Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet Hvordan arbeide med området "nærmiljø og samfunn" i barnehagen? Lenke til St. Hanshaugen Opplevelser og erfaringer i nærmiljøet Pål Dingstad http://home.hio.no/~dingstad/ Pal.dingstad@lu.hio.no
Litt om kurset Litt om hvorfor (faglig refleksjon / kritisk refleksjon) Mest om hvordan Barnehagen i (lokal)samfunnet Samfunnet i barnehagen Praktisk øvelse
”Samfunnsfag / nærmiljø og samfunn er så fjernt og vanskelig liksom – og det er så teoretisk…!” Natur, miljø og teknikk Nærmiljø og samfunn Biologi Sosiologi Naturen Kulturen / samfunnet Eksursjoner Utforskning Eksursjoner Utforskning Skog og mark / ulike naturmiljøer Byen / lokalsamfunnet / ulike kulturmiljøer
Hvorfor? Faglige begrunnelser Teori om basiskompetanse og sosial kompetanse = (ca) sosiale (og kulturelle) = ferdigheter = samfunnsmesspige ferdigheter Grunnleggende kompetanse i samfunnsmessige ferdigheter Barns undring over handlinger og holdninger i møte med hverandre legger grunnlaget for en kritisk refleksjon om seg selv i samfunnet. Hensynet til hverandre og gjensidige samhandlingsprosesser i lek og læring er forutsetning for barns danning. (KD: 2006 s.12) Oppdragelsen skal skje i tråd med barnehagens verdigrunnlag og legge grunnlaget for barns mulighet til aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn. Barn skal både tilpasse seg og oppmuntres til å forholde seg selvstendig og kritisk til normer og ulike former for påvirkning. (KD: 2006 s.13) Barn skal både tilpasse seg og oppmuntres til å forholde seg selvstendig og kritisk til normer og ulike former for påvirkning. (KD: 2006 s.13)
Samfunnet i barnehagen – den doble eller triple bunnen
Barnehagen som speil av Samfunnet Offentlig arena Demokratisk arena Kaotisk arena / kompleksitet – roller + rollefordelinger, sosialisering / rekruttering, – konflikter – gruppe dannelser – stategier - forskyvninger – ekskluderinger – inkluderinger – dilemmaer – sorger – gleder - stadig nye erfaringer og opplevelser – trygghet / utrygghet, skader, ulikeøformer for behovstilfredsstillelse Barnehagen som et lite samfunn (sosialt system – barnehagen som organisasjon) Som en (organisatorisk) helhet - sett ovenfra Normene + verdiene som utfolder seg i barnehagen Samfunnet som didaktisk tema i barnehagen Avsluttende emner + temaer Gjennomgripende emner og temaer
Gjennomgripende og avsluttende temaer Eks.: sesongavhengige temaer, konkrete, praktiske temaer som startes og avsluttes – ofte knyttet til praktiske hverdagsaktiviteter Trær Kroppen Skogen om våren Skogen om høsten Menneskerettigheter / Barnekonvensjon Gjennomgripende temaer Mer ”abstrakte” temaer, ofte knyttet til verdigrunnlaget Etikk / medvirkning Sosial kompetanse Kjønnsroller og likestilling, verdier som inkludering Medvirkning Nærmiljø og samfunn
Verdien av faglig (teoretisk / kritisk) refleksjon (sosiologi / sosialfilosofi) Samfunnsforhold Samfunnsspørsmål
Tema-eksempler / idebank Teoretisk refleksjon over samfunn og kultur i barnehagen (Litt sosiologi / sosial filosofi / historie - lokalhistorie) Kulturbegrepet (som fenomen og perspektiv) Strukturbegrepet Rollebegrepet Medvirkning / demokrati / politikk / etikk Kjønnsroller og likestilling Rasisme / fremmedfrykt / væremåter + innstillinger overfor forholdet mellom ”det normale og avvikende” Massemedier Middel til refleksjon / diskusjon – en arbeidsmåte Didaktisk tema – hensikt: utvikling av gryende / grunnleggende mediekompetanse
Barnehagen i samfunnet På besøk i kommunestyret Tur til stortinget
Hvordan gi barna ”opplevelser og erfaringer i nærmiljøet?” Gjennom turer og ekskursjoner Ta med barna ut på byen Observasjon – La barna øve seg i observasjon Tematiseringer av turene / observasjonene
Natur, miljø og teknikk Nærmiljø og samfunn Biologi Sosiologi Naturen Kulturen / samfunnet Eksursjoner Utforskning Skog og mark / ulike naturmiljøer Eksursjoner Utforskning Byen og lokalsamfunnet / ulike kulturmiljøer
Utnytt lokale kulturtilbud Bibliotek Utstillinger Barneteater Barnefilm Besøksbondegårder
Idebank: Besøke andre barnehager Munchmuseet Frognerparken Bygdøy Akerselva Sognsvann Tivoli Teknisk Ekeberg Barnefilmfestival Grilling i nærmiljøet Besøk på sykehus / arbeidsplasser Sirkus Besøk på eldresenteret Moffedille - Sansesenter på Ullevål Sansehuset Akershus festning (kriger og konger) Spesielle jente- og gutteturer Metoder: Ekskursjon / bruk av nærmiljøet / bruk kommunikasjonsmidler / ta med barna ut på byen! Barnekunstmuseet Deichmann Cafebesøk Zoologisk museum Reptilparken Teater Albert og Skybert Annes Dukketeater Botanisk hage Veterinærhøgskolen – hestene Voldsløkka Sofienbergparken
Dokumentasjonsformer Foto / video Collage Tematiseringer via andre faglige uttrykk, for eksempel forming Oppsummeringer / dialoger / med barna NB – Logger / referater
Observerasjon – Verktøy for tilgang til erfaringer om nærmiljøet Tur med kollektivtransport gjennom byen Hva ser / oppfatter barna? Observasjon av mennesker og samhandling + refleksjon Evt roller / kultur / samspill mellom mennesker - Påfølgende samtale / diskusjon Prosjekt – bli kjent med nærmiljøet Lage kart over nærmiljøet (hvem bor hvor, arbeidsplasser / næringsliv barnehager etc. Observasjon i kombinasjon med utprøving av normer / roller / verdier / Utprøving av roller, rollespill Barnas impulsivitet til stor hjelp! Samarbeid med lokale historielag
Systematisering av elementer fra lokalsamfunnet Beliggen-het Hva finnes Historikk Tips Basis: Hoaas Moen, 2004
Kilder http://www.kvasir.no/gatami/ http://www.oslo.kommune.no/ http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf http://www.kvasir.no/gatami/ http://www.oslo.kommune.no/ http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/for_barn_og_larere/ http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/arrangementer/ http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/ http://www.kultur-og-idrettsetaten.oslo.kommune.no/oslobadene/toyenbadet http://www.visitoslo.com/no/barnas-oslo.49115.no.html http://nyhuus.deich.folkebibl.no/deichman/barneavd/barnetimen.htm http://www.oslohistorie.pair.com/ Bugge, Liv Susanne: Heimkunnskap mer enn boller og brus Hoaas Moen, Kari (2004): Nærmiljø og samfunn i barnehagen Larsen og Vaagan Slåtten (2006): Samfunnsfag for førskolelærere
Praktisk oppgave Barnehagen i samfunnet Planlegg og gjennomfør en ekskursjon i barnehagens nærmiljø. Turen skal bearbeides, oppsummeres eller rekonstrueres i etterkant med barna. Hvordan dette gjøres er litt avhengig av barnas alder. Grunnlaget for (målet med) opplegget skal begrunnet / definert i lys av hovedmenet nærmiljø og samfunn Hva ga barna uttrykk for at de opplevde? Annet?