Læring på ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Melding til Stortinget…
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Ungdomstrinn i utvikling
Skolevandring.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
U Ungdomstrinn i utvikling Noen forskningsfunn Pulje 2, samling 4 Høsten
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Sosialpedagogikk på Manglerud
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
Grunnlaget for innspillet
Teoriens rolle - analyse
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
Velkommen til August 2017.
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
”Gode og trygge lærarar”
Fra kunnskap til handling
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Samtalens didaktiske muligheter
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til foreldremøte
Kapittel 11 Læringsteori.
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Profesjonsfaglig digital kompetanse​ - et kommuneeksempel
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Når Tema mentorøktene Sted Vår 2018 Første mentorøkt –
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Læring på ungdomstrinnet Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon 25.12.2018

Klassen som sosialt system Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse Lærer påvirker elevens læring og atferd direkte og indirekte via påvirkning av læringsmiljøet

Kunnskap Forskningsbasert kunnskap om klasseledelse Erfaringsbasert kunnskap om klasseledelse Hovedtema i klasseledelse: • Støttende relasjoner • Struktur og regler • Læringskultur • Motivasjon og forventninger Teoretisk bakgrunnsdokument om klasseledelse Klasseledelse Implementering

Skoleledelse Klassen som sosialt system Samarbeid/ kultur Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse

Konsistens i voksenmiljøet Skoleledelse Klassen som sosialt system Samarbeid/ kultur Elevens læring; fag + atferd Klasseledelse Konsistens i voksenmiljøet

Individuell læring, kollektiv læring og organisasjonslæring fremmes gjennom refleksjon basert på kunnskap. Organisasjonslæring forutsetter at det finnes tid og arenaer for dette. Formelle fora og gode strukturer for faglig refleksjon, kan også inspirere til flere uformelle faglige refleksjoner og diskusjoner Refleksjon Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Bakgrunnsdokument for organisasjonslæring

Klasseledelse som integrert kompetanse viser seg i handling Klasseledelse som integrert kompetanse viser seg i handling. Veien fra gode refleksjonsprosesser til utvikling av praksis kan være utfordrende. Derfor er det viktig med gode modeller, strukturer for slikt arbeid, støtte, at noen etterspør, eksempler osv Handling Trening Vurdering Observasjon Nettressursen Bedre læringsmiljø

Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Læring i skolen Ikke en lineær utvikling men kontinuerlige prosesser Problem- løsning Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring Refleksjon Klasseledelse Implementering Handling Kunnskap Trening Vurdering Observasjon 25.12.2018

Ungdomstrinn i utvikling; -klasseledelse Noen viktige dokumenter: Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Rammeverk-for-skolebasert-kompetanseutvikling-pa-ungdomstrinnet-2012-2017/ Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med klasseledelse på ungdomstrinnet http://www.udir.no/Upload/Ungdomstrinnet/Rammeverk/Ungdomstrinnet_Bakgrunnsdokument_klasseledelse_vedlegg_1.pdf Noen aktuelle ressurser i gjennomføringen: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Elevrelasjoner/ http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/