Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEdmund Brekke Endret for 9 år siden
1
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde: Den generelle delen av læreplanen (1993:22)
2
Storyline Kjennetegnes ved at elevene ikke belæres, men lærer gjennom selv å oppdage, reflektere og handle.
3
Historikk Skotten Steve Bell regnes som storyline- undervisningens ”far” Danmark har et aktivt storyline miljø Det finnes et internasjonalt nettverk med forgreninger over hele verden
4
Prinsipper Tverrfaglig Lærer er igangsetter, regissør og veileder
Tar utgangspunkt i kunnskap eleven allerede har Idemyldring Tankekart Oppstart i hel klasse
5
Prinsipper Åpne nøkkelspørsmål Historien har en ”rød tråd”
6
Prinsipper Variasjon i å arbeide i hel klasse, i grupper og individuelt
7
Teste egen kunnskap opp mot ulike lærekilder
Storyline Åpne spørsmål Kunnskaps-innhenting Problemløsning Valg av kunnskapskilde Velge hva som er viktig Teste egen kunnskap opp mot ulike lærekilder Gi tilgang på gode nettsteder og bøker, artikler, invitere fagpersoner, studiebesøk, osv Differensiere Samarbeids-læringsmetoder
8
Konstruktivistisk lærings- og kunnskapssyn
Elever forstår og tolker den aktuelle virkeligheten på sin egen måte
9
Læringssyn forts. Umulig å overføre en forhåndsbestemt virkelighet til elevene
10
Kunst, kultur, kreativitet
Læringssyn forts. Det læreren kan gjøre, er å tilby eleven begreper, inntrykk og opplevelser som støtter opp om elevens læringsprosess om/watch?v=- TXDSlhSo-U Kunst, kultur, kreativitet
11
Konstruktivistisk lærings- og kunnskapssyn
Eleven må ha hovedrollen i de prosessene der kunnskap konstrueres Eleven selv – i samspill med andre – må aktivt bearbeide ny kunnskap slik at det blir en sammenheng/videreutvikling til den kunnskapen eleven allerede har
12
Vellykket storyline En start En utvikling En avslutning
Hovedelementene består av: (Tid) Sted Aktører Hendelser
13
Vellykket storyline En god start er viktig – fange elevenes oppmerksomhet
14
Storyline Realisere mål i læreplanens generelle del
Fordeler Utfordringer Realisere mål i læreplanens generelle del Jobbe med grunnleggende ferdigheter Variasjon i vurderings- situasjoner underveis Variasjon i arbeidsmåter Kan bli mer klipp og lim enn faglig utbytte Gruppesammensetninger Evne til samarbeid Elever jobber i ulikt tempo Storyline
15
Vurdering Underveisvurdering Vurdering for læring og utvikling
Diskusjonsforum Prosessorientert skriving Fagsamtaler Skriftlige tilbakemeldinger underveis og til slutt Muntlig høring Multiple choice Innleveringer Prøver
16
Vurdering Hva er bra Forbedrings- muligheter Vær konkret
Bruk eksempler ”Dette er veldig bra – her er du tydelig og du har fått med de viktigste punktene” ”her skjønner jeg ikke helt hva du mener – du kan for eksempel skrive…eller …..”
17
Storyline Nyttige nettsteder
ju.html pper.html
18
Storyline Nyttig litteratur
Eik, Liv Torunn: ”Storyline – tverrfaglig tilnærming til aktiv læring”, Tano-Aschehoug Falkenberg/Håkonsen: ”Storyline – en håndbok for undervisere”, Krogs Forlag Lindberg, Erik: ”Storyline – den røda tråden”, Ekelunds Forlag
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.