Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Karrierenettverksmøte 5. september 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Karrierenettverksmøte 5. september 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Karrierenettverksmøte 5. september 2018

2 Strategiplan for videregående opplæring i Vestfold 2017 -22 Handlingsplan 2018/2019
De fem strategiområdene er: Profesjonsutvikling Livsmestring Matematikk Digital Kompetanse Det 4-årige løpet

3 Formidling per utdanningsprogram 2016-2018 Søkere med ungdomsrett og læreplass som 1. ønske
Formidlet 2016 (søkere uten plass) Formidlet 2017 Formidlet 2018 Bygg – og anleggsteknikk (28) (24) (31) Design og håndverk (11) (9) (12) Elektro (46) (44) (46) Helse- og oppvekstfag (22) (29) (54) Naturbruk (11) (7) (9) Restaurant- og matfag (21) (16) (19) Service og samferdsel (68) (62) (55) Teknikk og industriell produksjon (51) (43) (48) Tallene inkluderer søkere med ungdomsrett som har læreplass som sitt 1. ønske. Tallene inkluderer også de med full opplæring i bedrift (FOB) og lærekandidater, samt de som er formidlet i annet fylke (små tall). EL har økt antall lærekontrakter, men opplæringskontoret melder nå at de ikke har flere bedrifter å gå på. Salg og service har økt antall lærekontrakter og melder at de har ledige plasser spesielt innenfor salgsfaget. BA hadde en stor økning av lærekontrakter fra 2016 til 2017. Tallene for 2018 er per dags dato. Formidling foregår fortløpende.

4 Formidling 2018, 1. september 282 ungdomsrettsøkere pr i dag uten plass 87 takket ja til Vg3 fagopplæring i skole ved oppmøte 22. august. Den største utfordringen i forhold til mangel på læreplasser er innenfor:  Elektrofag (elektriker)   Helse- og oppvekstfag (barne- og ungdomsarbeiderfag og helsearbeiderfag).  Service og samferdsel (IKT-servicefag).  Elektrofag har fortsatt stor søkning, og bransjen tar stabilt inn lærlinger hvert år. I formidlingen 2018 har bransjen tatt inn flere lærlinger enn tidligere år. Men det er fortsatt et for stort antall søkere til læreplass i elektrikerfaget som ikke har fått læreplass. 

5 Utdanningsprogram der det er ledige læreplasser
Bygg- og anleggsteknikk  Vei og anleggsfag, malerfag, murerfag, taktekkerfag  Service og samferdsel  Salgsfag  Restaurant- og matfag  Kokkfag, butikkslakter Det er noen utdanningsprogrammer som skiller seg ut i forhold til misforhold mellom søkning og tilgjengelige læreplasser og arbeidsmarkedets behov:  Elektrofag har fortsatt stor søkning, og bransjen tar stabilt inn lærlinger hvert år. I formidlingen 2018 har bransjen tatt inn flere lærlinger enn tidligere år. Men det er fortsatt et for stort antall søkere til læreplass i elektrikerfaget som ikke har fått læreplass.  Service og samferdselfag er sterkt oversøkt i forhold til læreplasser. Det gjelder spesielt IKT-servicefaget og sikkerhetsfaget. Service og samferdselsfag er et utdanningsprogram hvor mange elever søker seg til påbygg3, generell studiekompetanse.   Helse- og oppvekstfag har over tid hatt en økning i søkningen som oppleves positiv, da det er et stort behov for denne arbeidskraften, spesielt innenfor helsearbeiderfaget. Det blir fortsatt jobbet med rekrutteringsarbeid i bransjen.  Ca 20 % av elevene som begynner på utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag,  søker seg ut i lære i helsefagarbeiderfaget. På tross av dette er det hvert år elever som ikke får læreplass. Dette motvirker rekrutteringsarbeidet og kan føre til at søkningen stagnerer eller går ned.  Bygg- og anleggsteknikk har fortsatt mange søkere i tømrerfaget. Samtidig er det ledige læreplasser innenfor malerfaget, murerfaget og taktekkerfaget. God kunnskap om de ulike lærefagene er viktig for elevene når de søker læreplass.  

6 Utfordringer knyttet til formidling
Ingen søkere til læreplass /lærekandidatplass blir vurdert som «ikke kvalifiserte» i Vestfold. Opplæringskontorene opplever at det er vanskelig å få tak i søkerne Opplæringskontorene opplever at søkerne ikke møter til intervju Opplæringskontorene melder at de har læreplasser samtidig er det søkere igjen, men at søker ikke får den plassen som er ledig. Valg av praksis i bedrift i faget YFF, som ikke er rettet mot læreplass

7 Strategiområde 2: Livsmestring
Bidra til å utvikle hele mennesket gjennom god opplæring og oppfølging Understreke sammenhengen mellom læring og livsmestring Mange unge rapporterer om negativt selvbilde og lettere psykiske plager Det er opprettet en prosjektstilling, livsmestringskoordinator, som skal være tett på lærlingene/lærekandidatene.

8 Strategiområde 5: Det 4-årige løpet
Behov for å øke rekrutteringen til yrkesfaglig opplæring Sikre at alle som ønsker det, får læreplass Det er for mange endringer, omvalg og hevinger – flere lærlinger bør fullføre med godt læringsutbytte til normert tid Bidra til god kvalitet på den yrkesfaglige opplæringen og tett oppfølging av elever, lærlinger og lærekandidater Avgjørende for å lykkes: Tett samarbeid fylkeskommune – arbeidslivet, utnytte faget yrkesfaglig fordypning, helhetlig kvalitetssystem, fleksibilitet i organiseringen

9 DET 4-ÅRIGE LØPET Tiltak: Legge til rette for arenaer for samhandling og læring mellom de videregående skolene og lærebedriftene for å lykkes best mulig sammen om opplæringen Konkretisering av tiltak Tid Økonomi Operativt ansvar Etablere møtearenaer mellom leder av opplæringskontor og skoleledere for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene, der rekruttering, kvalitet, innhold, samarbeid om YFF og læreplasser mv. drøftes. Igangsettes skoleåret 2018/19 Innenfor eksisterende økonomisk ramme. Leder for seksjon fagopplæring Etter søknad fra NHO Vestfold og Telemark er det politisk vedtatt et 2-årig prosjekt, der NHO har fått midler til to 50% stillinger  Utviklingskoordinator - samarbeid mellom opplæringskontorene og fylkeskommunen Rekrutteringskoordinator – rekruttere læreplasser 2018 –2019 Finansiering politisk bevilgning over HU disp. konto. NHO 1.Jan Larsen 2. Lise Mandal Det er opprettet 3 nye prosjektstillinger; en livsmestringskoordinator, Utviklingskoordinator 50% rekrutteringskoordinator 50% NHO fått midler av VFK. Flere unge i arbeid, samarbeid med regional, NAV, utdanningsavdelingen

10 Tiltak: Sikre at hver lærling har en dedikert kontaktperson som kan bistå lærlingen med råd og veiledning Konkretisering av tiltak Tid Økonomi Operativt ansvar Definere rollen til dedikert kontaktperson for lærlingene og prøve ut to modeller: Ved 1-2 videregående skoler: Alle de yrkesfaglige elevene som skal i lære, får navngitt kontaktperson fra skolen På ett eller to utdanningsprogrammer: Fagrådgivere i fagopplæringsseksjonen er kontaktpersoner for lærlingene Modellene evalueres etter hvert skoleår. Skoleårene 2018/19 og 2019/20 Kr 200 000 pr år Leder for seksjon fagopplæring Her er vi i gang med planleggingsarbeidet. Tiltak: I større grad enn tidligere dimensjonere elevplasser i samsvar med kompetansebehovene i arbeidslivet Konkretisering av tiltak Tid Økonomi Operativt ansvar Utforme tilbudsstrukturen på bakgrunn av kartlegging av arbeidslivets kompetansebehov. Høst 2018 for tilbudsstrukturen 2019/20 Innenfor eksisterende økonomisk ramme. Leder for seksjon stab

11 Det blir etablert et lærlingråd bestående av; to fra hvert opplæringskontor og de fire største frittstående bedriften stiller med hver sin. Det er AnnelineThommasen


Laste ned ppt "Karrierenettverksmøte 5. september 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google