Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Individuell jobbstøtte (IPS)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Individuell jobbstøtte (IPS)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Individuell jobbstøtte (IPS)
- Diakonhjemmet sektor o o

2 v/ Camilla Kötterheinrich, Lajla Weber og Victoria Iselin Sneen
Hva er (IPS) v/ Camilla Kötterheinrich, Lajla Weber og Victoria Iselin Sneen IPS (Individuell jobbstøtte) - Evidensbasert metode for arbeidsrehabilitering Troen på at alle kan jobbe forutsatt riktig jobb og arbeidsmiljø Krevende arbeidsliv Spjelkavik: Kan du ikke jobbe, er du død Forskning viser: 90 % av alle med psykiske helseutfordringer ønsker en jobb, likevel er kun 10 % sysselsatt. Dette forsøker nå NAV og helse sammen å gjøre noe med ved å tilby IPS- individuell jobbstøtte fra tidlig behandling til det ikke lenger er behov

3 IPS- prinsipper Målet er ordinært lønnet arbeid
Deltakelse på bakgrunn av brukers eget ønske IPS- en integrert del av behandlingen Jobbsøk ut fra deltakers interesser og ferdigheter Individuelt tilpasset rådgivning om økonomiske ytelser Jobbsøk starter med en gang og senest innen 1 mnd Systematisk jobbutvikling Oppfølging er ubegrenset i tid og individuelt tilpasset arbeidstaker- og giver Målgruppe: Vi jobber med jobbsøkere som er i behandling for psykiske helseutfordringer i spesialisthelsetjenesten (moderat til alvorlige psykiske lidelser) og som søker ordinært, lønnet arbeid. 1. Våre jobbsøkeres ønske og behov er å komme ut i lønnet arbeid (lønn fra arb.giver, ikke NAV) og dette er vårt hovedfokus. 2. Alle med psykiske helseutfordringer som har et ønske om å jobbe, skal få muligheten til dette og skal ikke ekskluderes fra ordinært arbeidsmarked. 3. Arbeidet mot jobb (IPS) er integrert med jobbsøkers behandling for sine utfordringer. Dette skjer ved at jobbspesialistene er integrert i behandlingsteam med fokus på jobb. 4. For at jobbsøker skal få og stå i jobb over tid er det vesentlig å kartlegge hvilke interesser, kompetanse og ferdigheter han/hun har slik at man finner riktig type jobb og arbeidsmiljø. Det er ikke andres meninger og preferanser om hva jobbsøker kan klare som skal styre dette. 5. Jobbsøker må få kyndig veiledning fra NAV i hva det vil si for inntekt å komme ut i jobb. Samarbeid vi har med Nav er utrolig viktig. 6. Når jobbsøker ytrer ønske om å jobbe starter vi aktivt jobbsøk med en gang (senest innen 1 mnd fra oppstart). Istedenfor å kartlegge og pre-kvalifisere søkeren lang tid i forveien, går vi rett ut i dialog med næringslivet. På denne måten blir jobbsøker tatt seriøst i ønsker om ordinært, lønnet arbeid, 7. Ved å drive systematisk oppsøkende arbeid mot næringslivet, basert på jobbsøkers interesser og ferdigheter, åpner vi opp for jobbmuligheter for jobbsøker. Ved å forstå arb.givers behov kan vi letter matche riktig kandidat mot rett jobb og arbeidsgiver. Mange av dagens jobber utlyses aldri. 8. Oppfølging av arbeidstaker er tilpasset hver enkelt person og evt. arb.giver. Vi støtter ikke kun før person er kommet ut i jobb, men så lenge det er nødvendig i arbeidsrelasjonen. Når forhold er stabile over tid, vil vi se etter naturlig støtte for person andre steder (eks. familie, kollegaer etc).

4 Jobbsøk ut fra deltakers interesser og ferdigheter
Interesser og personlige egenskaper Å ta jobbsøkers ønske på alvor Relasjonen mellom jobbspesialist og jobbsøker (Betydningen av arbeid for helsen: Selvfølelse: ha en verdi, føle seg nyttig, få brukt evner og kompetanse Få kollegaer og en viktig sosial tilhørighet Identitet – et «jobb-narrativ»: fortelle andre om hva man jobber med og gjør Økonomi: bedre og mer oversiktelig økonomi Det å komme i jobb kan virke motiverende for å holde seg rusfri/redusere rus) Vi fokuserer på deltaker sine ressurser og kompetanse: Ser på tidligere jobberfaring og utdannelse, men ikke bare CV. Interesser og livserfaring er også viktig, og ved å snakke om dette så åpner vi opp noen dører og muligheter. (særlig når jobbsøker ikke vet hva han/hun vil jobbe med eller ikke klarer å se noen muligheter). Ved å se på interesser, blir jobbsøkingen også mer lystbetont for deltaker og motivasjonen holdes oppe. Vi har fokus på jobbsøking skal være en positiv prosess! Selv om det selvfølgelig også kan være slitsomt og vanskelilg. Å gå i behandling er også en kompetanse! Sammen med deltaker lager vi en Yrkesplan hvor vi setter opp jobbønsker og delmål; hva vi må gjøre for at deltaker skal få den ønskede jobben. Som jobbspesialist tar vi deltakers jobbønsker på alvor! (innenfor rimelighetens grenser) Jobbsøkingen er et samarbeid mellom jobbspesialist og jobbsøker. Noen jobbsøkere vil gjøre mye selv og kontakte arbeidsgivere, andre vil at vi skal åpne dører hos arbeidsgivere. Dette lager vi en plan på. (Yrkesplan). Som jobbspesialist får vi en relasjon til jobbsøker og blir ofte godt kjent. Vi vil ha nyttig informasjon om deltaker sine personlige egenskaper som vi kan ta med inn i «Jakten på den gode arbeidsgiver»! Sånn blir jobbsøkingen også mest mulig lystbetont for deltaker og motivasjonen holdes oppe.

5 Den gode jobbmatchen Vinn-vinn situasjon for arbeidsgiver- og taker
Inkluderende arbeidsliv og takhøyde Den kreative jobbspesialisten Viktoria sin historie: veien mot jobb * God jobbmatch er viktig for både deltaker og arbeidsgiver for at det skal bli en vellykket historie. Arbeidsgiver skal få dekket et reelt bemanningsbehov og deltaker skal få brukt evner og interesser på arbeidsplassen. Vi møter mange bra arbeidsgivere som ønsker å bidra til et inkluderende arbeidsliv og ikke bryr seg så mye om CV – eller hull i CV, som er situasjonen for de fleste av våre jobbsøkere. Vi ser at mange arbeidsgivere er mer opptatt av personlige egenskaper og gode relasjoner og trivsel på arbeidsplassen. Ved å ha takhøyde på arbeidsplassen og være åpen for å ansette mennesker med litt utfordringer, blir det også gjerne et bedre arbeidsmiljø og økt trivsel. En viktig del av å være jobbspesialist er å se muligheter og ikke gi opp. Den gode jobbmatchen finner vi ved å være mye ute hos arbeidsgivere og kartlegge behov og ikke minst miljø og trivsel blant de ansatte. Dette får vi fort teften av når vi går rundt og banker dører eller bruker eget nettverk. Kreativitet er en fordel – å se muligheter overalt og finne arbeidsplasser vi tenker kan passe til den enkelte jobbsøker. Min gode kollega, jobbspesialist Vibeke, gjorde dette til fulle! Dette blir nå en overgang til en introduksjon av Viktoria, som vi har vært så heldige å få med oss i dag. I samtalene med Viktoria fikk Vibeke raskt et inntrykk av en sprudlende og positiv person, til tross for den vanskelige historien hennes. Viktoria hadde liten arbeidserfaring, men var svært motivert for å komme ut i jobb og ønsket å jobbe innen service/kundebehandling. En dag Vibeke var innom bensinstasjonen der hun pleier å fylle bensin, fikk hun en idè om at dette kunne være arbeidsplassen for Viktoria! Det var alltid så gode stemning der og de ansatte spredte så god energi og glede. Vibeke spurte daglig leder om det kunne være en mulighet der for en sprudlende og positiv jente som trengte jobb, og fikk vite at de snart ville ha et bemanningsbehov. Daglig leder viste seg å være veldig engasjert og frontet et inkluderende arbeidsliv. Det gikk et par måneder, så ble det jobbintervju – og resten kan Viktoria fortelle selv! Hun vil nå fortelle sin historie med erfaringer fra behandling og veien mot jobb.


Laste ned ppt "Individuell jobbstøtte (IPS)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google