Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø Saf – konferansen 2011
Petter 6 år. og Klasse 9A. Petter: Vansker med konsentrasjon. Reaktiv aggresjon. Blir utestengt. Mangel på mestring. Klasse 9A.: Utfordrende på atferd. Uro, klikkdannelser og mobbing. En sterk negativ leder preger klassemiljøet. Hvilken kvalitet treffer disse i skolen?
Systematisk arbeid Peker mot kontinuerlig endringsarbeid. Kollektiv kompetansebygging – læring (Stoll mfl., 2006). Vanskelig å få til over tid. Self efficacy individuelt og kollektivt (Leithwood & Beatty 2008)
Organisasjons læring - Senge (2006) Lærende organisasjon kan kun bli en realitet dersom enkeltindivider virkelig vil og kan lære Personlig mestring Mentale modeller Læring i team Delt visjon System- tenking Avdekke de felles bildene av framtida som fremmer ekte innsatsvilje og deltagelse. Omsette individuell visjon til felles visjon Kompleks sammenheng mellom enheter i et system Medlemmene kan lære av og fra hverandre Bringe mentale modeller for hvordan organisasjonen fungerer fram og gjøre dem til gjenstand for felles refleksjon
Fullans (2007) faktorer relatert til implementering Need Clarity Complexity Quality/ Practicality
Implementeringskvalitet (Greenberg mfl., 2005) Diskrepansen mellom det planlagte og det faktisk gjennomførte i en endring. Program eller andre typer endringer Støttesystemet for endringen
Kapasitet i organisasjonen (Flashpohler mfl., 2008) Generell kapasitet Innovasjonsspesifikk kapasitet
Informasjon (læring) er en forskjell som utgjør en forskjell. Bateson, 1972 Informasjon (læring) er en forskjell som utgjør en forskjell.
Tremblay, 2010. Tidlig intervensjon. Aggresjon må om - og avlæres tidlig. Stortingsmelding 16 og 18.
Paradokset De skoler som har et behov for en gjennomgripende endring (f eks. et program) mangler kapasiteten som skal til for å gjennomføre.