Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjarte Erlandsen Endret for 4 år siden
1
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 2 Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
2
Mål Arbeidet med denne modulen skal bidra til en større bevissthet i hvordan pakkene i realfagsløypene kan bidra til læreres profesjonelle utvikling gjennom en forbedret matematikkundervisning, og på hvilken måte skoleleder kan legge til rett for og bidra til en slik utvikling. Skoleledelsen skal sammen med matematikklærerne og ved hjelp av et rammeverk lage en plan for hvilke pakker som skal prioriteres og hvordan det skal legges til rette for en gjennomføring i tråd med kunnskap om læreres læring.
3
Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Introduksjon 5 minutter Diskusjon med utgangspunkt i refleksjon fra A – Forarbeid 30 minutter Valg av pakker 60 minutter Deling i plenum 45 minutter Total tidsbruk 140 minutter
4
Introduksjon 5 minutter
5
Introduksjon Informerer deltakerne om målet og innholdet i denne økten.
6
Mål Arbeidet med denne modulen skal bidra til en større bevissthet i hvordan pakkene i realfagsløypene kan bidra til læreres profesjonelle utvikling gjennom en forbedret matematikkundervisning, og på hvilken måte skoleleder kan legge til rett for og bidra til en slik utvikling. Skoleledelsen skal sammen med matematikklærerne og ved hjelp av et rammeverk lage en plan for hvilke pakker som skal prioriteres og hvordan det skal legges til rette for en gjennomføring i tråd med kunnskap om læreres læring.
7
Deling av individuell refleksjon fra A – Forarbeid
30 minutter
8
Deling av individuell refleksjon fra A – Forarbeid
Velg en ordstyrer. Hver deltaker presenterer sine svar fra A – Forarbeid. Gå gjerne gjennom spørsmål for spørsmål og sørg for at alle får presentert sine refleksjoner.
9
Valg av pakker 60 minutter
10
Valg av pakker Gå inn på realfagsløyper.no og velg trinn ut fra arbeidssituasjon. Sett dere inn i pakkene som finnes og forsøk å plassere pakkene der dere mener de hører hjemme i skjemaet (vedlegg 1). Pakkene kan godt passe inn under flere av hovedområdene. Argumenterer for valgene dere tar.
11
Valg av pakker Etter at dere er ferdige med å fylle de ulike pakkene inn i skjemaet, skal dere velge hvilke pakker dere mener skolen bør prioritere. Valget av pakker skal begrunnes ut fra egen praksis sett i sammenheng med det utfylte skjema.
12
Deling i plenum 45 minutter
13
Deling i plenum Gruppene presenterer skjemaet de har laget for de andre gruppene. Det er viktig at gruppene begrunner resultatet de har kommet fram til i utarbeidelsen av skjemaene og hvilke pakker de mener skolen bør bruke i utviklingsarbeidet. Det er også viktig at det blir satt av tid til spørsmål og diskusjon i etterkant av hver presentasjon.
14
Matematikklæreres profesjonelle utvikling C – Utprøving
Modul 2 Matematikklæreres profesjonelle utvikling C – Utprøving
15
Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Gjennomgang av læreres arbeid 30 minutter Forslag til hvilke pakker som skal brukes Arbeidsnotat til utviklingsplan 60 minutter Total tidsbruk 120 minutter
16
Gjennomgang av læreres arbeid
30 minutter
17
Gjennomgang av læreres arbeid fra B – Samarbeid
Les gjennom lærergruppenes skjemaer og forslagene til hvilke pakker som skal være en del av utviklingsarbeidet. Vurder lærerens argumentasjoner for valg av pakkene. Lag en oversikt over hvilke pakker som er valgt flest ganger. Andre kriterier.
18
Forslag til hvilke pakker som skal brukes
30 minutter
19
Forslag til hvilke pakker som skal brukes
Lag et forslag til hvilke pakker dere mener bør være en del av utviklingsarbeidet basert på lærernes ønsker og begrunnelser, og eventuelle tilpasninger dere mener er nødvendige. Det er viktig at dette forslaget gjenspeiler lærernes ønsker og behov.
20
Arbeidsnotat til utviklingsplan
60 minutter
21
Arbeidsnotat til utviklingsplan
Lag et arbeidsnotat til en utviklingsplan. Ta utgangspunkt i forslaget til hvilke pakker som skal være en del av utviklingsarbeidet og rammeverket (vedlegg 2.). Fyll inn hvilke pakker som skal bli en del av utviklingsplanen og fyll inn stikkord og forklaringer i tabellen om hvordan dere skal imøtekomme kjennetegnene ved læreres læring (Desimone, 2009), og hovedområdene og faktorene til Doerr et al. (2010).
22
Matematikklæreres profesjonelle utvikling D – Etterarbeid
Modul [X] Matematikklæreres profesjonelle utvikling D – Etterarbeid
23
Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Presentasjon av notatet til utviklingsplan for matematikklærerne 20 minutter Diskusjon i grupper 30 minutter Innspill, diskusjon og tilbakemeldinger 50 minutter Total tidsbruk 100 minutter
24
Presentasjon av notatet til utviklingsplan for matematikklærerne
20 minutter
25
Presentasjon av notatet til utviklingsplan for matematikklærerne
Skolens ledelse presenterer utkastet til utviklingsplan for matematikklærerne.
26
Diskusjon i grupper 30 minutter
27
Diskusjon i grupper Lærerne diskuterer arbeidsnotatet som er presentert av skoleledelsen. Aktuelle refleksjonsspørsmål: På hvilken måte er arbeidet dere har gjort med å lage et forslag til hvilke pakker som bør være en del av utviklingsarbeidet ivaretatt i utkastet til utviklingsplan?
28
Diskusjon i grupper I hvilken grad er det sammenheng i utviklingsplanen, og på hvilken måte er det en sammenheng mellom utviklingsplanen og det arbeidet dere har gjort tidligere? Er det satt av god nok tid til gjennomføringen? Er det gjennomførbart? Hvis nei, hvilke forslag har dere til endringer slik at det blir nok tid?
29
Innspill, diskusjon og tilbakemeldinger
50 minutter
30
Innspill, diskusjon og tilbakemeldinger
Gruppene gir tilbakemelding på arbeidsnotatet i plenum. Diskuter de ulike innspillene. En fra skolens ledelse noterer ned innspillene til videre arbeid.
31
Veien videre
32
Veien videre Skolens ledelse tar med seg innspillene fra lærerne og utarbeider en utviklingsplan basert på arbeidsnotatet og innspillene fra lærerne.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.