Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid"— Utskrift av presentasjonen:

1 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 1 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid

2 Mål Målet med denne modulen er at lærerne skal kunne planlegge og gjennomføre samarbeidsmøter som skal gi elevene en god faglig overgang knyttet til realfagene. Samtidig skal lærerne se at faglig samarbeid på tvers av skoler er viktig for å sikre faglig progresjon og en god overgang fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.

3 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter Planlegging av faglig samarbeidsmøte

4 Oppsummer forarbeidet i grupper
30 minutter

5 Oppsummering av forarbeid
Oppsummer i grupper hva dere tenker om eget arbeid med overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Ta utgangspunkt i notatene fra A – Forarbeid.

6 Refleksjon Refleksjon rundt eksisterende overgangspraksis. Finn frem eksisterende planer og diskuter spørsmålene nedenfor: Hvordan vil dere beskrive kommunens/skolens planer for overgangene? Hvordan er det faglige aspektet ivaretatt? Hvordan fungerer planen i praksis?

7 Planlegging av faglig samarbeidsmøte
30 minutter

8 Faglig samarbeidsmøte
En plan for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn bør inneholde ulike tiltak. Faglige samarbeidsmøter kan være et tiltak som ivaretar det faglige aspektet. Dere skal nå planlegge gjennomføringen av et faglig samarbeidsmøte, der både barneskole(r) og ungdomsskole skal delta. Tema for møtet skal være knyttet til realfagene. Gjennomføringen av møtet forutsetter at realfagslærere fra avgivende barneskole deltar. Bruk forslagene på de neste lysbildene som utgangspunkt for planleggingen.

9 Forslag til tema og diskusjonsspørsmål i et faglig samarbeidsmøte

10 Gjensidige forventninger
Hvilke arbeidsmetoder ønsker vi at elevene har erfaringer med fra barnetrinnet? Hvordan ønsker vi at elevene skal forholde seg til lærebøker og skrivebøker? Har elevene tilgang til å bruke konkreter? Hvilke hjelpemidler tillater vi og vil vi at elevene bruker? Lekser i realfagene. Hva, hvordan og hvorfor.

11 Grunnleggende ferdigheter
Hvordan forstår dere begrepet grunnleggende ferdigheter? Har skolen en plan for arbeidet med grunnleggende ferdigheter? Hvilke grunnleggende ferdigheter har barneskolen spesielt fokus på? Hvilke grunnleggende ferdigheter har ungdomsskolen spesielt fokus på? Hvordan følger vi opp resultater etter nasjonale prøver? Hvilke rutiner har vi når det gjelder overføring av resultater fra nasjonale prøver i regning?

12 Faglige arbeidsmetoder
Hvilke arbeidsmetoder er vektlagt på barnetrinnet? Hvilke arbeidsmetoder er vektlagt på ungdomstrinnet? Hvordan jobber vi med oppgaver? Valg av oppgaver, mengde, samarbeid, felles, individuelt Hvordan blir elevene vurdert? Er det arbeidsmetoder vi ønsker å benytte mer? Er det arbeidsmetoder som er mer utfordrende enn andre? Hvordan er elevene vant til å bli introdusert for nytt fagstoff?

13 Fagsyn Hva betyr det å være god i matematikk? Matematisk kompetanse?
Hvilke forventninger har vi til elevene? Hvilke faglige kriterier bedømmer vi elevene etter? Hvordan gjennomfører vi prøver eller tester? Hvordan jobber vi med oppgaver? Hvordan bruker vi faglige samtaler? Hvordan vet elevene hva de behersker eller ikke? Hvordan møter vi elever som presterer høyt/lavt?

14 Styrker og svakheter hos elevene
Hva opplever ungdomsskolen at elevene som kommer mestrer? Hva opplever ungdomsskolen kan være utfordrende for elevene når de begynner på ungdomsskolen? Hvordan er utholdenheten til elevene? Hva gjør elevene dersom de står fast? Hvordan hjelper vi elevene videre dersom de ikke forstår?

15 Valg av læremidler Hvilke læremidler brukes?
Hvordan brukes læremidlene? Hvor stort fokus har vi på digitale ressurser? Har alle elever tilgang til samme læremiddel? Hva oppleves som styrkene/svakhetene til ulike læremidler? Hvordan bruker elever som presterer høyt/lavt læremidlene?

16 Bruk av teknologi i realfagsundervisningen
Hvilke hjelpemidler er elevene vant til å bruke? PC, nettbrett, mobiltelefon, lommeregner….. Hvilken programvare kjenner elevene: tekstbehandler, regneark, presentasjonsprogram, smarte tavler, bildebehandlingsprogram, GeoGebra,…… Har elevene systematisk undervisning i bruk av digitale hjelpemidler? Hvordan er elevene vant til å arkivere arbeid? Hvilken tilgang til digitale hjelpemidler er de vant til å ha og hvordan er dette regulert?

17 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn C – Utprøving
Modul 1 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn C – Utprøving

18 Faglig samarbeidsmøte
Gjennomfør det faglige samarbeidsmøtet dere planla i B – Samarbeid. Det må være deltakere fra mer enn én skole på møtet.

19 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn D – Etterarbeid
Modul 1 Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn D – Etterarbeid

20 Mål Målet med denne modulen er at lærerne skal kunne planlegge og gjennomføre samarbeidsmøter som skal gi elevene en god faglig overgang knyttet til realfagene. Samtidig skal lærerne se at faglig samarbeid på tvers av skoler er viktig for å sikre faglig progresjon og en god overgang fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.

21 Tidsplan for denne økta
Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 15 minutter Utarbeid plan 25 minutter Veien videre og neste modul 5 minutter

22 Erfaringsdeling etter utprøving
15 minutter

23 Erfaringsdeling i gruppe
Reflekter rundt det avholdte møtet. Hva lærte dere om arbeidet med realfagene på den avgivende barneskolen? Diskuter videre med utgangspunkt i spørsmålene nedenfor: Hva ønsker dere å ha et spesielt fokus på i det videre arbeidet med realfagene? Hvordan ønsker dere å ivareta et godt samarbeid om det faglige aspektet i fortsettelsen?

24 Utarbeid plan 25 minutter

25 Utarbeide plan Skolens realfagslærere skal i fellesskap utarbeide en kort plan for eget arbeid med den faglige overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Planen skal bidra til å gi elevene en god faglig overgang i fortsettelsen. Planen kan integreres som en del av skolens/kommunens overordnede plan for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn. Planen bør inneholde: tiltak - kort beskrivelse av tiltakene - hvem skal delta på de ulike tiltakene? Er det noen som må inviteres? - ansvar for gjennomføring - tid

26 Veien videre Neste modul handler om...


Laste ned ppt "Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google