Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAmanda Tønnessen Endret for 7 år siden
1
Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik
2
NAV, 24.09.2016Side 2 Pilot i Nordland Møte med AVDIR og UDIR + Nav Nordland, fylkeskommune og fylkesmann 27/4-15. Utarbeidelse av søknad til AVDIR Tilsagn juli 2015 Rekruttering sluttført oktober 2015 Iverksettelse: Januar 2016….
3
NAV, 24.09.2016Side 3
4
NAV, 24.09.2016Side 4 Hvem er vi? Nav Narvik: 46 årsverk (50%-50% stat og kommune) Narvik videregående: 3 studiesteder: – Solhaugen med yrkesfag og studieforberedene: ca. 230 elever – Oscarsborg med yrkesfag, ca. 210 elever – Frydenlund med studieforberedende og en yrkesfagklasse, ca. 460 elever. – Studieverksted (voksne rettselever), ca. 30 elever – Fagskole med ca. 70 elever – Prosjektklasse i fagarbeiderløftet, ca. 45 elever. – Stor på helsefag, mekaniske og elektrofag – Oscarsborg har 12 elever i en utdanningsverkstedklasse, elever som er kommet fra oppfølgingstjenesten – Studieverksted – Interkommunalt studiesenter for Ofoten: inneholder alle eksisterende deler av ekstern virksomhet ved Narvik vgs, (OPUS – kurs og oppdragsvirksomhet), karrieresenter, studieverksted, kompetansesenter for fornybar energi og prosjekter )
5
NAV, 24.09.2016Side 5 Hvorfor vil vi?? Vi har utfordringer knyttet til ungdomsledighet Rus- og psykiatriproblematikk Et arbeidsmarked som har hardnet til «Prestasjonssamfunnet» utfordrer Egne kartlegginger, både i kommune og i regi av KoRus (ungdata) osv. Men, mest av ALT VI har behov for ennå tettere koordinering av tjenestene Vi VIL bidra til forebyggende tiltak, tidlig inngripen og best mulig grunnlag for integrering i framtidig yrkesliv!
6
NAV, 24.09.2016Side 6 Hva er Nav-veileder i videregående skole NAV-veileder er en del av «elevtjenesten» på den videregående skolen. Fire dager i uka på VGS en dag i uka på NAV-kontoret i ungdomsteamet/ som ungdomskontakt Både skoleleder og NAV-leder er ansvarlige – Rektor disponerer NAV-veilederen som en ressurs på den videregående skolen og i elevtjenesten – NAV-leder har ansvar for tjenestene og tiltakene NAV-veileder yter og disponerer NAV-veilederen som en ressurs i Ungdomsteamet. Styringsgrupper på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer sikrer forankring og legitimitet – Rektor, NAV-leder, Rådgiver fra Fylkesmannen, NAV Fylke, Fylkeskommunen, brukerrepresentanter
7
NAV, 24.09.2016Side 7 Målsettinger Mål om 1. økt gjennomføring i videregående opplæring og 2. integrering i arbeidslivet – NAV skal yte tiltak og tjenester til elever i videregående skole samtidig med videregående opplæring – Dette skal sikre samtidig og helhetlig innsats – Sikre ulike kompetanser og virkemidler i arbeidet med å beholde elevene i videregående opplæring – Kompetanseutvikling på tvers.
8
NAV, 24.09.2016Side 8 Faglige prinsipper Forebyggende Tidlig inn Lavterskel Tilgjengelige tjenester – Elever med behov skal få hjelp av NAV-veilederen i skolen og ikke behøve å dra fra skolen til sitt NAV-kontor * Metodisk tilnærming: Styrkebasert tilnærming (Motiverende intervju- Anerkjennende intervju)
9
NAV, 24.09.2016Side 9 Vi har vært gode på å se muligheter i Ofoten!!
10
NAV, 24.09.2016Side 10 Vi har et godt utgangspunkt… Årelang tradisjon rundt godt samarbeid om målgruppen Karrieresenteret lokalisert i vgs Formidlingskoordinatorer i vgs PPT har faste kontordager på alle 3 studiesteder Helsesøstertjenester S-team: Avdelingsleder elevtjenesten, rådgivere PPT, Helsesøster, miljøarbeider og studierektor, oppfølgingtjenesten + Nav-veiledere
11
NAV, 24.09.2016Side 11 Modell for samarbeid Modellen for samarbeid som prøves ut bygger på kunnskap om: – betydningen av konkret kunnskap om hverandres tjenester og tiltak – betydningen for felles arena for konkret samarbeid – betydningen av forankrede avtaler om samarbeid Og ikke minst: Å være uredd for å «trø» i hverandres bed
12
NAV, 24.09.2016Side 12 Tjenester og tiltak fra 2 sektorer Helhetlig oppfølging og samtidige tjenester Skole og NAV arbeider samtidig med elevene både under kartlegging og i oppfølgingen Fra sekvensiell jobbing til parallell jobbing
13
NAV, 24.09.2016Side 13 Hvilke tjenester og tiltak Fra NAV: Elever som har behov, og fyller eventuelle betingelser, for NAVs tjenester, tiltak og virkemidler skal kunne tilbys dette av NAV-veileder. Aktuelle tiltak og tjenester – Opplysning råd og veiledning – Stønad til livsopphold – Tversektorielt samarbeid, individuell plan – Koordinering opp mot øvrig tjenesteapparat i kommune – Arbeidspraksis – Annet – Oppfølging i overgang fra skole til arbeid, bedriftskontakt – Kurs ved behov (privatøkonomi-arbeidslivskompetanse) m.v.
14
NAV, 24.09.2016Side 14 Hvilke tjenester og tiltak? Fra skole: – Ordinær opplæringsløp – «Individuell opplæringsplan» / tilpasninger Elevtjenester: – Sosialpedagogisk rådgiving – PPT – Oppfølging fra oppfølgingstjenesten – Skolehelsetjenester
15
NAV, 24.09.2016Side 15 Annet… Vi ønsker også å se verdien i dette prosjektet opp mot øvrige satsninger, bla. Regjeringens strategi for fattigdom og Narvik kommunes arbeid med handlingsplan mot fattigdom Narvik kommunes oppvekstplan Integreringsarbeidet Mange gode erfaringer gjennom samarbeid mellom Nav og Nordland fylkeskommune, - AKTIV UNGDOM kursene er ett av MANGE eksempler.
16
NAV, 24.09.2016Side 16 «Piloter i forsøket» Det er etablert 10 piloter med NAV-veiledere i vgs skole så langt: – Oslo (Stovner og Hellerud vgs) – Akershus (Jessheim vgs) – Hedmark (Storhamar og Katedralskolen) – Vest-Agder (Kvadraturen, Tangen og Vennesla vgs) – Rogaland (Godalen vgs) – Troms (Tromsø Maritime og Breivika vgs) – Finnmark (Alta, Hammerfest, Karasjok og Kautokeino vgs) – Nordland (Narvik vgs.) Det legges til rette for 2 årlige nettverkssamlinger Evalueres av Høgskolen i Oslo og Akershus /AFI Registreringsverktøy
17
NAV, 24.09.2016Side 17 Vi gleder oss til fortsettelsen!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.