Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kort om implementering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kort om implementering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kort om implementering
Før oppstarten av arbeidet med kompetanseutviklingspakken, er det viktig at vi snakker litt om implementering – og hele personalgruppens plass i denne prosessen. Målet er at alle ansatte i barnehagen skal ha kunnskap om og erfaring med språk og leseaktiviteter. Kompetanseutviklingspakken inneholder filmer, tekster og oppgaver som vi skal jobbe med. Oppgavene handler om å reflektere – det vil si tenke sammen og diskutere - i personalgruppen rundt nye måter å lese sammen med barna på. Disse får vi kjennskap til gjennom tekster og filmer. Gjennom oppdrag skal vi øve på de ulike lesemåtene og i etterkant reflektere sammen rundt erfaringer. Å tenke sammen, diskutere, øve og erfare sammen er viktig for å lykkes med språk og leseaktivteter. For å forklare hvorfor det er viktig at alle er med på arbeidet og hva dette betyr for arbeidet i personalgruppen, er Fixens implementeringsmodell et godt utgangspunkt.

2 Rammeverk for implementering
Implementering handler om å sette i verk og gjennomføre et endringsarbeid. Denne modellen visualiserer prosessene som skjer i implementeringsarbeid. Disse prosessene må vi være oppmerksomme på. Kilden (gul rubrikk) er det som skal implementeres, det vil si kompetanseutviklingspakken ”Språk og leseaktivteter”. Språklæring, Ulike måter å lese på og Lesing for alle er kjernen av innholdet i pakken, og disse kaller vi for pakkens kjernekomponenter. Kjernekomponentene oppsummerer det innholdet som skal omgjøres til praksis. Kommunikasjonsforbindelsen (rød rubrikk) handler om gjennomføringen, altså hvordan vi skal jobbe for å gjøre innholdet til en del av vårt arbeid i barnehagen: Arbeidet med kjernekomponentene er organisert i økter. Pakken inneholder anbefalte arbeidsformer for hvordan vi kan arbeide med kjernekomponentene i fellesskap. IGP, oppdrag og erfaringsutveksling er valgt fordi hele personalet er viktige for å etablere nye arbeidsformer - ny praksis. Hvis ikke alle deltar, ender vi opp med noen få privatpraktiserende, og arbeidet blir sårbart. Destinasjon (blå firkant) viser til barnehagen og de ansattes praksis. Er det for eksempel bare én av dere som leser sammen med barna, eller har alle leselyst? Når vi har jobbet oss gjennom kompetanseutviklingspakken, vil nettopp dette si noe om hvor godt vi har lykkes med implementeringen. I denne kompetansehevingspakken er destinasjonen alle dere ansatte og til slutt skal arbeidet også nå barna og foreldrene. Som dere ser står disse tre firkantene i sammenheng. For å få kilden (pek på gul firkant) over i destinasjonen (pek på blå) må vi gjennom kommunikasjonsforbindelsen (dra fing fra gul til rød til blå). Kommunikasjonsforbindelsen er altså kjempeviktig! Og deres deltakelse, arbeid og innsats er avgjørende for resultatet i destinasjonen! Det vil si at hvis alle tar ansvaret for å delta i oppgavene vi skal jobbe med i felleskap, så vil vi klare å være en barnehage som jobber sammen om å utvikle kunnskap og ”arbeide” kunnskapen inn i vår felles praksis. For å kunne lykkes med å få kilden over til destinasjonen kreves det at: Vi trener nok på kjernekomponentene Vi får nok veiledning og støtte eller ros og oppmerksomhet til å holde oppe motivasjonen Vi har hatt sterk nok ledelse til at arbeidet drives fra begynnelse til slutt Fig. 1 Rammeverk for implementering Fixsen m.fl. (2005) oversatt og presentert av Pål Roland i Roland, P. & Westergård, E. (2015) * Modellen er gjengitt med tillatelse av forfatterne

3 IGP-arbeid Individuelt (1 min): Gå gjennom modellen hver for dere
Refleksjon i gruppe ( 5min): Forklar modellen for hverandre to og to, og reflekter om hvorfor alles deltakelse er viktig for at arbeidet skal lykkes. Gjennomgang i plenum (10 min): Hver gruppe legger frem sine refleksjoner om hvorfor alles deltakelse er viktig. IGP arbeid er en av arbeidsformene vi møter i ”Språk og leseaktiviteter”. IGP er refleksjoner: først Individuelt, så i Grupper, og til slutt skal refleksjonene deles i Plenum =IGP. Hvor mye utbytte dere får av å øve eller delta i refleksjoner, er avhengig av oss alle. Vi må sammen bygge kunnskapen inn i barnehagen! Vi må derfor alle ta ansvar og delta i prosessene som gir tilgang til felleskapserfaringer. Alle må jobbe aktivt for å tilrettelegge for en arena der det å dele kunnskap og erfaringer med hverandre er viktig og føles naturlig. Nå skal dere få prøve ut IGP-arbeid. IGP-ARBEID se PP-bilde Nå har dere fått prøvd ut et IGP-arbeid; individuell-, gruppe- og plenumsrefleksjon – som er én av arbeidsformene vi skal jobbe med i kompetanseutviklingspakken. Gjennom arbeidet vil vi møte fagstoff presentert gjennom tekster og filmer, vi skal ta stilling til fagstoffet – vurdere, prioritere og drøfte – og slik bygges kompetansen i personalet. Bevisstgjøring er et nøkkelord! Det er disse prosessene vi selv skal lede


Laste ned ppt "Kort om implementering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google