Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSarah Arntzen Endret for 7 år siden
2
Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen v/professor dr. philos Britt Unni Wilhelmsen −Høgskolen i Bodø v/dosent Øystein Henriksen
3
Unge & Rus rundt om i Norge Oslo – Obligatorisk i alle 48 ungdomsskolene Nordland, Troms, Finnmark Trondheim – vgs Rundt om i Norge
4
Tiltaket Unge & Rus Er et rusforebyggende undervisningsprogram til bruk i skolen. Er tilrettelagt for 8. klassetrinn, 9. klassetrinn og videregående skole. Finnes på bokmål, nynorsk og nordsamisk. Retter seg mot elever, foreldre/foresatte og skolen. Er et universelt tiltak.
5
Hvorfor forebygge på 8.trinn? Forebygging bør starte i riktig alder – være relevant for aldersgruppen Tiltak iverksettes i forkant av atferd Debutalderen for alkohol er ca 15 år Fra barneskole til ungdomsskole, fra barn til ungdom
6
Målgrupper for Unge & Rus Elever Lærere Foreldre/foresatte
7
Målene med Unge & Rus – 8./9. Utvikle kunnskaper og evne til å tenke kritisk om bruk av alkohol Styrke holdningene mot bruk av alkohol Styrke ferdigheter til å si nei til rus Utsette alkoholdebut
8
1.Arbeidsseminar for lærere og skoleledere 2.Elevarbeid – ca 20 skoletimer 3.Gruppelederopplæring ½ - 1 dag 4.Foreldresamarbeid - 2 Foreldremøter Innhold i Unge & Rus
9
Arbeidsseminar Lærere som skal gjennomføre Unge & Rus Ledelsen deltar – sikre forankring Skolens samarbeidspartnere I forkant av gjennomføring av tiltaket på skolen
10
Elevarbeid Ca 20 skoletimer IKT-basert Integrering av fag - Kunnskapsløftet gir muligheter Elevdelen kan gjennomføres intensivt eller strekkes ut i tid (anbefales).
11
…forts elevarbeid Elevarbeid i grupper, ledet av gruppeleder Gruppe-/individuelle oppgaver, Elevenes mening og hjemmeoppgaver 4 ulike tema og Elevenes mening Samarbeid med hjemmet
12
Tema 1: Påvirkning – kultur og tradisjoner Tema 2: Meninger om alkohol Tema 3: Bruk av alkohol Tema 4: Mestring av drikkepress Elevenes mening Se: www.ungeogrus.nowww.ungeogrus.no
13
Lærerrollen: Følge skolens plan for Unge & Rus Innhent informasjon om Unge & Rus på egen skole Arbeidsfordeling, fagfordeling og tidsbruk Lag gjennomføringsplan Eventuelt samarbeid med eksterne personer/etater Se forøvrig: http://ungeogrus.no/no/8klasse/Larer/Planlegging-av- gjennomforing/
14
Lærerrollen : Ivareta foreldresamarbeid Informasjonsskriv ved skolestart Involvere klassekontakter Presentere Unge & Rus på 1. foreldremøte Legge til rette for 2 foreldremøter i Unge & Rus
15
Lærerrollen: Gjennomføring i klassen Introduksjon av tiltaket for klassen Tilrettelegger Veileder Støtte opp om gruppeleders ansvar og rolle
17
Elevrollen Aktivt medlem i egen gruppe Lytte til andre og vise respekt for ulike meninger Støtte opp om gruppeleders ansvar og rolle Argumentere for egne standpunkt Ta beslutning gjennom gruppeprosess Organisere eget arbeid
18
Gruppeleders rolle Introduksjon av tiltaket for klassen Dele ansvar med lærer Være lærers forlengede arm Lede diskusjoner i gruppen Er medlem av sin gruppe
20
Hvorfor gruppeledere? Positive resultater ved at arbeidet ledes av jevngamle kamerater Motivasjonsfaktor Mellomledd Frigjøring av lærer For i størst mulig grad å sikre en fornuftig debatt i gruppene har vi vektlagt utdanning av gruppeledere
21
Rekruttering av gruppeledere Søknad anbefales. Velges ut av læreren. Bør ha høy status blant kameratene - ikke nødvendigvis i form av høyt kunnskapsnivå, men gjerne som opinionsledere i skole- eller fritidsmiljø. Bør ha en viss evne til å kunne lede diskusjoner. Fordel med "miljøskapende" egenskaper eller erfaringer.
22
Innhold i gruppelederopplæringen Bli kjent med mål og innhold for tiltaket Praktisk erfaring med oppgavene. Erfaring med www.ungeogrus.no.www.ungeogrus.no Hvordan lede gruppearbeid? Inndeling av grupper.
24
Praktiske tips Kort tid mellom opplæringen og oppstart av arbeidet! Utarbeide fremdriftsplan Forventingsavklaring Ha egne gruppeledermøter underveis, for å løse problemer/konflikter som oppstår Logg
25
En vellykket implementering forutsetter at alle programkomponentene er på plass Programmet blir praktisert som beskrevet Tiltaket må sikres forankring Kompetanseheving er avgjørende Skolens ledelse må følge opp Den enkelte deltakers motivasjon og kompetanse Iverksetting og gjennomføring
26
Unge & Rus evalueringer Evaluert – med gode resultater Anbefalt av Helse- og utdanningsdirektoratet Prosessevaluert i Oslo Pågående effektevaluering Pilot i Nord-Troms Oslo og Nord-Troms
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.