Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske.
Mangfold og fellesskap
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Barnehagen som språkarena
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lek og Læring i barnehagen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Siste året i barnehagen
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Voldsforebyggende opplæring
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen: ”Språk er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap” ”Den grunnleggende utviklingen skjer i barnehagealderen”

Bakgrunn Mange barn med identifiserte behov for ekstra oppfølging av egen språkutvikling. Økende andel barn i barnehagene med behov for systematisk språkopplæring. Mer spesifikk kunnskap om språkets betydning for utvikling og læring. Stavanger som en flerkulturell by Alle barnehager i Stavanger skal få veiledning gjennom språktiltak i løpet av de neste fem årene.

Språktiltaket: Barna deltar i språksamlinger i grupper 3 dager i uken med fokus på utvikling av: begrepslæring, språklig bevissthet og generell språkstimulering.

Mål for barna: *Alle barn skal oppleve mestring i språklige aktiviteter i barnehagen. *Alle barn skal møte et språkmiljø som støtter deres egen språkutvikling.

Mål for de ansatte: *Alle ansatte skal få kunnskap om og verktøy til å gi barna god språkstimulering og skape et godt språkmiljø *Barnehagen skal ha et system for og et helhetlig perspektiv på eget språkarbeid

Fra Barnehageloven § 1: ”Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling” ”Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap” Fra Rammeplanen: «Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller»

Å lære språk: Førskolealderen er den viktigste utviklingsperioden for språk. Barnehagen skal tilrettelegge for et godt språkmiljø for alle barn. Rammeplanen legger vekt på at stimulering av barns språk er en av de viktigste oppgavene i barnehagen Ferdigheter i språk og kommunikasjon blir sammen med sosial handlingsdyktighet betegnet som basiskompetanse. Mange av barna som strever med språket har: En sviktende begrepsutvikling Vansker når det gjelder å forstå og uttrykke seg Å lære språk krever: Å lære språk tar tid, og det er ikke nok å høre det. Barn må være aktive i språklig samspill med andre barn og voksne i et godt språkmiljø. Det viktigste språkarbeidet som gjøres er å møte barna der de befinner seg språklig sett og knytte språket opp mot dagligdagse erfaringer.

1. Språksamlinger i grupper Hvorfor? Samlingen er lettere å tilpasse innholdet i gruppen til barnets alder og modning. Hvert barn får delta flere ganger i hver samling. Mindre grupper øker barnas trygghetsfølelse. Rolige barn snakker ofte mer i grupper med få barn. Det er lettere å «se» hvert barn. Det er lettere å observere barnets språk, f.eks ut fra TRAS Godt talespråk gir barna bedre mulighet til å delta i sosial samhandling med andre barn og voksne. Dette kan styrke barndommens egenverdi. Tenke «langt fram» – god språkutvikling, forståelse og ordforråd gir bedre forutsetninger ved skolestart og for å mestre skolegangen.