Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de har utviklet, og den læringsprosessen de har vært gjennom. Taube (2000) har føgende definisjon på mappe: En mappe består av en systematisk samling av elevens arbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder Denne definisjonen peker på at arbeidene ikke bare skal være ferdige produkter; de skal også vise veien fram til det ferdige produktet, som f.eks. arbeidsnotater, utkast, kladder, tankekart, respons fra lærer og medelever osv. Mappa kan være i papirformat eller elektronisk, og den kan bestå av f.eks. tegninger, skrevne tekster, gjenstander, foto, film, lydopptak og hypertekster (nettsteder). Mappe er en måte å lære på og å organisere innhold og arbeidsmåter på som også omfatter vurdering og veiledning. Mappe er også viktig dokumentasjon i samtaler med foresatte. Da kan eleven legge fram mappa, og den kan være et godt grunnlag for samtale mellom elev, lærer og foresatte om elevens læring og utvikling.

3 Mappen skal vise: elevenes læring elevenes refleksjoner over egen læring og vurdering av egne arbeider at elevene reflekterer over arbeidsprosess og egen utvikling at elevene utvikler kunnskap om egen læring KOMPETANSEMÅL OG VURDERINGSKRITERIER SKAL VÆRE TYDELIGE!

4 Torsdag 12/6 1)Norsk: Mappe; Stor bokstav og punktum. Gå gjennom mål og kriterier 1)Engelsk: Dialog/drama 1)Matte: Mål og vekt MAT/STOREFRI 4)KRL: ”Kjenn deg selv” 1)Ukens elev: Frederik Mål: Alle skal være et godt (husk kriteriene) publikum under Frederiks presentasjon Alle kjenner til benevnelsene g og kg, og kan gjøre om g til kg.

5

6

7 I skrivingen er det sammenhengene skrift som jeg er best i men det går ikke helt til tops. Jeg lærte ganske sent å skrive sammenhengende skrift Jeg syns at jeg er ganske flink til stue loft og kjeller jeg strever litt med p `en Jeg skriver ikke i nærheten så fint som de andre i klassen men jeg skriver ganske tett Dette kaller jeg en fin og grundig vurdering. Du har blitt veldig mye flinkere til å skrive ryddig og sammenhengende. Enig med deg i at du må trene mer på p`ene.

8 TILBAKEMELDING FRA FORELDRE PÅ ARBEID GJORT I PERIODEN; 1/9-31/10 KOMMENTARER: Det virker klart at elev og lærer er enig om fokusområdet. I løpet av de to siste månedene har det åpenbart vært bedring. Jeg synes det er fin måte å få ta del i det daglige arbeidet på, samt se utviklingen. Dato:___________ Underskrift:_________________________________ (Skjemaet skal kommenteres og underskrives. Sett skjemaet tilbake i permen, og send med eleven tilbake på skolen innen to dager).

9

10 Stor bokstav og punktum Mål: Det er godt nok når elevene: vet at det skal være punktum i slutten av en setning vet at det skal være stor forbokstav i egennavn Vurderingskriterier: Du skal alltid ha stor forbokstav når du starter en setning Det skal være stor bokstav etter punktum, utropstegn og spørsmålstegn Det skal være stor bokstav først i egennavn Det skal være punktum i slutten av en setning

11 Egenvurdering av arbeid gjort i perioden 1/3/07-17/4/07 Hvilket arbeid i perioden er du mest fornøyd med? Hvorfor? Jeg er ganske fornøyd med diktaten vi hadde 11/4. Den hadde jeg ingen feil på (en dobbel konsonant feil, men det var jo ikke det vi ble vurdert i). Hva er vanskelig? Hva må du øve mer på? Det er vanskelig å vite av og til når en setning er ferdig. Ellers synes jeg det går ganske bra. Glemmer meg av og til bare. Når skal du sette punktum? Det skal være stor forbokstav etter punktum, og i egennavn Hva kunne du tenke deg at vi arbeidet med i neste mappe-periode? Hva trenger du å øve på? Jeg trenger å vite når en setning er ferdig. Roter litt med det. Kanskje vi kan ha det i neste periode. Dato:__________Navn:_______________________

12 TILBAKEMELDING FRA FORELDRE PÅ ARBEID GJORT I PERIODEN; 01/03-17/04 KOMMENTARER: Vi synes det er flott å se at M. er blitt så flink til å plassere stor bokstav på riktig sted. Det er blitt mer flyt i tekstene hennes. Vi er veldig glad for å få denne tilbakemeldingen, og for å få ta en mer aktiv del i M`s skolehverdag. Flott med tydelige kriterier. Dato:___________ Underskrift:_________________________________ (Skjemaet skal kommenteres og underskrives. Sett skjemaet tilbake i permen, og send med eleven tilbake på skolen innen to dager).

13

14

15

16

17

18

19 Denne artikkelen er gruppa mest fornøyd med: ___________________________________________ ___________________________________________ __________________________ Fordi:_______________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ________ Vanskeligheter vi støtte på underveis:___________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ _______________________________________ Ting vi må huske på når vi lager neste avis:________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ______________________________________ Samarbeidet på gruppa vår:________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ _________

20 FortellTing jeg vil gjøre annerledes neste gang vi lager avis Begrunn svaret.Er det noen av arbeidene dine du er misfornøyd med? Hjemmets kommentarLærerens kommentarBegrunn svaret.Hvilket av arbeidene dine er du mest fornøyd med?

21

22

23

24

25

26

27

28 Dato:___________

29

30 Underskrift:_______ _________________ _________

31

32 (Skjemaet skal kommenteres og underskrives. Sett skjemaet tilbake i permen, og send med eleven tilbake på skolen innen to dager).


Laste ned ppt "Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google