Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
© Max Oppenheim/Getty Images Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere vurdere argumentasjon i andres tekster og underbygge egne påstander ved saklig argumentasjon gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skjønnlitterær skriving på bokmål og nynorsk skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk skrive klart disponerte tekster med tydelige fokus og saklig argumentasjon begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene beherske formverk og tekstbinding på bokmål og nynorsk beskrive utviklingen av egne tekster

2 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Hvorfor lese bøker? Hva leser du? Hvorfor leser du? Hvorfor leser du det du leser? Hvordan finner du en bok? Hvordan begrunner du egne lesevalg? Lese for å forsvinne inn i en annen verden? Lese noe en vil vite? Må boka være ”klokere” enn leseren? Mange årsaker ... Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Oppgave side 25

3 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Hva er en god bok? En rundspørring ga følgende svar: Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

4 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Tempo og forventning Tempoet i boka har mye å si for leseopplevelsen For høyt tempo = leseren faller av For lavt tempo = leseren kjeder seg Leserens forventing også avgjørende Leseren ser sammenhenger og forventer at noe skal skje Jf. f.eks. eventyr Oppgave side 26 Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

5 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Symptomer på litterær kvalitet Erik Bjerck Hagen: ”Syv symptomer på litterær kvalitet” Fysisk reaksjon Boka kan beskrives Vi blir nysgjerrige Boka varer Boka spiller en rolle i livet vårt Språklige kvaliteter Boka gir ”et sjokk av annerledeshet” Til alle tider vært uenighet om hva litterær kvalitet er Hva mener du? Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Oppgave side 27

6 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Å finne og velge bøker Vanlige kriterier for å velge en bok: Oppgave side 28 Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

7 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Å lese for å lære Når du skal lese for å lære, er det viktig å: ha bakgrunnskunnskaper tenke over hva som er formålet med lesingen kjenne til ulike lesestrategier overvåke egen lesing Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

8 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Inn i teksten Forbered deg på lesing ved å hente fram ting du kan om emnet Skann kapitlet først (se på overskrifter, bilder, bildetekster, ingress, oppsummering osv.) Presskriv før lesingen: skriv raskt ned alt du kan om emnet Snakk med noen om emnet Still spørsmål om emnet Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

9 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Referat eller oppsummering For å lære et stoff er det ofte effektivt å skrive sammendrag Referat kan også være nyttig: Noen tips: Skriv raskt ned hovedinnholdet Formuler få punkter Bare det essensielle/hovedpoengene Kan noe strykes? Bruk mellomtitlene som stikkord Gir god oversikt Hvilke spørsmål svarer teksten på? Formuler som spørsmål Bruk kolonnenotat Utdyp stikkord til hvert avsnitt Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Oppgave side 29

10 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Grafiske modeller Grafiske modeller kan hjelpe deg å få oversikt og struktur Eksempel: Oppgave side 30 Oppgave side 30 Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring Se eksempel og oppgave side 31

11 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Begreps- og ordlæring Å kunne et ord/begrep = også å kunne bruke det Tips: Lag setninger med ordet/begrepet, og bruk eksempler Lag ulike setninger Bruk ordet/begrepet i ulike sammenhenger Jo flere begreper du kjenner og kan bruke, jo mer nyansert kunnskap har du Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring

12 Panorama Vg3 Gjennomgang Basis Lesing
Begreps- og ordlæring Å lære begreper innebærer å kunne: definere begrepet bruke begrepet i setninger og tekster gi eksempler på hva som faller inn under begrepet sette flere begreper innenfor samme område i forbindelse med hverandre Hvorfor lese bøker? Hva er en god bok? Tempo og forventinger Symptomer på litterær kvalitet Å finne og velge bøker Å lese for å lære Inn i teksten Referat eller oppsummering Grafiske modeller Begreps- og ordlæring


Laste ned ppt "Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google