Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
2
Utestengning psykologiske mekanismer
3
Mobbingens Dynamikk
5
Olweus, 2010 Repeterende – over tid Negative handlinger Makt avmakt dimensjon Krevende punkt: intensjonskriteriet Krenkelser er mer engangsepisoder. Kan være negative handlinger uten maktdimensjonen.
6
To hovedgrupper mobbere (Salmivalli et al 2009)
De som er populære og sentrale i nettverket, og som bruker negative handlinger for å oppnå dette. «Bully – victim» Blir selv mobbet, og mobber andre. Lav status.
7
De som blir utsatt for mobbing
Sårbare, innadvendte, vansker i relasjoner, forsvarer seg ikke, utestengt og stenger seg selv ute Utagerende, reaktiv problematikk, utestengt Flinke elever som kommer i klassemiljø som er negativ til læring
8
Elevperspektivet Stigma 2016
«Det begynte med at jeg ble mobbet av andre… Deretter begynte jeg å mobbe meg selv» Randi 9 klasse
9
Innblikk – elevperspektivet 6 klasse
8: «Han egler seg innpå mange… egentlig en dust. Ingen velger han. Jeg synes litt synd på han…» «Han kommer alt for nærme. Dunker hele tiden borti oss. Virker klossete. Har ikke lyst å være med han..» «Han er jo en bråkebøtte.. Plagsom å være med.» «Jentene er redd for han…»
10
Elevstemmen 13 Går mest for seg selv. Han vil ikke være med noen, og tutler for seg selv. Ingen regner med han.. Vi er ikke slemme med han..Tror ikke han vil være med andre… Synd på han
11
Elevstemmen 15 Er sjefen i klassen… Ganske grei, men bestemmer alt…. Kan være slem… Jentene liker ham…Bestemmer fotballaget.. Mange vil være med ham…Han kan sette noen utfor…
12
Vaillancourt et al 2010 Hvorfor er mobbing så vanskelig å forebygge og stoppe? Fordi det virker… Og de som utøver det går under radaren…
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.