Www.edu-nor.no Maria Tindberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Fra fem på rad til et mangfold av læringsarenaer……
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Vitensenteret i Trondheim
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
FIRST LEGO League i Molde ?
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Foreldremøte 26.september 2012
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Horten vidergående skole
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Teknoteket – Toppåsen skole
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Realfagskommunen Asker
Kompetanse for manfgfold
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

www.edu-nor.no Maria Tindberg

Edu-Nors utfordring: LYTTE  finne veien fra visjon til virkelighet Skolens visjon Rammer Læreplan Finne utstyr som kombinerer disse! Innrede i tråd med ideene

Definere rammene, avgrense. Finne handlingsrommet! Fysiske rammer Rom, plassering, nærhet til andre rom og utstyr, antall elever Økonomiske rammer Prioritering innen gitt budsjett, Opptrappingsplan? Utstyr, oppussing?, møbler?, bemanning? Kurs Personalet – kompetanse og forankring Noen nøkkelpersoner? Forankret i personalet ellers? Forankring i ledelsen!

Toppåsen: Fokus og avgrensinger Fokus på Teknologi og design Opplevelse og å gjøre erfaringer Et annerledes rom – ikke vanlige pulter Ikke tradisjonelt matte- og naturfagsutstyr i rommet, men lett tilgjengelig Hovedvekt på 4.- 7.klasse 16 elever – (4 x 4 grupper), men mulighet for flere

Utstyrsjakt: Læreplanen og Toppåsens visjoner var utgangspunkt Viktig at DESIGN delen ikke blir borte til fordel for TEKNOLOGI – Samspillet viktig Ta vare på og utfordre kreativitet i vid forstand Barnetrinn: Gjøre erfaringer og få ned sperrene for realfagene

Fagplaner T & D (eget hovedområde innen Naturfag) K & H (deler av to hovedområder) Design Arkitektur ……………………………………………………………………………………………………………………….. Kunne kombinere og trekke inn mål og kriterier fra Naturfag Matematikk Egnet utstyr og læremidler tilgjengelig (og overlappende)

Andre sentrale hensyn: Tilpasset opplæring Variasjon Differensiering Mestring Inkludering Samarbeid Lekende tilnærming til lærestoffet

Variasjon Tilrettelegge for ulike læringsstiler Tilby ulike læremidler Variere mellom ulike læringsarenaer

Ikke i tillegg til, men som en del av den vanlige opplæringen

Noe av utstyret

Kataloger og litt utstyr ved døra Edu-Nor AS har utarbeidet ferdige lister med anbefalt utstyr ift Kunnskapsløftet til: Matematikk Naturfag Teknologi & Design (barnetrinn) Tilbyr Utstyr (matte, noe naturfag, teknologi & design, engelsk, m.m) Kurs Konsulenttjenester