Status NAV i Oppland – august 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Advertisements

NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
IPS Molde Individual Placement and Support
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Hva betyr de nye reglene for oss i Mandal kommune? Mandal kommune.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Kan gradering av sykefravær forebygge senere uføretrygding? Arnstein Mykletun Avdelingsdirektør ved Avdeling for samfunn og psykisk helse Nasjonalt folkehelseinstitutt,
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Inkluderende arbeidsliv Ny IA-avtale Sentrale og lokale handlingsplaner ved NTNU.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Holdninger til helseforsikring
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
8. April 2010 Arbeidsavklaringspenger Møte i Den Norske Aktuarforening Kontorsjef Kristian Heyerdahl, Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Brukerutvalget i NAV Telemark
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Brukerundersøkelsen
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Utvalg År Besvarte / Inviterte Prikket Sist oppdatert
Oppfølging av sykmeldte «Vi må gjøre mer av det som virker»
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
Tverrfaglig uke for LUT
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
Sykefravær 2. kvartal kvartal April Mai Juni 2. kvartal Kort%
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Arbeidsrettede virkemidler
NAV Kontaktsenter v/ Line B. Øversveen
NAV i tall og fakta 2016.
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Riktig hjelp på riktig sted
Individuell jobbstøtte (IPS)
JUNGEL- PROSJEKTET Jobb for Ungdom, NAV hjelper deg, det gir Glede, Erfaring og Lønn // Myhren/Mølmen.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Automatisering av saksbehandlingen i forvaltningen

Lokal brukerundersøkelse 2015 NAV-kontorer i Hordaland
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Digisos NAV Hadsel Hadsel kommune har om lag 8100 innbyggere
IA skole Omsorgstjenesten.
Orientering HOV 4. juni 2019.
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Status NAV i Oppland – august 2014 «Et NAV i utvikling» - Haavard Ingvaldsen, fylkesdirektør Status NAV i Oppland – august 2014

NAV etablert juni 2006 Det skulle etableres 26 NAV-kontor i Oppland innen utgangen av 2010 Meget stort oppgavetilfang i kontorene Hvordan evnet vi å følge opp brukeren under etableringen og i tiden etter?

Behov for organisatoriske endringer Tjenester og oppgaver løftet ut av NAV-kontorene NAV Forvaltning (Oppland først ute) NAV Kontaktsenter (25-30’ brukere daglig, ventetid 23 sek, avslutningsgrad 80%) (711’ arb. givere hittil i år, ventetid 21 sek.) NAV Pensjon (5 enheter i landet) Oppgaver vs. ressurser - en styrking av NAV-kontoret ! Regionale løsninger (Oppland lengst fremme i landet) Skal gi mer tid til hovedoppdraget vårt – flere i arbeid

Flere i arbeid - færre på trygd! Behov for utvikling Selvbetjeningsløsninger via NAV.no (ny portal) Registrering av CV, Din side, elektroniske meldekort, etc. Utlys stilling (for arbeidsgiver) Sykefraværsapp. for arbeidsgiver Søknad om dagpenger Chat-tjeneste foreldrepenger (94 % fornøyd/svært fornøyd) Facebook-tjeneste for ungdom (jobblyst) Osv. En rekke kompetansehevende tiltak for våre ansatte I sum skal dette forsterke NAVs innsats overfor de brukerne som trenger det mest Flere i arbeid - færre på trygd!

Gir det effekt? Brukerundersøkelser – positiv utvikling, Oppland over snitt («Hvor fornøyd er du med NAVs service totalt sett?» 5,1 (skala 1-6) Arbeidsgiverne fornøyde med NAVs tjenester – positiv utvikling

Gir det effekt? forts. Legemeldt sykefravær 1. kvartal 2014: 6,4% (1. kv. 2013: 6,9%) Graderte sykemeldinger 1. kvartal 2014: 27,6% (1. kvartal 2013: 22,9%) OBS! 98% av de med «Nedsatt arbeidsevne» (arbeidsavkl. penger) kommer fra sykepenger

Utfordringen videre Tidlig og tett oppfølging av de sykemeldte «skru igjen krana» (stor satsing i Oppland) Vi må forsterke NAVs kontakt med arbeidsgiverne Arbeidsgiverkontakt: ca. 800 pr. mnd (2013 ca. 500) (Altså over 20% av virksomhetene med 5 ansatte eller flere) Etablering av jobbsjansen Oppfølging og jobbmatch av ca. 1100 brukere pr. måned (2013 ca. 900) Overgangen til arbeid øker – men fortsatt potensiale… Ungdom Psykisk helse (IPS)

«ARBEID FØRST» skal prege NAVs innsats !