Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

STANDARDER FOR OSERØD SKOLE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "STANDARDER FOR OSERØD SKOLE"— Utskrift av presentasjonen:

1 STANDARDER FOR OSERØD SKOLE

2 Standard for ro og orden: Oppstart av dagen
LÆRER Er i rommet før elevene Står i døra inn til garderoben Håndhilser med navn og øyekontakt Sjekker fravær og skriver ”branntall” på tavla ELEV Stiller opp ute Er rolig i garderoben Håndhilser med øyekontakt Kommer raskt på plass Kommer raskt til ro og lytter til læreren

3 Standard for ro og orden: Overganger og avslutninger
LÆRER Sørger for at tavle er tørket og pulter ryddet Minner elever om lekser -bøker/ utstyr Avslutter litt før klokka ringer og minner om regler og avtaler i friminuttene En voksen er i garderoben. Sørger for at elevene forflytter seg rolig og effektivt mellom rom og aktiviteter ELEV Ordenselevene gjør sine plikter Holder orden på eget utstyr Følger med, lytter og forholder seg til beskjeder og regler Er rask og rolig i garderoben

4 Standard for undervisning: Høy kvalitet på undervisningen
LÆRER Er forberedt til timene Tydeliggjør læringsmål for timene Har kjente kriterier for måloppnåelse Varierer arbeidsmetoder Stiller forventninger til elevene Har fokus på undervisning som skaper mestring hos den enkelte elev Oppsummerer timens læringsmål ELEV Kommer forberedt til timene Er aktiv i timene Har en positiv innstilling Har fokus på læringsmålet Presterer etter egne forutsetninger Bruker egenvurdering

5 Standard for undervisning: Lærer eier undervisningsarenaen
Bruker pictogrammer / dagsplan Skaffer seg alles oppmerksomhet Gir tydelige beskjeder Organiserer timen ELEV Har utstyret i orden og kommer raskt i gang. Følger klassereglene Respekterer de voksne Følger beskjed Gjør oppgaver som blir gitt

6 Standard for undervisning: Godt læringsmiljø
LÆRER Jobber aktivt med sosial kompetanse jfr. Sosial læreplan Handler raskt og er konsekvent ved uønsket atferd Gjennomfører elevsamtaler Starter og avslutter dagen med ”GJØR DAGEN GOD FOR ANDRE!” ELEV Har respekt for hverandre - elever og voksne Har medansvar for et positivt skolemiljø Har en positiv innstilling til elevsamtaler

7 Standard for overgang til SFO: Trygg og forutsigbar overgang
SKOLE Samarbeidsmøte skole og SFO tidlig ved skolestart. Rutiner tilpasses og gjennomgås Krysser inn til SFO og leksehjelp Har klare rutiner for levering av listene og informasjonsflyt til SFO Lærer er i basen til SFO kommer SFO Samarbeidsmøte skole og SFO tidlig ved skolestart. Rutiner tilpasses og gjennomgås Sjekker innkryssningslister Er på plass i garderoben når elevene skal til SFO (1. og 2. trinn) Pictogramtavle for SFO er godt synlig

8 Standard for samarbeid skole- hjem: God kommunikasjon og åpenhet
Kontakter hjemmet ved ulegitimert fravær Har oppdatert hjemmeside Har plan for skole-hjem samarbeid HJEM Gir beskjed ved alt fravær Leser hjemmesiden ukentlig Er kjent med planen for skole-hjem samarbeid

9 Standarder for inspeksjonsområdene: Gode holdninger
Lærer/assistent: Kjenner til inspeksjonsplanen Det er alltid en voksen ute før elevene. Se insp.plan Vi bruker refleksvest. Kjenner skolegrensene Motiverer og oppmuntrer til aktivitet og lek Videreformidler hendelser av positiv og negativ art til trinn/adm GJØR DAGEN GOD FOR ANDRE! Elev: Kommer raskt inn til timen og ut til friminutt Kjenne til og respektere skolegrensene og banefordelingen Informerer inspiserende voksen når noen trenger hjelp Inkluderer andre i aktivitet Høre på den voksne som har inspeksjon. Positivt språkbruk GJØR DAGEN GOD FOR ANDRE!

10 Standarder for inspeksjon i ballbingen:
Lærer/assistent: Oppmuntre til positivt samspill i ballbingen Stopper negativ atferd og språk Gir ros ved ønsket, positiv atferd Elev: Forholder seg til laginndelingen Forstår at skolefotball har egne regler Viser god lagånd

11 Standarder for inspeksjon i akebakken:
Lærer/assistent: Sørge for at reglene i akebakken blir fulgt Må til enhver tid vurdere sikkerheten i bakken i forhold til hvor stor fart, eller event. stenging Elev: Bruke kun rumpeakebrett Går opp på høyre side og ned på venstre Venter med å ake til bakken er klar Raskt ute av bakken etter aking Ta alltid med akebrettet inn når det ringer.

12 Standarder for inspeksjon i TL-friminutt:
Lærer/assistent: Støtter og oppmuntrer TL Lar TL ha kontroll og bistår kun ved behov Er tilgjengelig for TL Elev: Respekterer TL og følger deres regler Er positiv i aktiviteten

13 Vi behandler skolen og skolens uteområde på en positiv måte


Laste ned ppt "STANDARDER FOR OSERØD SKOLE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google