Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Overgang ungdomstrinn – videregående skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Overgang ungdomstrinn – videregående skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Anne-Mari Jensen Kristiansand 10. november 2017

2 Nettverk Lærere fra Ungdomstrinn Videregående skole Studieforberedende
Yrkesforberedende

3 Kurs, erfaringsutveksling og refleksjon for alle involverte
Plan: Gi ideer til elevaktive undervisningsopplegg og inspirasjon til å prøve nye ideer selv. Dessuten å skape god kontakt mellom ungdomstrinn og videregående, for å gjøre elevenes overgang mellom skoleslagene best mulig. Utprøving av undervisningsopplegg og ideer mellom hver samling. Mål: Øke den enkelte lærers repertoar av undervisningsopplegg som skaper god læring. Refleksjon over didaktikk/matematikkundervisning med kolleger på egen skole.

4 Tema: God undervisning
Kurs: didaktiske, undervisningsopplegg Læringssyn, fagsyn – hva sier forskning? Bli enige om opplegg som skal prøves ut til neste samling. Lærere presenterer for hverandre: Ideer som fungerer godt, - eller ikke. Diskutere, vurdere Aktuelle tema: Tallforståelse: Negative tall, brøk, prosent Funksjoner Sannsynlighet GeoGebra Problemløsning Geometri

5 Klasseromskultur Arbeidsformer og læring i matematikk
Kommunikasjon i og med matematikk Skrive, lese, snakke, lytte… de grunnleggende ferdighetene Verdsette og bruke feil Vurdering og egenvurdering Kollegaobservasjon og - veiledning

6 Samarbeid rundt.. Læreplaner og lærebøker Muntlig eksamen Tester
Læreplaner – bli kjent med hverandres læreplaner Presentere / bli kjent med hverandres lærebøker Diskusjon: Hva karakteriserer gode lærebøker? Muntlig eksamen Lage gode oppgaver Tester Om testene Hvordan følges testene opp?

7 Overgangen fra ungdomstrinnet til vgs
Hvordan blir elevene forberedt på de ulike valgene mens de ennå går på ungdomskolen? Hvordan tar videregående skole imot nye elever?

8 Hvordan vi har tatt imot nye elever i matematikk ved min skole

9 Barbie og Ken i voksen størrelse
Utstyr: Barbie / Ken-dukke, målebånd, stort tegneark Samarbeid i par (evt. grupper på tre). Alle skriver under på innleveringen. Oppgave: På det store arket skal dere tegne Barbie eller Ken slik de ville sett ut om Barbie var 165 cm eller Ken var 180 cm høy. Det er viktig at de beholder proporsjonene. Innleveringsfrist: Fredag 29. august

10 Krav til oppgaven: Oppgaven skal løses i samarbeid, parvis. Innleveringen skal bestå av en tegning på det store arket, - dere kan godt ta med mål eller andre informasjoner på tegningen, og et A4-ark med forklaringer: Hva er formlikhet? Hva er et forholdstall? Hvordan har dere regnet og hvordan har dere målt? Lag en oversikt over utregningene. Hvis dere støtte på problemer når dere arbeidet med oppgaven: Hvordan har dere løst dem? Vurdering: Det vil bli satt karakter på innleveringen. Ved vurderingen legges det vekt på nøyaktighet gode begrunnelser og forklaringer oversiktlig presentasjon at innleveringsfristen overholdes

11

12 Anbefalt lesning Boaler, Munson, Williams: What is Mathematical Beauty? Teaching thorugh Big Ideas and Connectons, YouCubed: På Matematikksenterets sider: Temabaserte problemløsningsoppgaver Realfagsløyper (kommer) LIST-oppgaver (kommer)


Laste ned ppt "Overgang ungdomstrinn – videregående skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google