Læring på ungdomstrinnet Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon 25.12.2018
Klassen som sosialt system Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse Lærer påvirker elevens læring og atferd direkte og indirekte via påvirkning av læringsmiljøet
Kunnskap Forskningsbasert kunnskap om klasseledelse Erfaringsbasert kunnskap om klasseledelse Hovedtema i klasseledelse: • Støttende relasjoner • Struktur og regler • Læringskultur • Motivasjon og forventninger Teoretisk bakgrunnsdokument om klasseledelse Klasseledelse Implementering
Skoleledelse Klassen som sosialt system Samarbeid/ kultur Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse
Konsistens i voksenmiljøet Skoleledelse Klassen som sosialt system Samarbeid/ kultur Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse Konsistens i voksenmiljøet
Individuell læring, kollektiv læring og organisasjonslæring fremmes gjennom refleksjon basert på kunnskap. Organisasjonslæring forutsetter at det finnes tid og arenaer for dette. Formelle fora og gode strukturer for faglig refleksjon, kan også inspirere til flere uformelle faglige refleksjoner og diskusjoner Refleksjon Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Bakgrunnsdokument for organisasjonslæring
Klasseledelse som integrert kompetanse viser seg i handling Klasseledelse som integrert kompetanse viser seg i handling. Veien fra gode refleksjonsprosesser til utvikling av praksis kan være utfordrende. Derfor er det viktig med gode modeller, strukturer for slikt arbeid, støtte, at noen etterspør, eksempler osv Handling Trening Vurdering Observasjon Nettressursen Bedre læringsmiljø
Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Læring i skolen Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon 25.12.2018
Ungdomstrinn i utvikling; -klasseledelse Noen viktige dokumenter: Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Rammeverk-for-skolebasert-kompetanseutvikling-pa-ungdomstrinnet-2012-2017/ Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med klasseledelse på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Upload/Ungdomstrinnet/Rammeverk/Ungdomstrinnet_Bakgrunnsdokument_klasseledelse_vedlegg_1.pdf Noen aktuelle ressurser i gjennomføringen: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Elevrelasjoner/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/