Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Åsmund Sollien Schau og
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Resonnerende tekst.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
skriftlig eksamen i norsk
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
In Use Engelsk for unge og voksne
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
NY VRI Nina og Ingvild.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget Ra ungdomskole Cecilie Isaksen Eftedal og Hilde Larsen Damsgaard

Noen påstander TPO tilhører ofte kategorien honnørord/ festtaleord. Alle er for tilpasset opplæring, men i praksis tilpasser vi undervisningen i liten grad I den grad vi differensierer, gjør vi det primært på mengde. Noen elever får få oppgaver, andre får mange

Elever som strever Lesesvake elever får sjelden hjelp til andre fag enn de fagene de evt. får spesialundervisning i Vanskelig med muntlige fag som krever god leseforståelse Vanskelig for en del elever å lytte, se og skrive på en gang. Løsningen blir ofte ikke å gjøre noen av delene Elever som ikke mestrer, tar ofte stor plass eller de ”forsvinner” Sammenheng mellom problematferd og lærevansker av ulike slag

De som mangler utfordringer Kjedelig for raske elever når ting må gjentas mange ganger De flinkeste elevene får ofte flere oppgaver av samme slag – sjelden kvalitativt ulike oppgaver som krever en annen problemløsning Elever som kjeder seg, som ikke møter utfordringer, skaper ofte sin egen spenning!

Lærebøkenes styring Lærebøkene styrer i stor grad innholdet i undervisningen Lærebøkenes nivådeling/ differensiering avgjør vår tilpasning En del lærebøker er svært vanskelig tilgjengelig for mange elever

Noen utfordringer Differensiering virker uoverkommelig for mange når det er opptil 30 elever i klassen Vi vet ikke hvordan vi skal fange opp alle elevene der de er Det tar tid å lage lærestoff selv, å tilpasse til ulike elever

Noen muligheter Kanskje kan det å bruke tid på tilpasning av lærestoff spare oss for en del av den tiden som brukes på problematferd og på mangel på motivasjon? Kanskje vi kan samarbeide om opplegg slik at ikke alle differensierer alt?

Alternativ tilnærming Forenkle lærestoffet gjennom powerpointpresentasjoner, tankekart, stikkord, tospalter, tegninger, lydkutt, bilder osv. Oppgi kilder til fordypning Større arbeider, evt. med delmål Gi oppgaver av ulik vanskegrad; konkrete faktaoppgaver, refleksjonsoppgaver, vurderingsoppgaver, frie større oppgaver innenfor interessefelt

Prosessorientert arbeid Individuell tilbakemelding i prosessorientert arbeid – fokus på det hver enkelt kan og det vedkommende bør jobbe mer med, lage flere utkast av samme arbeid Aktuell arbeidsmåte også i matematikk?

Eksempler på tilpasset opplæring NORSK ungdomsskolen

Presentasjon av nytt lærestoff Powerpoint med bilder, lite tekst, lydkutt, kilder, henvisning til annen informasjon Gir oversiktlig og begrenset informasjon til de som trenger det, og mulighet til fordypning for de elevene som trenger det Tegneserier.ppt

Noen fordeler ved en slik presentasjon Elevene fenges av presentasjonen Mulig å ta notater, øve seg på ”forelesningsformen” Svake elever kan få presentasjonen lagt inn i egen PC De fleste elever og foreldre har tilgang til stoffet også hjemmefra Papirutgave med flere lysbilder på et ark kan kjøres ut til de som trenger det Både en forenkling og henvisning til videre, utdypende arbeid Appellerer til ulike læringsmåter

Arbeid med mapper 1. Lærerpresentasjon av stoff til mappa 2. Differensierte arbeidskrav Presenteres i sammenheng med fagstoffet. Legges i fronter, tilgjengelig for elever og foreldre ved arbeidets start 3. Differensiert vurdering i samsvar med arbeidskravene. Legges i fronter ved arbeidets start

Tilpassede arbeidskrav Grunnleggende, begrenset informasjon. Svært konkrete spørsmål med henvisning til lærerpresentasjonen – godt hjelpemiddel for ”svake” elever Kombinasjon av faktaopplysninger hentet fra ulike kilder, vurderinger og egenrefleksjoner – egner seg godt for elever som trenger utfordringer Mappekrav tegneserie

Tilpasset vurdering Innholdet og nivået i vurderingsskjemaene er identiske med arbeidskravene Ved å la elevene velge ut en del av mappe-arbeidet som de presenterer muntlig, gjør man det mulig for elever som strever i norsk skriftlig å fremføre deler av arbeidet sitt muntlig Tar hensyn til elevers ulike styrkeområder Alle mestrer å få levert et arbeid Vurderingen er forutsigbar Vurdering av mappearbeid om tegneserier

Erfaringer Elevene motiveres av lærerens presentasjon Mulig å slå sammen grupper når presentasjonen foregår, bruke mer ressurser når elevene skal jobbe selv Alle klarer å levere et produkt fordi fagstoffet er enkelt nok for de som strever Forutsigbarhet mht krav og vurderinger skaper trygghet Visuelt spenstige presentasjoner inspirerer elevene til å gjøre godt arbeid Også elever som har krav på spesialundervisning kan følge klassens arbeid

Flere erfaringer ”Flinke” elever kan sette sitt eget preg på arbeidet, finne annet lærestoff Mye større bevissthet hos lærerne: hva er viktig? hvordan presentere stoffet? hvorfor gjør vi det på denne måten? hvilke temaer bør tilrettelegges på denne måten? Overførbart til andre fag, nye temaer, ”oppleggsbank” Ikke bruke samme presentasjonsform hele tiden

Prosessorientert arbeid 1. Idémyldring Først individuell og så felles ”brainstorming” på et tema gir alle idéer til å begynne å skrive Eks. Storm, vennskap, krig, modig 2. Elevene skriver innledningen og gir hverandre respons Skrivingen fortsetter 3. Elevene gir hverandre muntlig tilbakemelding på nytt. Stilene leveres.

Prosessorientert arbeid 4. Læreren retter og gir tilbakemelding i skjema 5. Hver elev får en individuell tilbakemelding som inneholder hva som er bra, og hva vedkommende må jobbe mer med (feiltyper) Tilbakemelding på tekst i norsk 6. Elevene bruker skoletid til å finne egne feil og rette dem. Læreren veileder elevene individuelt mens de retter 7. Stilen skrives på nytt med basis i tilbakemeldings-skjemaet

Prosessorientert arbeid Elever som har dysleksi, skriver på PC. Andre elever kan også skrive 2. utkast på PC hvis de ønsker det Fokusere på noen ting av gangen, for eksempel innledningen. Da kan elevene få en karakter på det vi øver spesielt på, og en på helheten i det de skriver Godbiter – læreren plukker ut en setning eller et avsnitt fra hver elev – presenterer det i klassen

”Tradisjonell undervisning” - ordklasser Klare kunnskapsmål Felles tavlegjennomgang av lærestoff Elever som er sene skrivere, kan få kopi av forenklede lærernotater limt inn i bok Arbeidsoppgaver med ulik vanskegrad Prøve med ulik vanskegrad

Tilpassede kurs Kurs tilpasset resultatene på prøven Noen elever får mer avanserte oppgaver innenfor grammatikk Noen elever får i liten gruppe med det aller viktigste, tørre å velge vekk, lære ved å gjøre også Ny prøve – viser fremgang!

Reelt tilpasset opplæring Krevende? Ja, absolutt, men likevel både mulig og helt nødvendig!