Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Kari Pape Den gode assistenten
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Norges beste barnehage
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Månedsevaluering november 2011
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Likestillingsarbeid i barnehagen fokus på menn
Språk og sosialisering
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Norges beste barnehage
Kultur og samfunn i det praktiske arbeidet med barn
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Veiledning av studenter
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnet i barnehagen og barnehagen i samfunnet Hvordan arbeide med området "nærmiljø og samfunn" i barnehagen? Lenke til St. Hanshaugen Opplevelser og erfaringer i nærmiljøet Pål Dingstad http://home.hio.no/~dingstad/ Pal.dingstad@lu.hio.no

Litt om kurset Litt om hvorfor (faglig refleksjon / kritisk refleksjon) Mest om hvordan Barnehagen i (lokal)samfunnet Samfunnet i barnehagen Praktisk øvelse

”Samfunnsfag / nærmiljø og samfunn er så fjernt og vanskelig liksom – og det er så teoretisk…!” Natur, miljø og teknikk Nærmiljø og samfunn Biologi Sosiologi Naturen Kulturen / samfunnet Eksursjoner Utforskning Eksursjoner Utforskning Skog og mark / ulike naturmiljøer Byen / lokalsamfunnet / ulike kulturmiljøer

Hvorfor? Faglige begrunnelser Teori om basiskompetanse og sosial kompetanse = (ca) sosiale (og kulturelle) = ferdigheter = samfunnsmesspige ferdigheter Grunnleggende kompetanse i samfunnsmessige ferdigheter Barns undring over handlinger og holdninger i møte med hverandre legger grunnlaget for en kritisk refleksjon om seg selv i samfunnet. Hensynet til hverandre og gjensidige samhandlingsprosesser i lek og læring er forutsetning for barns danning. (KD: 2006 s.12) Oppdragelsen skal skje i tråd med barnehagens verdigrunnlag og legge grunnlaget for barns mulighet til aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn. Barn skal både tilpasse seg og oppmuntres til å forholde seg selvstendig og kritisk til normer og ulike former for påvirkning. (KD: 2006 s.13) Barn skal både tilpasse seg og oppmuntres til å forholde seg selvstendig og kritisk til normer og ulike former for påvirkning. (KD: 2006 s.13)

Samfunnet i barnehagen – den doble eller triple bunnen

Barnehagen som speil av Samfunnet Offentlig arena Demokratisk arena Kaotisk arena / kompleksitet – roller + rollefordelinger, sosialisering / rekruttering, – konflikter – gruppe dannelser – stategier - forskyvninger – ekskluderinger – inkluderinger – dilemmaer – sorger – gleder - stadig nye erfaringer og opplevelser – trygghet / utrygghet, skader, ulikeøformer for behovstilfredsstillelse Barnehagen som et lite samfunn (sosialt system – barnehagen som organisasjon) Som en (organisatorisk) helhet - sett ovenfra Normene + verdiene som utfolder seg i barnehagen Samfunnet som didaktisk tema i barnehagen Avsluttende emner + temaer Gjennomgripende emner og temaer

Gjennomgripende og avsluttende temaer Eks.: sesongavhengige temaer, konkrete, praktiske temaer som startes og avsluttes – ofte knyttet til praktiske hverdagsaktiviteter Trær Kroppen Skogen om våren Skogen om høsten Menneskerettigheter / Barnekonvensjon Gjennomgripende temaer Mer ”abstrakte” temaer, ofte knyttet til verdigrunnlaget Etikk / medvirkning Sosial kompetanse Kjønnsroller og likestilling, verdier som inkludering Medvirkning Nærmiljø og samfunn

Verdien av faglig (teoretisk / kritisk) refleksjon (sosiologi / sosialfilosofi) Samfunnsforhold Samfunnsspørsmål

Tema-eksempler / idebank Teoretisk refleksjon over samfunn og kultur i barnehagen (Litt sosiologi / sosial filosofi / historie - lokalhistorie) Kulturbegrepet (som fenomen og perspektiv) Strukturbegrepet Rollebegrepet Medvirkning / demokrati / politikk / etikk Kjønnsroller og likestilling Rasisme / fremmedfrykt / væremåter + innstillinger overfor forholdet mellom ”det normale og avvikende” Massemedier Middel til refleksjon / diskusjon – en arbeidsmåte Didaktisk tema – hensikt: utvikling av gryende / grunnleggende mediekompetanse

Barnehagen i samfunnet På besøk i kommunestyret Tur til stortinget

Hvordan gi barna ”opplevelser og erfaringer i nærmiljøet?” Gjennom turer og ekskursjoner Ta med barna ut på byen Observasjon – La barna øve seg i observasjon Tematiseringer av turene / observasjonene

Natur, miljø og teknikk Nærmiljø og samfunn Biologi Sosiologi Naturen Kulturen / samfunnet Eksursjoner Utforskning Skog og mark / ulike naturmiljøer Eksursjoner Utforskning Byen og lokalsamfunnet / ulike kulturmiljøer

Utnytt lokale kulturtilbud Bibliotek Utstillinger Barneteater Barnefilm Besøksbondegårder

Idebank: Besøke andre barnehager Munchmuseet Frognerparken Bygdøy Akerselva Sognsvann Tivoli Teknisk Ekeberg Barnefilmfestival Grilling i nærmiljøet Besøk på sykehus / arbeidsplasser Sirkus Besøk på eldresenteret Moffedille - Sansesenter på Ullevål Sansehuset Akershus festning (kriger og konger) Spesielle jente- og gutteturer Metoder: Ekskursjon / bruk av nærmiljøet / bruk kommunikasjonsmidler / ta med barna ut på byen! Barnekunstmuseet Deichmann Cafebesøk Zoologisk museum Reptilparken Teater Albert og Skybert Annes Dukketeater Botanisk hage Veterinærhøgskolen – hestene Voldsløkka Sofienbergparken

Dokumentasjonsformer Foto / video Collage Tematiseringer via andre faglige uttrykk, for eksempel forming Oppsummeringer / dialoger / med barna NB – Logger / referater

Observerasjon – Verktøy for tilgang til erfaringer om nærmiljøet Tur med kollektivtransport gjennom byen Hva ser / oppfatter barna? Observasjon av mennesker og samhandling + refleksjon Evt roller / kultur / samspill mellom mennesker - Påfølgende samtale / diskusjon Prosjekt – bli kjent med nærmiljøet Lage kart over nærmiljøet (hvem bor hvor, arbeidsplasser / næringsliv barnehager etc. Observasjon i kombinasjon med utprøving av normer / roller / verdier / Utprøving av roller, rollespill Barnas impulsivitet til stor hjelp! Samarbeid med lokale historielag

Systematisering av elementer fra lokalsamfunnet Beliggen-het Hva finnes Historikk Tips Basis: Hoaas Moen, 2004

Kilder http://www.kvasir.no/gatami/ http://www.oslo.kommune.no/ http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/rammeplanen.pdf http://www.kvasir.no/gatami/ http://www.oslo.kommune.no/ http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/for_barn_og_larere/ http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/arrangementer/ http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/ http://www.kultur-og-idrettsetaten.oslo.kommune.no/oslobadene/toyenbadet http://www.visitoslo.com/no/barnas-oslo.49115.no.html http://nyhuus.deich.folkebibl.no/deichman/barneavd/barnetimen.htm http://www.oslohistorie.pair.com/ Bugge, Liv Susanne: Heimkunnskap mer enn boller og brus Hoaas Moen, Kari (2004): Nærmiljø og samfunn i barnehagen Larsen og Vaagan Slåtten (2006): Samfunnsfag for førskolelærere

Praktisk oppgave Barnehagen i samfunnet Planlegg og gjennomfør en ekskursjon i barnehagens nærmiljø. Turen skal bearbeides, oppsummeres eller rekonstrueres i etterkant med barna. Hvordan dette gjøres er litt avhengig av barnas alder. Grunnlaget for (målet med) opplegget skal begrunnet / definert i lys av hovedmenet nærmiljø og samfunn Hva ga barna uttrykk for at de opplevde? Annet?