Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø

2 Store forskjeller mellom skolene • Aktiv, systematisk og dialogbasert ledelse • Samarbeid og felles ansvar for undervisning • Observasjon av og refleksjon over undervisning • Systematisk og målrettet utviklngsarbeid • Arbeid med lesing som grunnleggende ferdigheter • Erfaringsdeling og læring

3 Skoleutvikling det siste året (31 items)

4 Skoleutvikling, skolenivå

5 Hva forklarer “Skoleutvikling”? • Kompetansemiljøets bidrag? • Egen undervisningspraksis? • Skolebasert kompetanseutvikling? • Skolens organisasjonlæring!

6 Skolens organisasjonslæring • Læring mellom lærere • Samarbeid og felles ansvar for undervisning • Systematisk og målrettet utviklingsarbeid • Aktiv, systematisk og dialogbasert ledelse • Observasjon av og refleksjon over undervisning • Diskusjon av fagtekster og pensumlitteratur • Klasseledelse og vurdering for læring • Regning og grunnleggende ferdigheter generelt

7 Organisasjonslæring bare prosess? • Sammenheng med individuell undervisningspraksis (mer utprøvende, inspireres, bruker faglitteratur) • Sammenheng med elevers læringsmiljø (motivasjon, trivsel og trivsel med lærer) og sannsynligvis også resultater

8 Kompetansemiljøene • Lærernes vurdering av miljøene: “Kvalitet”

9 Hvilken kvalitet? • Lærernes vurderinger: • God på faglig kvalitet • Godt forberedte • Evnet å se skolens problemstillinger? • Dialogorientert? • Kommuniserte godt? • Vår konklusjon: “Inspirerende og læringsorientert kompetansemiljø”

10 Ledelse • Læringsorientert: • Åpen, nysgjerrig, utprøvende, vil lære fra andre • Utviklingsorientert: • Kunne se den enkelte lærer (dialog, formidler)

11 Skoleeier • Drifte nettverket av interessenter (“Stakeholders”) • Motivasjon, engasjement – det som berører praksis

12 Oppsummering • Læringsorientering (1. og 2. ordens læring) • Organisasjonsutvikling først eller sist? • Lokal tilpasning • Fokus (Less is more) • Forankring (It’s about me)


Laste ned ppt "Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google