Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling 05.10.05 Hallgeir Gammelsæter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fra prøving og feiling til
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Lederutvikling og skreddersøm
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Pedagogisk analyse.
Å forstå seg selv og andre
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
KLASSELEDELSE.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Goffman, Garfinkel og Giddens
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Kulturhistorisk perspektiv
Pedagogisk utviklingsarbeid
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Barns læring, voksnes ansvar!
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
Ulikheter og variasjoner
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
-ikke bare for zippylæreren…
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Risikostyring i praksis
Etikk i pedagogisk arbeid
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Fra kunnskap til handling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter

Kløften mellom næringslivet og akademia

Hvordan bygge bro? Teorier om innovasjon Teorier om innovasjon Teorier om organisering Teorier om organisering Vilje og evne til å iverksette Vilje og evne til å iverksette Vilje og evne til å lære Vilje og evne til å lære

Mellom stimulans … Den lineære innovasjonsmodellen Den lineære innovasjonsmodellen Egenbasert utvikling (jf. distr. høgskolene) Egenbasert utvikling (jf. distr. høgskolene) Regionale kompetansesentre Regionale kompetansesentre Tilskuddsordninger Tilskuddsordninger Innovasjonspriser Innovasjonspriser

……. og styring ……. og styring Brukerstyrt forskning Brukerstyrt forskning Reorganiseringer Reorganiseringer Prosjektfokus Prosjektfokus Evalueringer Evalueringer Resultatmål Resultatmål Kortsiktighet Kortsiktighet Risikoaversjon Risikoaversjon

Hvordan organisere slik at innovasjon stimuleres? Hvordan organisere slik at innovasjon stimuleres?

Innovasjon springer ut av interaksjon Organisasjoner er mønstre av menneskers måter å forholde seg til hverandre på – påvirket av maktforhold og ideologier (kulturer) som vi bruker for å definere andre ut og inn av ulike felleskap Organisasjoner er mønstre av menneskers måter å forholde seg til hverandre på – påvirket av maktforhold og ideologier (kulturer) som vi bruker for å definere andre ut og inn av ulike felleskap Kunnskap (og læring) er det samme som innsikt. Den kan bare vokse fram gjennom den kommunikative interaksjonen mellom levende mennesker Kunnskap (og læring) er det samme som innsikt. Den kan bare vokse fram gjennom den kommunikative interaksjonen mellom levende mennesker Kunnskap er dermed innsikt som kontinuerlig reproduseres og potensielt forandres gjennom interaksjon og handling Kunnskap er dermed innsikt som kontinuerlig reproduseres og potensielt forandres gjennom interaksjon og handling

forts. Innovasjon skjer når ny innsikt ’kommer til syne’. Dette skjer i konversasjoner som er karakterisert av en paradoksal blanding mellom forståelse og misforståelse. Innovasjon skjer når ny innsikt ’kommer til syne’. Dette skjer i konversasjoner som er karakterisert av en paradoksal blanding mellom forståelse og misforståelse. Forbindelsen mellom forståelse og misforståelse skaper ’uorden’ eller ’uklarhet’, en uorden som pirrer til oppklaring. Ut av denne uorden skapes det ny orden, dvs. nye kunnskaper og innovasjon Forbindelsen mellom forståelse og misforståelse skaper ’uorden’ eller ’uklarhet’, en uorden som pirrer til oppklaring. Ut av denne uorden skapes det ny orden, dvs. nye kunnskaper og innovasjon

forts. Dyptpløyende interaksjon skaper lett uro fordi den reiser spørsmål ved identiteten til mennesker og organisasjoner. Tillit er derfor en forutsetning for å opprettholde interaksjon og nå fram til ny kunnskap og innovasjon Dyptpløyende interaksjon skaper lett uro fordi den reiser spørsmål ved identiteten til mennesker og organisasjoner. Tillit er derfor en forutsetning for å opprettholde interaksjon og nå fram til ny kunnskap og innovasjon Interaksjonsprosesser er i bunn og grunn uforutsigbare – hva som kommer ut av dem lar seg ikke kontrollere, og det er derfor umulig å utforme omgivelser som sikrer innovasjon Interaksjonsprosesser er i bunn og grunn uforutsigbare – hva som kommer ut av dem lar seg ikke kontrollere, og det er derfor umulig å utforme omgivelser som sikrer innovasjon

Innovasjon skjer før de fasene som vanligvis identifiseres i modeller om innovasjonsledelse. Innovasjon skjer før de fasene som vanligvis identifiseres i modeller om innovasjonsledelse. Det disse modellene kan bidra med er begreper som kan fungere som nyttige verktøy i den videre kommunikasjonen rundt innovasjoner, men de skaper ikke innovasjoner Det disse modellene kan bidra med er begreper som kan fungere som nyttige verktøy i den videre kommunikasjonen rundt innovasjoner, men de skaper ikke innovasjoner forts.

Konsekvenser At kommunikasjon og interaksjon settes øverst At kommunikasjon og interaksjon settes øverst Dilemma: Dilemma: Aktørene inngår i ulike kulturelle/institusjonelle strukturer Aktørene inngår i ulike kulturelle/institusjonelle strukturer Aktørene har stadig mindre tid Aktørene har stadig mindre tid Aktørene har stadig flere krav på seg Aktørene har stadig flere krav på seg Hvordan stimulere til interaksjon? Hvordan stimulere til interaksjon?

Utfordringen

Med kikkerten for det blinde øyet? Med kikkerten for det blinde øyet er det lettere å se det en vil se Med kikkerten for det blinde øyet er det lettere å se det en vil se Men en ser ikke det som skjer Men en ser ikke det som skjer Når teoriene og kunnskapen er dårlig er det desto lettere å lure seg selv Når teoriene og kunnskapen er dårlig er det desto lettere å lure seg selv Viktig å realitetsorientere seg – bruke utenforstående ’kritikere’ Viktig å realitetsorientere seg – bruke utenforstående ’kritikere’ Viktig å ha en kultur som stimulerer til refleksjon og læring – i praksis Viktig å ha en kultur som stimulerer til refleksjon og læring – i praksis Dette er vanskelig når politikk, byråkrati, bedrift og eksperimentering blandes - slik som i innovasjonsapparatet Dette er vanskelig når politikk, byråkrati, bedrift og eksperimentering blandes - slik som i innovasjonsapparatet Har også NHs kikkerten for det blinde øyet? Har også NHs kikkerten for det blinde øyet?