"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
5 Kultur.
Normer, verdier og holdninger
=mønstre (for samhandlingen (interaksjonen))
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Etiske modeller - hva er det?
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Sosiologi i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Symbolsk interaksjonisme
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Perspektiver i sosiologien
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
1 Jeg og samfunnet.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Morten William Knudsen
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Grupper.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Institusjonelle omgivelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

"Hva skal vi med samfunnsfaget?”

Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte og sosialt handlingsdyktige mennesker = utvikle kunnskap og refleksjon sosiale prosesser = over praksisfeltet

Sosiologi: det generelle samfunnsfaget Avgrensning av sosiologi fra andre fag Ulike forståelser av samfunn –Kropp –Maskin –Summen av all interaksjon –Formasjon av institusjoner –Sosiale systemer

–Grupper av mennesker –Relasjoner mellom mennesker –Sosial konstruksjon –"stort kompleks av mellommenneskelige forbindelser..." (Interaksjonssystemer)

Interaksjonssystemer Nasjonalstat Barnehage (mikronivået) Barnehageavdeling Familie Fokus: menneskelige fellesskap ("sosiale systemer") Grupper Organisasjoner Hele samfunn

Grunnleggende tema: Sosiale relasjoner, interaksjon (samhandling) og sosiale situasjoner Definisjon av sosiologien: ”Det systematiske studiet av den sosiale virkelighet. Den samfunnsvitenskapen som systematisk empirisk utforsker og beskriver relasjonene mellom individer eller større og mindre grupper av individer. Sosiologiens mål blir dermed den samlede kunnskapen om mønstrene og prosessene i sosialt liv.”

Sosiologiens tema og definisjon forts. Legger vekt på den sosiale situasjonen (Max Weber) "En situasjon der menneskene orienterer sine handlinger mot hverandre. -Det vev av meninger, forventninger og handlinger som er et resultat av slike gjensidige orienteringer...”

Finnes det - og i så fall hva er "Gode" og "dårlige" sosiale situasjoner¨?

Virksomheten i barnehagen som eksempel Sosial samhandling mellom de ulike aktørene v-b, b-b, v-v Sosial samhandling - Gjensidig påvirkning - sosial utvikling - sosial identitet (personlig identitet, bl.a. kjønnsidentitet) Sosial gruppe: regelmessig sosial samhandlig

utvikling av en egen gruppekultur egne normer og verdier, bestemte forventninger som ikke rettes mot folk utenfor gruppa. Gruppa ofte sett på som et ”sosialt system” –Mer regelmessig og forutsigbart, tydeligere normer for handlingsmønsteret - tydeligere handlingsmønstre

Andre sosiale systemer / fellesskap organisasjonen –storsamfunnet –Organisasjon –større –ofte mer målrettet handling og samhandling

Gruppa –Minst to personer (dyade) –= minst én relasjon –ofte definert som mer enn en relasjon (ikke fasitsvar) –Samhandlingen i gruppa er preget av –noe varighet –gjentakelse –samhold (integrasjon)

Gruppa forts. Grunnenhet i den frie barneleken, men også den voksenstyrte virksomheten i barnehagen Guttegrupper Jentegrupper Primærgrupper (”Den første”) –Vanlig å bruke om familien. P.-preget av følelsesmessig tilknytning, allsidighet, personorientering Sekundærgrupper –Integrasjonsfaktoren: bestemt oppgave, sakstilknytning, "spesifisitet", saks (objekts) orientering

Inngrupper Utgrupper Referansegrupper Kulturbegrepet –rett, galt, stygt, pent, nyttig, unyttig,verdifullt og ikke, skikk og bruk, språk, produkter, –Arbeid med barn: kulturoverføring –Kultur - áll menneskelig virksomhet som er lært Læres gjennnom sosialiseringsprosessen

Diskusjon: "Når vi arbeider med barn, må vi prøve å ta av oss våre egne kulturbriller...” "...eller i alle fall være oss bevisst at vi har dem på.”

Innse at andres normer, verdier og forestillinger også har noe for seg = ha flere perspektiver i situasjonsanalyser vi må med andre ord være litt sosiologer også når vi jobber med barn Perspektiv-poenget Etnosentrisme og kulturrelativitet I barnehagen: Bruk begge!!! (Oppdra og beskriv!)