Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trondheim Montessori Ungdomsskole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trondheim Montessori Ungdomsskole"— Utskrift av presentasjonen:

1 frode@trondheimmontessori.no trondheimmontessori.no +47 481 08 721

2 Trondheim Montessori Ungdomsskole
Basert på Maria Montessoris filosofi og tenkning om oppdragelse og undervisning Basert på humanistisk tenkning og filosofi Med pedagoger innen montessoripedagogikk og didaktikk Realfag; matematikk, naturfag, teknologi og innovasjon Språkfag Samfunnsfag Kroppsøving og estetiske fag Filosofi, kritisk tenkning og dannelse Sosial- og spesialpedagogikk

3 Fire utviklingstrinn, ifølge Montessori
Det absorberende sinn - barnet suger til seg alt rundt seg som en svamp Hovedspørsmål – hvorfor? 6-12 år Forestillingsevnen et viktig stikkord for denne fasen – kunnskapstørst Selvstendig tenkning, fra konkret til abstrakt tenkning 12-18 år Ungdommen er opptatt av seg selv og sin egen utvikling Opptatt av å forstå og være en del av det samfunnet – sosial tilpasning 18 – 24 Finne sin plass i samfunnet og realisering av seg selv inn i voksenverden Emosjonell selvstendighet er viktig

4 Prioriteringer for TMU
Individuelle planer og vurdering - en til en For å sikre at hver enkelt elev har faglig/sosial progresjon I tillegg til fleksitid, arbeid i små grupper og i plenum Forskningsbasert pedagogikk og muligheter for fordypning Kobling opp mot fagmiljøene på NTNU og Høgskolen Masterstudenter og Ph.D.-er inn i undervisningen Trygt læringsmiljø – respekt, samarbeid og elevsolidaritet Arbeidsfellesskap der lærere og elever tilbringer tiden sammen Aldersblandede grupper

5 Jevnlige bidrag fra eksterne fagpersoner
Gjesteliste med ressurspersoner innen Estetiske fag, kunst og kultur Fremragende forskning, realfag og teknologi Språk, språklig utvikling og bevissthet Idrett, kroppslig og kognitiv bevissthet Filosofi, psykologi, kritisk tenkning og dannelse Forskning, entreprenørskap og gründervirksomhet Bruke masterstudenter og spesialister fra NTNU og HiST

6 Pedagogisk og didaktisk profil
Estetiske fag, kunst og kultur Realfag, kommunikasjon og teknologi Språk, språklig utvikling og bevissthet Kroppsøving, kroppslig og kognitiv bevissthet Filosofi, kritisk tenkning og dannelse Forskning, entreprenørskap og gründervirksomhet Kunnskap om og respekt for menneske og miljø

7 Estetiske fag, kunst og kultur
Elevene får anledning til å utvikle interesse for og ferdigheter innen ulike kunst- og kulturuttrykk Arkitektur Bilde Scenekunst Skulptur Tekst Musikk Kroppsøving, kroppslig og kognitiv bevissthet Gastronomi, mat og helse

8 Teknologi og realfag Elevene får anledning til å utvikle interesse for og ferdigheter innen teknologi og realfag Matematikk Natur og miljø Fysikk, kjemi og biologi Forskningsbasert kompetanse og kunnskap Vitenskapelige metoder og resultater Stimulere til å utforske teknologi, bioteknologi og informasjonsteknologi Utforske framtidens behov Stimulere nysgjerrighet, utforskertrang og mestring

9 Språk, språklig utvikling og bevissthet
Elevene får anledning til å utvikle interesse for og ferdigheter innen språk, språklig bevissthet og utvikling Tilbud om opplæring i sentrale språk Språk og kommunikasjon Filosofiske og etiske dimensjoner mht. språk og kommunikasjon Språklig bevissthet og ansvar Språklige og læringsmessige strategier Lek med språket og språket som inngangsport til alle fag Språk; fortid, nåtid og framtid

10 Fag- og timefordeling 8.-10. trinn Fag 146 / 1,3 Kunst og håndverk
Musikk 83 / 0,7 Kroppsøving 223 / 1,9 Norsk 398 / 3,5 Matematikk 313 / 2,7 Engelsk 222 / 1,9 Fremmedspråk/språklig fordypning Naturfag 249 / 2,2 Samfunnsfag RLE 153 / 1,3 Mat og helse Utdanningsvalg 110 / 1,0 Arbeid 627 / 5,5 Sum minstetimetall (27 t/u x 38 uker x 3 år) 3078

11 Lokaliteter Moderne lokaliteter innenfor bykjernen av Trondheim
Lokaler som kan inndeles og innredes etter behov klasse Lett tilgjengelig fra alle bydeler med offentlige transportmidler Stor-Trondheim, kommunene rundt byen Tilgang til kjøkken Enten i bygget eller leie Bruk av nærområdet, utendørskjøkken til mat, ernæring og det sosiale ved måltider Tilgang til rom for kroppsøving og fysisk aktivitet Bruk av nærområdet til utendørsaktivitet Svømmeopplæring Hos privat eller kommunal tilbyder Tilgang til større rom for utøvelse av musikk, scene og sal Tilgang til rom for kunstfaglige aktiviteter og formingsfag


Laste ned ppt "Trondheim Montessori Ungdomsskole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google