Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
Noen utfordringer for skolene
HMS-kultur Janne Lea Svensson
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Omstilling uten nedbemanning
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Ledernes rolle som endringsledere
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Generelle tiltak og forebygging
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Bjørn Erik Korum Hansen
Ulikheter og variasjoner
BREDDE-,UTDANNING- OG UTVIKLINGSPLAN FOR REGION MØRE OG ROMSDAL UTKAST.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Aggresjon.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Kort om implementering
Læring på ungdomstrinnet
Siste året i barnehagen
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Og implementeringsarbeid i barnehagen
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø Saf – konferansen 2011

Petter 6 år. og Klasse 9A. Petter: Vansker med konsentrasjon. Reaktiv aggresjon. Blir utestengt. Mangel på mestring. Klasse 9A.: Utfordrende på atferd. Uro, klikkdannelser og mobbing. En sterk negativ leder preger klassemiljøet. Hvilken kvalitet treffer disse i skolen?

Systematisk arbeid Peker mot kontinuerlig endringsarbeid. Kollektiv kompetansebygging – læring (Stoll mfl., 2006). Vanskelig å få til over tid. Self efficacy individuelt og kollektivt (Leithwood & Beatty 2008)

Organisasjons læring - Senge (2006) Lærende organisasjon kan kun bli en realitet dersom enkeltindivider virkelig vil og kan lære Personlig mestring Mentale modeller Læring i team Delt visjon System- tenking Avdekke de felles bildene av framtida som fremmer ekte innsatsvilje og deltagelse. Omsette individuell visjon til felles visjon Kompleks sammenheng mellom enheter i et system Medlemmene kan lære av og fra hverandre Bringe mentale modeller for hvordan organisasjonen fungerer fram og gjøre dem til gjenstand for felles refleksjon

Fullans (2007) faktorer relatert til implementering Need Clarity Complexity Quality/ Practicality

Implementeringskvalitet (Greenberg mfl., 2005) Diskrepansen mellom det planlagte og det faktisk gjennomførte i en endring. Program eller andre typer endringer Støttesystemet for endringen

Kapasitet i organisasjonen (Flashpohler mfl., 2008) Generell kapasitet Innovasjonsspesifikk kapasitet

Informasjon (læring) er en forskjell som utgjør en forskjell. Bateson, 1972 Informasjon (læring) er en forskjell som utgjør en forskjell.

Tremblay, 2010. Tidlig intervensjon. Aggresjon må om - og avlæres tidlig. Stortingsmelding 16 og 18.

Paradokset De skoler som har et behov for en gjennomgripende endring (f eks. et program) mangler kapasiteten som skal til for å gjennomføre.