Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRandi Holter Endret for 6 år siden
1
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017
2
Videregående opplæring i Nordland
Nesten elever fordelt på seksten skoler Om lag har lærekontrakt eller opplæringskontrakt Om lag 500 deltakere i voksenopplæring og nettskole Om lag lærere, pluss andre skoletilsatte, byråkrater + + +
3
Tre hovedmål i videregående opplæring
Elevane og lærlingane skal ha eit godt og inkluderande læringsmiljø Elevane og lærlingane skal meistre grunnleggande dugleikar og ha god fagleg kompetanse Fleire elevar og lærlingar skal gjennomføre vidaregåande opplæring Fylkesrådet i Nordland har en visjon om at alle elever som begynner i videregående, skal fullføre det planlagte opplæringsløpet sitt.
4
Tilstandsrapport Tilstandsrapporten er ei lovpålagt årlig rapportering til fylkestinget om læringsresultat, gjennomføring, frafall og om læringsmiljø for elever og lærlinger i videregående opplæring. Tilstandsrapporten skal også bidra til at skoleeier og andre beslutningstakere har et bredt kunnskapsgrunnlag. Tilstandsrapporten viser at Nordland er på rett veg når det gjelder flere av de vedtatte utviklingsmåla. Vi får stadig mer kunnskap om skole og elever fra ulike datakilder, statistikk og forskning. Tilstandsrapporten er et forsøk på å sortere i all kunnskap og på å sette løse kunnskapsfragmenter sammen inn i en større sammenheng.
5
Frafall i videregående har mange ulike årsaker – og mange ulike løsninger
Forskere har undersøkt de faktorene som har innvirkning på kompetanseoppnåing i videregående skole. Forenkla kan vi sortere frafallsårsakene i fire kategorier, men vi må være bevisst at disse ofte spiller sammen. Elever faller fra fordi de har for svakt faglig grunnlag fra trinnet før (svake karakterer, mangler vurdering, stort fravær, svake grunnleggende ferdigheter, dårlige grunnskolepoeng, kort botid i Norge, mangelfulle norskkunnskaper) de mangler skoleengasjement (lav motivasjon, mangler ambisjoner, mistrivsel, skulk, skoletrøtt, har ikke fått førsteønsket sitt, lite inkludert i skolemiljøet) de får ikke læreplass de sliter utafor skolen (vanskelige hjemmeforhold, familie, rus, dårlig helse, sjukdom, psykiske problem, økonomi og fattigdom, konflikter, mobbing)
6
Gjennomføring Gjennomføring defineres som å fullføre og bestå alle trinn i et fastsatt opplæringsløp, det vil si både opplæring i skole og i bedrift Nasjonal myndigheter måler gjennomføring ved å følge Vg1-kull gjennom fem år Elev-kullets status etter fem år presenteres i kategoriene fullført og bestått på normert tid fullført og bestått på mer enn normert tid (dvs fem år) i opplæring fem år etter påbegynt Vg1 fullført, men ikke bestått slutta (avbrudd) Det siste kullet vi har tall for, begynte på Vg1 høsten 2010, og status ble gjort opp 1 oktober 2015:
7
Hovedresultatet gjennomføring for 2010-kullet
8
2010-kullet viste framgang i alle fylker
10
Kjønnsforskjeller
11
Nordland er et yrkesfagfylke – særlig på guttesida (fordeling elever Vg1 – tall høst 2016)
12
På yrkesfag er det store ulikheter mellom utdanningsprogram
13
Nyere tall Overganger høsten 2015
14
‘Alle’ ungdommer begynner og flere ungdommer blir lenger i opplæring
Praktisk talt alle 16-åringer er registrert som elev (evt lærling) i videregående opplæring 1 oktober – 98 % Andelen 17- og 18-åringer i opplæring i fylket stiger: Det er først når ungdom blir 18 år at vi begynner å sakke bak landssnittet
15
Den vanskelige overgangen i videregående opplæring: Fra Vg2 til Vg3 på yrkesfag – per 1 oktober 2015
16
Overganger, utganger, forsinkelser og omveger (per 1 oktober 2015)
men kun 64,7 % på yrkesfag
17
Noen gledelige tendenser i fagopplæring i 2016
19
Markant oppsving for gutta, men damene svikter fagopplæringa:
22
Gledelige framskritt på elevundersøkelsen
23
Søking til høsten 2017
24
Ungdomskulla går ned
25
Mindre kull gir størst effekt på søkninga til Vg1
28
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.