Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHermod Thorbjørnsen Endret for 9 år siden
1
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring. Svein Størksen Senter for atferdsforskning Mobbekurset Oslo 2008
2
Endring i skolen er lett å foreslå, vanskelig å implementere og særdeles vanskelig å opprettholde ( Hargreaves, Fink 2006) Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering ”Ord for dagen”
3
Innovasjon Erfaringer Gjennom involvering i systematisk, langsiktig arbeid synes skoler å bli i stand til å implementere en endringsprosess. Videreføring av endringsarbeidet representerer en stor utfordring. Nøkkelen til en vellykket videreføring ligger i at skolen makter å ta i bruk og utvikle strategier og strukturer nødvendig for å oppnå varig endring. Bevissthet om at endring skal synes over tid - Dynamisk
4
1.Kommer knapt ut av startblokka 2.Starter godt, men blekner etter hvert 3.På veg mot varig endring Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Karakteristikk av skoler som skal jobbe systematisk over tid
5
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Læring i organisasjoner Bruksteori/styrende verdier HandlingFeil/tabber Enkeltkretslæring (endre handling) Dobbelkretslæring (endre styrende verdier)
6
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Prosess- Refleksjon Visjon/ideHandling Prosess Refleksjon Synlig for: Elever Lærere Foreldre Nærmiljø Skoleeier
7
Motivasjon i kollegiet for å delta i et endringsarbeid kan påvirke resultat av arbeidet og om videreføring er mulig. Hvor ”klar” organisasjonen er for et systematisk endringssrbeid påvirker også resultat og videreføring. Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Motivasjon
8
…er ein påverknadsprosess som inneber å inspirere og støtte andre mot ein uttalt visjon for skulen som er basert på klare personlege og profesjonelle verdiar Bush & Glover (2003) School leadership. Nottingham : NCSL s.8 Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Ledelse….
9
Formell ledelse Prosjektgruppen I klasserommet I elevgruppen (elevrådet) I foreldregruppen Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Ledelse på flere nivå
10
Hovedmål: Redusere mobbing hos elever ved skolen Bli bedre i forhold til skjult mobbing Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Målsetting
11
Struktur Fornying – f.eks. Nye mål og erstatte aktiviteter som blir tatt bort ”Overvåkning” og fortløpande evaluering Ledelse på alle nivå – ledelse, personale, elevar,foreldre Vedlikeholdsarbeid- kursing av nye i personalet Forståelse for endringsprosesser Støtte og forventing Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Suksesskriterium
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.