Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Melding til Stortinget…
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Kunnskapsskolen i buskerud
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
Samarbeid OT/NAV/skole
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
En smakebit fra Telemark
Overgangsprosjektet NY GIV
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Organisering og arbeidet i kommunene
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Nav veileder i videregående skole
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
God stim! Sammen for økt gjennomføring
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
NAV-veiledere i vid. skole
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015 Ramme for økta: Informere om forsøket: Nav-veileder i videregående opplæring Redegjøre for nye oppgaver og erfaringer Innspill til løsning av oppdraget Mål: Se til at rådgiverkoordinatorforum har nødvendig kunnskap om OB 15-14 og Nav-forsøket, slik at Av-dir og Udir kan foreta gode tiltak og vurderinger Agenda: Nav-veiledere i videregående skole: mål og metoder OB-15-14 – hva er det? Hva er utfordringene og hvordan kan vi løse oppdraget

Bakgrunn og mål Nav-veiledere i videregående skole er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet, Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. Av-dir er eier av forsøket med Udir og HD som samarbeidspartnere Startet i AV-dir i 2012 som en del av Ny Giv prosjektet og videreført i KD`s «Program for bedre gjennomføring i videregående opplæring» Mål: helhetlig bruk av tiltak og tjenester fra NAV i Vgs, med mål om økt gjennomføring i videregående opplæring

Mål: Nav-veildere i videregående opplæring Hovedmål: Forebygge frafall i videregående opplæring og legge til rette for varig integrering i arbeidslivet Tett sektorovergripende individuell oppfølging av de enkelte elev/ungdom Utprøving av hensiktsmessige tiltak og tjenester, fokus på kombinasjonsløsninger og parallellitet i bruk av tjenester fra flere sektorer Utvikling av organisatorisk modell for samarbeid på tvers av sektor og forvaltningsnivå Særlig fokus på utprøving av overgangstiltak mellom skole og arbeid

Kunnskap om frafall- hva vet vi? Forsøket bygger på erfaring og kunnskap om frafall fra videregående opplæring og levekårsutfordringer/sosiale problemer/integrering i arbeid Skolevansker – svikt i grunnleggende ferdigheter (lese/skrive/regne) Marginalisert ungdom Fattigdomsproblematikk – «sosial arv» Helseproblemer (rus) Livsinnhold – svak motivasjon for eget liv Årsaksstrukturen er både: Individuell, institusjonell og strukturell

Modell for forsøk med Nav-veileder i vgs i 2015 PPT/OT/rådgiver/helse Ungdom i risikosonene skole

Modell for Nav-veileder i videregående skole Nav-veileder 4 dager på vg-skole og 1 dag på lokalt NAV-kontor som ungdomskontakt Rektor er daglige leder og har ansvar sammen med Nav-veileder og koordinerer den daglige driften Nav har ansvar for tjenestene og tiltakene NAV veileder yter Nav-veileder inngår i skolens ungdomsteam

Hvorfor Nav-veiledere i videregående skoler? Faglig perspektiv på Navs oppgave: Tidlig intervensjon Lavterskeltilbud Trygg og lite stigmatiserende møteplass mellom ungdom og NAV Koordinert og helhetlig kartlegging fra flere sektorer Oppsøkende oppfølging/tett individuell oppfølging

Mål: «Nav-veiledere i videregående skoler» Målgruppe: Primær målgruppe: «Ny-giv ungdommer» i aldersgruppen 15-21 år som får individuell tilpasset opplæring og kombinasjonstiltak i regi av «Bedre gjennomføring» Sekundær målgruppe: Ungdom som holder på å falle ut av videregående opplæring grunnet stort fravær eller svakt faglig utbytte, og som har behov for tjenester og tiltak fra NAV med fokus på sosiale tjenester

Hvorfor et slikt sektorovergripende arbeid? Vi har mål om en bedre koordinert og helhetlig oppfølging av samtidige tjenester Modellen for samarbeid som prøves ut bygger på kunnskap om: Betydning av konkret kunnskap om hverandres tjenester og tiltak Betydning for felles arena for konkret samarbeid Betydning av forankrede avtaler om samarbeid

Piloter Nav-veilder i vgs Det er etablert 7 piloter med Nav-veiledere i vgs skole pr desember 2014: Oslo (Stovner og Hellerud vgs) Akershus (Jessheim vgs) Hedmark (Stor Hamar vgs) Vest-Agder (Kvadraturen + Vennesla vgs) Rogaland (Godalen vgs) Troms (Tromsø Maritime og Breivika vgs) Finnmark (Alta, Karasjok og Kautokeino vgs, Hammerfest) Det legges til rette for 2 årlige nettverksamlinger Evalueres av Høgskolen i Oslo og Akershus /AFI

Videreutvikling i 2015 -Utvidet OP 14-15 I Prop1 (2015) for Arbeids- og helsedep. er foreslått følgende: «Det er et mål å etablere en pilot i hvert fylke i løpet av 2015. Pilotene skal brukes i fylkesmannen og Nav-fylke sitt i arbeid med erfaringsspredning lokalt» (Prop. 1 s. 101). Det er avsatt midler i Prop`en for flere nye fylker så dette er høy prioritet

Vi skal rekruttere flere skoler i 2015 Kriterier for utvelgelse av skoler Antall elever Skoleslag Betydelig frafallsproblematikk Arbeider aktivt med frafall Rektor Pedagogisk utviklingsarbeid Skolen samarbeider med eksterne Organisert ungdomsteam på skolen Kriterier Begrunnelse Antall elever: 500 eller flere Skolen bør ha en viss størrelse for å kunne «finansiere» en Nav-veileder i 4 dagers jobb Skoleslag: Yrkesfaglig studieretning på skolen Det er yrkesfaglige studieretninger på skolene som tydeligst erfarer frafallsproblemet, derfor nødvendig med mest mulig erfaring fra dette skoleslag (gjerne i kombinasjon med studiespesialiserende) Har en betydelig frafallsproblematikk Skolen bør ha Høy frafallsprosent Mange elever med høyt fravær Mange elever med svake eller synkende faglige resultater Arbeider aktivt med frafall Skolen har tiltak/strukturer for oppfølging av elever som står i fare for å falle fra (høyt fravær, synkende faglige resultat) Rektor har vært ved skolen i mer enn to år Det er viktig at rektor har legitimitet i lærerpersonalet Pedagogisk utviklingsarbeid ledes av rektor Rektor prioriterer pedagogisk utviklingsarbeid som viktig i eget arbeid og har erfaring fra utviklingsprosesser i eget kollegium Skolen har godt samarbeid med andre eksterne samarbeidspartnere (helse, sosial, arbeidslivet, karrieresentra) Frafall er et sammensatt og komplekst fenomen, og en må se eleven som et helt menneske   Rådgiverne, OT, PPT og andre skoleinterne tjenester er godt organisert og samarbeid seg imellom og med skolens øvrige personale/rektor Disse er støtteressurser, som anvendt fornuftig vil støtte godt opp om skolens oppdrag med å sikre god opplæring for alle elever i videregående skole/forebygge og hindre frafall

Evaluering HIOA/AFI har fått evalueringsoppdraget 2014- 17(virkemiddelevaluering) Evalueringen har disse målene: 1. NAVs rolle i Ny GIV-Oppfølgings­prosjektet (som er et samarbeid mellom NAV/OT om oppfølging av ungdom under 20 år) for å få mer erfaring med og kunnskap om helhetlig bruk av tiltak og tjenester fra NAV i kombinasjon med tilrettelagt opplæring fra utdanningssektoren 2. Følge­evaluering med analyse av resultater av forsøket og de samarbeidsmodellene som er utviklet lokalt.

Kommentarer og spørsmål FM/fylkeskommunene blir viktig i utvelgelse av både skole og Nav- kontor Hvilken rolle kan rådgivere spille i utvelgelse Innspill til kriterier for utvelgelse av vg skoler? Hvordan kan vi utnytte den interne kompetansen på en best mulig måte?