Grupper og gruppepsykologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Advertisements

Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Samfunnskunnskap - Makt
KLASSELEDELSE.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Gruppepsykologi.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
10. Organisasjoners effektivitet
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)
Tema: grupper og gruppeprosesser
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
1 Jeg og samfunnet.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ulikheter og variasjoner
"God bagasje på livets reise."
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Transaksjonsmodellen
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Tema: grupper og gruppeprosesser
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Samarbeid og konflikt.
Gruppepsykologi.
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Hvordan oppstår grupper?
Henning Bang Stipendiat
IKT for læring Mattias Øhra.
Kapittel 11 Grupper og team
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
Ledelse.
12. Organisasjonsutvikling
Men hvordan gjør vi det…?
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Utskrift av presentasjonen:

Grupper og gruppepsykologi En første innføring

Gruppa Arbeid i team Konflikt og konfliktløsning (grupper) Gruppa i en sammenheng Læring i grupper Ulike grupper og nettverk Ledelse i gruppa Gruppas indre liv Kommunikas-jon Kommunikasjon i og mellom grupper

Definisjon En gruppe er to eller flere individer som er avhengig av hverandre og påvirker hverandre i et sosialt samspill (Forsyth 1990 i Gjøsund og Huseby 2009)

En første definisjon på en gruppe Mange forsøkt å lage definisjoner på grupper, derfor varierer disse i litteraturen Vår definisjon på grupper: ”tre eller flere personer som har et felles mål og samhandler for å nå dette målet” (Sjøvold s.17, 2006) Felles mål: bli lærere Vi samhandler for å nå dette målet

Oppgave 1 Drøft gruppeerfaringer med utgangspunkt i perspektivene Yter vi bedre sammen med andre? Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen.

Tre perspektiver om gruppeytelser knyttet til grupperoller Yter vi bedre sammen med andre? Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen. Å støtte seg til gruppen eller å støttes av gruppen.

1. Yter vi bedre sammen med andre? Sosial fasilitering Enkle arbeidsoppgaver Straff og belønning Forventninger til egen prestasjon Egen identitet Individet i gruppen!

D C B A Modell Gruppens prestasjon er kun individets prestasjon alene i gruppesammenhengen

2. Å prestere sammen med andre versus å prestere sammen Hva overskriften poengterer: Fokus på enkeltindividets prestasjon Å prestere noe som enkeltperson sammen med andre Fokus på teamets prestasjoner: Samhandling Kombinere sine evner og ressurser slik at de utfyller hverandre heller enn å øke det enkelte medlems ytelser

Modell Å være medlem i et team og samhandle

Gruppestørrelse og effektivitet 3 5 7 11

Å forholde seg til personer i gruppa

Å forholde seg til personer i gruppa

Å forholde seg til personer i gruppa

Å forholde seg til personer i gruppa

Effekter på organisasjonslivet Modell Uttak Inntak Prosess Effekter på individer Holdning Jobbopplevelse Tilfredshet Kunnskap Personfaktorer: Holdninger Evner Personlighet Bakgrunn Gruppestruktur Samhold Roller og normer Status Kommunikasjon Effekter på gruppa Normer Samhandlingsmønster Gruppeprosess Hvem sier hva? Resultat? Situasjonsfaktorer: Rom Oppgavetyper Gruppestørrelser Belønning Effekter på organisasjonslivet

Nøkkelord Reflekter over definisjonen på grupper Hva er sosial fasilitering? Redegjør for forskjellen på elevens prestasjon i gruppen og sammen med gruppen Redegjør for de utfordringer det ligger i å forholde seg til gruppen