Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Presentasjon av Østlandsforsknings tilbud KS, mandag 3.juni 2013 Torhild Andersen, Tonje Lauritzen og Trude Hella Eide

2 Vår forståelse av oppdraget
Todelt FoU-prosjekt En utredning om erfaringer med samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner i grunnopplæringen i Ny GIVs prosjektperiode. Konkrete forslag til hvordan den videre samhandlingen kan foregå. Gjelder kun overgangsprosjektet i Ny GIV

3 Problemstillingene av teori, kunnskap og erfaringer.
Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner ta vare på gode erfaringer fra Ny GIV prosjektet og sikre at erfaringene brukes videre? Grunnleggende spørsmål, drøftes i lys av teori, kunnskap og erfaringer. Er førende for utarbeiding av verktøy. Hvordan kan kommuner og fylkeskommuner samarbeide bedre om gjennomføring av opplæringen? Hva kjennetegner det samarbeidet som gir gode resultater? Retningsgivende for verktøyene som skal utarbeides Fokus med omvendt fortegn: Hva er flaskehalsene? Hva er det som gjør at dette oppleves som flaskehalser? hvordan forseres flaskehalsene?

4 Problemstillingene Hvordan kan overgangen mellom grunnskole og videregående skole kvalitetssikres? Belyses ved eksempler og god praksis Hvilke møteplasser er etablert og hvordan fungerer disse for å bedre overganger og forbygge frafall? Belyses ved kartlegging og eksempler Hvordan bør den samlede ressursinnsatsen videreføres etter Ny GIV, slik at forutsetningene for gjennomføring styrkes i hele grunnopplæringen? Drøftes i rapporten

5 Vår teoretiske forankring
Organisasjonslæring Hvordan lære av erfaring? Hvordan ta i bruk erfaringer fra prosjekt til videre drift? Samhandling på tvers av fag og forvaltningsnivå Barrierer og drivere for samarbeid Strategier for bedring av samarbeid

6 Metode og gjennomføring

7 1 Dokumentere erfaringer
Dokumentstudie Overblikk over konteksten Evalueringer av Ny GIV og samhandling mellom kommuner og fylkeskommuner på andre områder. Gjennomføringsbarometerne – indikasjoner på resultater Breddestudie – kartlegging av alle fylker Telefonintervjuer – prosjektansvarlige i fylkene

8 Analysere og systematisere
Identifisere kjennetegn på gode samarbeidsmodeller Utvelgelse av case Statusmøte med oppdragsgiver

9 I Dokumentere suksesshistorier
Inntil fire case Intervjuer med sentrale aktører prosjektansvarlig i fylkeskommunen prosjektansvarlige i kommunene skolesjefen i kommunene «Prototyper» av modeller for samarbeid

10 Presentere funn og verktøy
ØF-rapport Funn fra undersøkelser analysert og diskutert i forhold til teori Anbefalinger ifht formidling av erfaringene ut i kommuner og fylkeskommuner Filmbasert eksempelsamling med 3-4 suksesshistorier, tilrettelagt for web Lenkes til relevante nettsteder Praktisk håndbok i papir- og nettversjon

11 Framdriftsplan Juni Juli Aug Sept Okt Nov Des Jan Feb x Oppstart
Dok.studier Intervju Casestudier Analyse Film Håndbok Rapport Avslutning Formidling

12 Budsjett Totalpris: inkl. mva Timepris: mva

13 Prosjektgruppa Torhild Andersen (PL), cand. polit, samfunnsplanlegging Tonje Lauritzen, sosiolog (Phd- stud) Maria Røhnebæk, sosialantropolog (Phd-stud) Samarbeidsavtale med Senter for Livslang Læring ved Høgskolen i Lillehammer:

14 Senter for livslang læring (SELL)
Har forskningsformidling gjennom bruk av nye medier som satsningsområde Har god kjennskap til Ny Giv i organisasjonen gjennom flere ulike oppdrag En rekke filmproduksjoner i pedagogisk utviklingsarbeid for kommuner og fylkeskommuner: Filmproduksjon om Ny GIV-satsingen i matematikk (for Matematikksenteret):


Laste ned ppt "Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google