Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Systematisk frafallsforebygging i videregående skole – en evaluering med klyngerandomisert design (RCT) Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017

2 IKO-modellen Prosjektet skal evaluere effektene av en modell for å redusere frafallet i videregående skoler Modellen som testes er utviklet av Akershus fylkeskommune og består av tre hovedelementer - Identifisering, Kartlegging og Oppfølging. Hensikten med modellen er å bidra til bedre struktur og systematikk i oppfølging av risikoelever, slik at skolene raskt kommer i gang med målrettede tiltak for elever som står i fare for å avslutte opplæringen.

3 Forskningsspørsmålene vi ønsker å undersøke, er om IKO-modellen vil føre til
redusert antall elever med risikokjennetegn, herunder prestasjoner, motivasjon og andre utfordringer i hverdagen redusert antall elever som avslutter opplæringen redusert antall ungdommer som står helt utenfor opplæring, arbeid eller annen aktivitet etter at de er skrevet ut av skolen

4 Effekt- og prosessevaluering
Evalueringen består av to integrerte deler; en effektevaluering og en prosessevaluering. Effektevalueringen handler om å undersøke om IKO-modellen har en effekt i tiltaksskolene (IKO) sammenlignet med sammenligningsskolene (TAU). Prosessevalueringen undersøker hvilke faktorer som kan forklare en eventuell forskjell.

5 Hvem er med i forskningsprosjektet?
Forsøksskoler (IKO) Møglestu videregående skole Risør videregående skole Sam Eyde videregående skole Kontrollskoler (TAU); resten Vg1 oppstart høsten 2016, følges tett av forskerne i to år Vg1 oppstart høsten 2017, følges tett av forskerne i ett år Forskningsprosjektet avsluttes februar 2019 På nasjonalt nivå 20 IKO/22 TAU

6 Ulike utfordringer for ulike skoler.
Skolestørrelse har stor betydning for implementering av nye systemer.

7 Følgende definisjon av «frafall» legges til grunn i IKO-modellen
Frafall er når elever med kapasitet til å fullføre og bestå ikke gjør det – enten ved at de slutter underveis eller ved at de ikke består enkeltfag.

8 IKO-modellen tar utgangspunkt i følgende forståelse av årsakene til frafall
Frafall er ofte et resultat av negative relasjoner mellom elev og skolesystemet og ikke en feil hos individet (eleven).

9 Systematikk i arbeidet
Sjansen for å lykkes med frafallsforebygging er størst når dette arbeidet gjennomføres systematisk ved at tiltakene - settes inn tidlig - er godt forankret - tar hensyn til helheten i elevens situasjon - legger til rette for tillitsskapende relasjoner - følges tett opp

10 Holdninger – kompetanse - systematikk
Holdningskomponenten Lærere må ønske at alle elever skal få en best mulig opplæringssituasjon. Kompetansekomponenten Lærere må tilbys målrettet didaktisk og pedagogisk kompetanseheving, og ledelsen må sikre praksisendringer gjennom pedagogisk ledelse. Strukturkomponenten Skolene må følge opp/overvåke den enkelte elevs situasjon og læringsutbytte systematisk.

11 En tredelt elevgruppe

12

13 IKO-hjulet Hvem gjør hva når?

14 Kriterier for identifisering

15 Kartlegging ved skolestart og underveis
Elevsamtalen ved skolestart (mal etter Eifred Marcussen, NIFU) Ønsker og mål for utdanning og yrke Tidligere skoleerfaringer Behov for tilrettelegging Trivsel på ny skole Fritidsaktiviteter og venner Kartlegging gjennom skoleåret Faglige utfordringer Motivasjon og feilvalg Møtet med skole Livet utenfor Helheten

16 Identifisering og kartlegging ved «midtveisvurdering»
Faglærer fører midtveisvurderingen direkte inn i Vokal: • ca. 1. november • ca. 1. april

17 Hva vet vi om suksesskriterier i tiltak?
Forankring og individuell tilpasning Sammenheng mellom ulike arenaer Sterke og tillitsskapende relasjoner Tett oppfølging I praksis betyr dette Rett diagnose, rett medisin En plan for oppfølging Hva er elevens hovedutfordring som må løses? Antatt varighet Hvem har ansvar for hva? (skolens organisering) Hvordan og hvor hyppig skal effekten av oppfølgingen evalueres?

18

19


Laste ned ppt "Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google