Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngelore Bretz Endret for 4 år siden
1
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
2
ELEVKOLLEKTIVET
3
Elevkollektivet FAMILIER LATENT MANIFEST a b c d P TILSKUERNE K R A B
Senter for atferdsforskning
4
Lederrollen Autoritativ lederrolle Variasjon (holdninger og trender)
Autoritet / myndighet vs. autoritær Autoritet / myndighet vs. frihet
5
Lederrollen Hvordan oppnå autoritet / myndighet?
Faglig/innholdsmessig ha noe å bidra med Ha orden på undervisningen sin/aktiviteter Gjøre seg synlig Kontroll Vise respekt Samarbeid om voksenrollen
6
Lederrollen Samarbeid om voksenrollen Konsistens Forventninger
Rolleforståelse Reaksjoner Policy og mål Likheter og forskjeller, enighet og uenighet
7
Episoder av kontakt Lærer - elev relasjoner
Anledninger: spontant, planlagt, rutiner Forskjeller mellom voksne Forskjeller mellom elever
8
Lærer - elev relasjoner
Investeringer Anerkjennelse Interesse Støtte Krav Gevinster: for den voksne for eleven for fellesskapet
9
Elev - elev relasjoner E1 + + E2 Fellesorientering L + E3 + E4
10
Elev - elev relasjoner -Jobbe via en felles integrerende person;
eks læreren -Jobbe via en felles integrerende sak; Eks samarbeidssituasjoner og presentasjoner -Jobbe med relasjonen som tema -Jobbe via eksponering av person, sosial binding Jobbe via eksponering av relasjoner X A B B B B B B
11
Elev - elev relasjoner Jobbe som modell som demonstrerer relasjoner
preget av omsorg, kontroll, raushet, balanse…. P F X X X P
12
Repertoar av felles ferdigheter
Rutiner for aktiviteter Oppstart Plenum Individuelt arbeid Gruppearbeid Prosjektarbeid Lek Avslutning
13
Repertoar av felles ferdigheter
Overganger Arenakompetanse
14
Kollektive forestillinger
Kunnskaper Sosiale bilder Mål Symboler Normer Fortellingen
15
FORTELLINGEN OM GRUPPEN
-små fortellinger - HENDELSER i gruppen -X
16
Korrigering Forebygging og tiltak Stress og tolkning
Oppmerksomhet og energi
17
Korrigering Tolkning Uro Protest Provokasjon Individuell atferd Kollektiv atferd
18
Markering – konfrontering Overlevering Back-up
Felles områdene Kollektivt ansvar Markering – konfrontering Overlevering Back-up
19
Korrigering VALG AV: Tidspunkt Virkemiddel Opptrapping Adresse Flyt
20
Demping Diskrét korrigering Ved oppsøking Ved distanse
Strategisk plassering Føring Fysisk kontakt Ved distanse Kontakt Tegn Bevegelse
21
Navn Blikk Bevegelse Taushet Avslutning Forsoning En ”bakdør”
Konfrontering Navn Blikk Bevegelse Taushet Avslutning Forsoning En ”bakdør”
22
Hva læreren ikke skal gjøre
Heve stemmen/skrike/rope Insistere på å få siste ordet Vise spendt kroppsspråk Sarkasme Gå verbalt løs på eleven Sammenligne eleven med søsken eller andre elever
23
Tittel på temaet Hefter i Respekt
Ertesvåg, E. & Størksen, S.: Implementering av skuleomfattande arbeid Idsøe, E. & Idsøe, T.: Emosjonelle vansker. Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser? Roland, E. & Vaaland, G. S.: Klasseledelse og atferdsvansker Roland, E. & Vaaland, G. S.: Respektprogrammet Roland, P.: Problematferd i skolen. Hvordan kan pedagoger håndtere aggressiv atferd? Westergård, E. & Fandrem, H.: Samarbeid mellom hjem og skole Flack, T.: Innblikk. Et sosial- analytisk verktøy for å forebygge og avdekke skjult mobbing Finnes på Se under publikasjoner Senter for atferdsforskning
24
Nye bøker av SAF-ansatte
Tittel på temaet Ertesvåg, S. (2012): Leiing av endringsarbeid i skulen. Gyldendal akademisk. Fandrem, H. (2011): Mangfold og mestring i barnehage og skole. Migrasjon som risikofaktor og ressurs. Høyskoleforlaget Midthassel,U. V.; Bru. E,; Ertesvåg, S. K. & Roland, E. (2011): Sosiale og emosjonelle vansker. Universitetsforlaget. Midthassel,U. V.; Bru. E,; Ertesvåg, S. K. & Roland, E.(2011): Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø. Universitetsforlaget. Skogen, K. & Idsøe, E. C. (2011): Våre evnerike barn. En utfordring for skolen. Høyskoleforlaget. Senter for atferdsforskning
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.