Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i samarbeid med skole De «vanskelige barna» Hvordan samarbeide på en god måte?

2 Oppmuntre foreldre til å starte egne grupper i kommunene.
Ideologi: Alle foreldre er likeverdige og en unik ressurs for sine barn. Vi ønsker å være gode rollemodeller både i skolen og i samfunnet. Vi vil aktivt støtte familier i sitt møte med den norske grunnskolen. Hjem-skole-samarbeid er noe alle foreldre er kvalifisert til og ikke kun de som kan best norsk eller har mest utdanning. Mål: Etablere nettverk av minoritetsspråklige foreldre som kan snakke direkte med andre foreldre på sitt morsmål på skolene Skape debatt innad i miljøene om viktigheten av å støtte barna i skolen Oppmuntre foreldre til å starte egne grupper i kommunene. Utvikle modeller for at foreldre kan støtte barna i læring etter sine evner og ferdigheter Utvikle modeller for hjem-skole-samarbeid på foreldrenes premisser Å være en tydelig stemme i samfunnsdebatten Styrke nettverket for deltakelse i samfunnet

3 MiR lokallag finnes nå i:
Oslo Bergen Bodø Fredrikstad Nedre Romerike Øvre Romerike Kristiansand

4 «Det vanskelige samarbeidet…»
Foreldre tør ikke å ta opp problemer fordi de er redd det skal gå utover barna Forskning viser at foreldres involvering i skolen fører til at barna får bedre resultater Forskjellige skolesystem Autoritetsrespekt vs fortjent respekt Asymmetrisk maktforhold Skolene vil unngå innblanding av foreldre

5 …skolens NYE ressurs? Hvordan kan det være en NY ressurs? Var det et problem? Redefinere hva som er en ressurs (Eks: Bjøråsen) Skolen må inkludere foreldrene Men foreldre må også gjøre seg fortjent til det

6 Broer mellom hjem og skole
Å sette forståelige ord på det «skolske» - tolk Konkrete «Verktøy» Mange måter å involvere foreldre på Oppdragelse Kommunikasjon Frivillighet Læring hjemme Medbestemmelse Involvering i nærmiljøet

7 Hva kan organisasjoner gjøre?
Brobygger: skape gode relasjoner Støtte foreldre (være ledsager på møter) Skape tillit hos foreldre, men også hos skolene Spesielle utfordringer når man har «vanskelige barn» Ikke være redd for å tale foreldres sak når man ser urett

8 Viktig å kunne for støttepersoner
Lover og rettigheter for barn (særskilt språkopplæring, tilpasset opplæring, opplæringsloven - læringsmiljøet 9a - offentlighetsloven) …og pliktene Balansert syn - utfordring


Laste ned ppt "Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google