Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTove Langeland Endret for 9 år siden
1
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” 2007-2009 Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø
2
Skolereformer og oversettelser; hva trengs av kunnskap? Kunnskap om reformer og skoleutvikling Kunnskap om arbeidsplassen som læringssted for lærere, ledere og elever (en lærende organisasjon) Kunnskap om å lede reformarbeid Kunnskap om å strukturere læringsarbeid
3
4 forskere 4 kommuner 120 ledere fra skole, fritids og barnehager
6
Forskningens nedslagsfelt Dialogkonferansene Hvordan organisere kommunikasjonsmønstre som ivaretar teori og praksis? Nettverkene ; Hvordan skjer kunnskapsutvikling i nettverk? 3 skoler Hvilke spor kan vi finne i skolene ?
7
Premisser for dialogkonferansene Erfaringens gyldighet Dialogens betydning Skrivingens nødvendighet Strukturens absolutthet
8
En form for konstruktivistisk læringssituasjon; å utvikle en praksis som engasjerer deltakere i en kontinuerlig dialog med andre, der nye ideer dukker opp, uavhengig av teori eller ideologi utviklet i forkant
9
KOMMUNIKASJONSFØNSTER Teori Begreper og modeller Diskusjoner som kobler begreper og modeller til handlinger i praksis Berettelser om egne handlinger, Refleksjon og nye planer Konkretisering av god praksis Konkretisering av kritisk praksis PLENUMPLENUM GRUPP ER PÅ TVERS GRUPPE R FRA ARBEIS PLASS
10
Når teorien skaper et kritisk blikk -Vi må gå tilbake og se på oss selv, arbeidet vårt og hva vi har gjort. Vi har vært for instrumentalistiske når vi har arbeidet med reformen. Vi må tenke annerledes/på nytt.
11
Dialogkonf. som refleksjonsarena SnakkeLese Skrive Perspektivere Struktur, fokus Kritisk blikk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.