www.edu-nor.no Maria Tindberg
Edu-Nors utfordring: LYTTE finne veien fra visjon til virkelighet Skolens visjon Rammer Læreplan Finne utstyr som kombinerer disse! Innrede i tråd med ideene
Definere rammene, avgrense. Finne handlingsrommet! Fysiske rammer Rom, plassering, nærhet til andre rom og utstyr, antall elever Økonomiske rammer Prioritering innen gitt budsjett, Opptrappingsplan? Utstyr, oppussing?, møbler?, bemanning? Kurs Personalet – kompetanse og forankring Noen nøkkelpersoner? Forankret i personalet ellers? Forankring i ledelsen!
Toppåsen: Fokus og avgrensinger Fokus på Teknologi og design Opplevelse og å gjøre erfaringer Et annerledes rom – ikke vanlige pulter Ikke tradisjonelt matte- og naturfagsutstyr i rommet, men lett tilgjengelig Hovedvekt på 4.- 7.klasse 16 elever – (4 x 4 grupper), men mulighet for flere
Utstyrsjakt: Læreplanen og Toppåsens visjoner var utgangspunkt Viktig at DESIGN delen ikke blir borte til fordel for TEKNOLOGI – Samspillet viktig Ta vare på og utfordre kreativitet i vid forstand Barnetrinn: Gjøre erfaringer og få ned sperrene for realfagene
Fagplaner T & D (eget hovedområde innen Naturfag) K & H (deler av to hovedområder) Design Arkitektur ……………………………………………………………………………………………………………………….. Kunne kombinere og trekke inn mål og kriterier fra Naturfag Matematikk Egnet utstyr og læremidler tilgjengelig (og overlappende)
Andre sentrale hensyn: Tilpasset opplæring Variasjon Differensiering Mestring Inkludering Samarbeid Lekende tilnærming til lærestoffet
Variasjon Tilrettelegge for ulike læringsstiler Tilby ulike læremidler Variere mellom ulike læringsarenaer
Ikke i tillegg til, men som en del av den vanlige opplæringen
Noe av utstyret
Kataloger og litt utstyr ved døra Edu-Nor AS har utarbeidet ferdige lister med anbefalt utstyr ift Kunnskapsløftet til: Matematikk Naturfag Teknologi & Design (barnetrinn) Tilbyr Utstyr (matte, noe naturfag, teknologi & design, engelsk, m.m) Kurs Konsulenttjenester