Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
Ingvild Haugli Endresen, NAV leder Lenvik

2 Bakgrunn for omstilling i NAV
Ekspertutvalget Stortingsmelding 33 ( ) NAV i en ny tid - for arbeid og aktivitet Rapporten Utvikling av NAV kontor – større handlingsrom og ansvar Nye utfordringsområder – ungdom og innvandrere utenfor EØS Ekspertutvalgets 4 forutsetninger. Partnerskapet ligger fast, det vil skje endringer i kommunestrukturen, det har skjedd klare forbedringer siden reformperioden, NAV kontoret har ikke ansvar alene. Ekspertutvalgets 5 hovedpunkter: Rykke nærmere arbeidsmarkedet og arbeidsgiver Større lokal frihet til å tilpasse tjenestene til brukernes behov Mindre styring og mer ledelse Økt oppmerksomhet på brukeren, ikke på system Sikre kunnskapsbaserte tjenester og kompetanse i møte med brukeren St.mld 33: Færre og større NAV kontor, opphevet statlig bemanningsgaranti, fokus på resultater, IPS (individual placement and support)

3 Utvikling av NAV-kontor - større handlingsrom og ansvar
Arbeidsgruppen: AV-dir, sentralt brukerutvalg, KS, rådmann, fylkesdirektør, NAV kontaktsenter og to NAV-ledere Høring Partnerskapet – felles mål Aktivt, likeverdig, forpliktende samarbeid mellom stat og kommune Folkehelse, næringsutvikling, skatteinntekter, sosialhjelp, sykefravær, uføre Tydelig på samfunnsoppdraget: arbeid og selvforsørgelse Finne lokale utfordringer og prioritereringer Ledelse og styring Utvikling og endring Regionalisering og kommunesammenslåing Digitalisering

4 forts Rapporten henger sammen med prioriteringene i NAVs langtidsplan Flere i arbeid Tjenesteutvikling Bedre brukermøter To brukergrupper (personbrukere og arbeidsgivere) «Ingen avgjørelse om meg, uten meg» Økt kompetanse Arbeidsmarkedskompetanse, veiledningskompetanse, inkluderingskompetanse, juridisk kompetanse, samarbeid med universitet/høgskole, kunnskapsbasert tjenesteyting, digital kompetanse, osv

5 Digitalisering Mange brukere benytter nav.no (80% av søknadene) og selvbetjeningsløsningene Færre oppsøker kontorene fysisk, da de kan ha dialog med NAV kontoret via dittnav Digisos Samarbeidsprosjekt mellom KS, 6 kommuner og Arbeids- og velferdsdirektoratet Skal utvikle tjenester for sosialhjelpsmottakere på nav.no Ikke-innlogget veiledningstjeneste og digital søknad om sosialhjelp

6 Hvordan ser NAV ut i framtiden?
Sterk befolkningsvekst = flere NAV brukere Flere eldre Flere innvandrere Flere ungdommer ? Psykiske lidelser Skole og arbeid er «god medisin» for å unngå utenforskap Store omstillinger i arbeidslivet NHOs årskonferanse 2018 Færre jobber som ikke krever utdannelse Flytte, re-kvalifisere, skape nye arbeidsplasser Selvbetjening og automatisering NAV vil ikke få mer penger og må jobbe smartere gjennom digitalisering, fornying, effektivisering og tøffere prioriteringer Arbeidskraften er en av samfunnets viktigste ressurser

7 Kontakt med arbeidsmarkedet
Det private og det offentlige Rekruttering Mange melder ikke ledige stillinger til NAV, inkl kommunene NAV må kjenne arbeidsmarkedets kompetansekrav Ønsker å gjøre gode matcher og bruke NAVs virkemidler Arbeidsmarkedet er uten kommunegrenser NAV må ha god kunnskap om de viktigste bransjene og vite hvordan vi kan bidra Vi ønsker å være i lokale næringsråd/bransjeforeninger for å ha kunnskapt og kunne gi god service

8 Kompetanse i NAV kontoret
Systematiske forsøk for å finne gode arbeidsmåter Kvalitetskontroller, både statlige og fylkesmannens tilsyn Ungdomsteam Flyktninger Utvikling

9 5 arbeidsgrupper for ny kontorstruktur i Troms
Vi er i gang! Kartlegging og analyse Antall innbyggere Antall på stønader Antall ansatte stat/kommune Pendlerstrømmer Aktivitetsplikt for sosialklienter – utfordring Kompetanse Finne utfordringsbildet Arbeidsmarkedet Brukerperspektivet Prioriterte grupper osv

10 Utfordringer ved dagens kontorstruktur
Ulikt hva kommunene har lagt inn i NAV-kontoret Rus/flyktninger/avlastning barn/startlån etc Det som tilhører NAV-kontoret bør være arbeidsretta «maksimumsløsning» Kompetanse f eks fagansvarlige/kompetanseveiledere ungdom, flyktninger, psykiske utfordringer, rus, boliger Kvalitet (kvalitetskontroller, tilsyn fra Fylkesmannen) Digitalisering Sårbarhet Ulikhet i oppgaveløsningen Brukerne forstår ikke forskjellen på stat/kommune NAV er NAV

11 Gevinster ved større fagmiljø
Kvalitativt bedre tjenester til prioriterte grupper Bedre kompetanse Større fagmiljø Mindre sårbarhet Ledergruppe Fagansvarlige Utviklingsarbeid Rutiner/rapporteringer Digitalisering

12 Motargumenter Små kontor har bedre resultater
Lang reisevei for brukere Digitalisering er ikke for alle Svake grupper får mindre hjelp Viktig med nærhet

13 Avslutning Vi skal finne gode løsninger som gir brukerne våre gode tjenester som hjelper dem i arbeid Høyere kvalitet i oppgavegjennomføring – profesjonalisering og spesialisering Effektivisering og forbedring av brukermøtet ved å ta i bruk nye digitale løsninger Godt arbeidsmiljø med flere kompetente medarbeidere samlet i hver driftsenhet Redusert driftsrisiko NAV gir mennesker muligheter


Laste ned ppt "Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google