Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaja Haraldsen Endret for 6 år siden
1
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Bevisste refleksjoner Tilstrekkelige ferdigheter i møte med rådsøker Formidling og faglig profilering
2
Hva er rådgivning? ”Enhver situasjon der det foreligger gjensidighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske(r), i et forsøk på å yte hjelp.” Davis 1995:16 Mange former: Direkte rådgivning, veiledning, konsultasjon Mange nivåer: individuelt, gruppe, system, organisasjon Mange teorier
3
Rådgivning -- En prosess
Fra en nåværende situasjon (som er vanskelig) Til en ønsket situasjon Gjennom å igangsette tiltak. Innebærer: klargjøring av situasjonene utløsning av ressurser igangsetting av tiltak (Egan,1994) LML/ISP
4
Modeller Carkhuff & Anthony - Skills of Helping
Egan- The Skilled Helper Kokkersvold & Vedeler- Spesialped.Rådg. Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsningsmodell for Innovasjon
5
Hindringer av prosessen
Naturlig problemløsning og vekst er hindret hindret at individet/instansen trenger Rådgivning en hjelp til selvhjelp for å overkomme hindringen. Caplan’s analyse (1970) av 4 hindringer: mangel på tilstrekkelig kunnskap mangel på ferdigheter mangel på selvtillit mangel på objektivitet LML/ISP
6
Prosessens resultat “For det bedre eller for det verre”
(Carkhuff & Anthony, 1988) bedring- økt forståelse for problemet utvidet handlingsrepertoar høynet sikkerhet forverring- økt frustrasjon/forvirring forhastet avslutning/oppgitthet LML/ISP
7
Sikring av vekst Sakskompetanse - faglig spisskompetanse
systemkompetanse etiske rammer Prosesskompetanse- prosess forståelse profesjonelle rådgivningsholdninger/ egenskaper kommunikative evner LML/ISP
8
Rådgivers rolle Å tilrettelegge prosessen Å lede prosessen
Å sørge for å fullføre prosessen + Å være “modell”
9
Den profesjonelle samtalen
Davis 1995: Rådgivning er å lytte til og snakke med mennesker. Lassen 2000: Rådgivning er en kommunikativ prosess mellom to eller flere mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsbegrensning.
10
“Communicare” Å gjøre felles Samhandling i en vid forstand
De som inngår i en relasjon er begge ansvarlig for den Mennesker kan ikke la være å kommunisere. Å ikke kommunisere er også kommunikasjon (Bateson)
11
Møtet Grunnleggende holdninger - legger en ramme for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje “relasjonen kommer først” for at kommunikasjonen skal flyte - G. Bateson
12
Å skape de gode møtene Tre Grunnleggende Egenskaper:
Empati- å forstå en annens perspektiv så godt som mulig. Kongruens- å være seg selv på en genuine måte. Positiv Aktelse- respekt og gjensidighet LML/ISP
13
Kommunikative ferdigheter og rådgivningsprosessen
Rådgivers evner Fremmer rådsøkerens genuin oppmerksomhet involvering & kontakt anerkjennende respons utforskning (problem/ønske) personliggjøring innsikt & eierskap igangsetting av forsøk handling & bestyrking
14
Rådgivningsformer Direkte rådgivning Veiledning Terapi Under-
Konsultasjon visning
15
Innovasjonsmuligheter innen en rådgivningsprosess
At endringsprosessen kommer igang Utvidelse av perspektiv og forståelse Forløsning av krefter Å finne de “beste” strategier/tiltak Utvide handlingsrepetoire Vedlikeholde motivasjon for endring
16
Innovasjon “planlagt endring av praksis for det bedre”
PS- Problemsløsning som utganspunkt RDD-Research-development-diffusion som spredning av informasjon SI- Sosial interaksjon som en nødvendig forutsetning for økologisk arbeid
17
Spesielle utfordringer
Flere økologiske nivåer å forholde seg til “flere klienter samtidig” Mange ledd i prosessen “lang vei til brukeren” Fra det ideelle til virkeligheten “ fagekspertise, utstyr, osv” Utredning/Informasjon ----//---- Oppfølging LML/ISP
18
Det viktigste profesjonelle redskapet
Deg selv Engasjement Kunnskap Ferdigheter Kompetanse
19
Rådgiveren ” Du” er ditt arbeidsredskap Studiet Kunnskap
Grunnleggende holdninger til vekst Kommunikasjons ferdigheter Evne til refleksjon Studiet Egenutvikling av kompetanse En formell kvalifisering
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.