestilling Bestilling Yrkesretting FYR:
Kort om bakgrunnen for henvendelsen angående lokalt gitt eksamen i norsk og matematikk: FYR er under Utdanningsdirektorates ledelse og er et tiltak i Kunnskapsdepartementets Program for bedre gjennomføring i videregående opplæring. Innenfor denne satsinga er det nå satt søkelys på lokalt gitt eksamen rundt om i fylkene. Læreplanene i fellesfagene er gjennomgått og justert for at kompetansemålene i størst mulig grad skal kunne tilpasses ulike utdanningsprogram slik at de har relevans for alle elever. Fra høsten 2010 er prinsippet om at fellesfagene skal tilpasses det enkelte utdanningsprogram, slått fast i forskrift til Opplæringsloven § 1-3. Viser videre til de vedlagte foilene fra Hilde Austad, jurist Utdanningsdirektoratet, som beskriver handlingsrommet fylkene har for lokalt gitt eksamen. Vårt forslag til lokalt gitt eksamen i norsk og matematikk: Vårt ønske  er at Møre og Romsdal oppretter en nemd i hvert fag, norsk og matematikk, som hver har ansvaret for å utforme hver sin eksamen. Forslaget med å ha en slik nemd begrunnes med at eksamen lettere kan få en felles mal og kontinuitet fra år til år. Dette vil gjøre eksamen mer forutsigbar i formen både for elevene og faglærerne. For faglærerne må denne forutsigbarheten også omfatte at de kan tørre og yrkesrette faget sitt og drive relevant opplæring for elevene sine (se foil nr. 10 fra Austad). Hvis det ligger økonomiske grunner som vanskeliggjør å opprette slike nemder, er vårt forslag at fagnettverkene kan brukes til dette arbeidet.

8 MAT1001

9 NOR1206

10 IDR2011

11 Lokalt gitt eksamen – veien videre
Generell del – retningslinjene Presiseringer for hvert fag Eksempel: Hordaland Nord-Trøndelag Oppdatering av nettsider

12 Lokalt gitt eksamen – veien videre
Råd fra nettverkene


Laste ned ppt "Nettverksledersamling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google