Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby."— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby

2 Mandat for satsingen 1. Møte de utfordringer forskjeller i levekår representerer 2. Utforske mulighetene IKT gir i arbeidet på skoler der det er mange elever med ulik kulturell og språklig bakgrunn 3. Utprøve hvordan IKT kan bidra til å skape fleksible og nye læringsarenaer for elever og lærere

3 IKT i flerkulturelle skoler 90 % 65 %

4 Dataressurser er mer enn teknikk Teknologiske ferdigheter Nettkompetanse- og erfaring Utforskende tilnærming til IKT-bruk Brukerkultur

5 Jente i 6.klasse har vært på Asylet og tatt bilder av landets første barnehage Laster inn bildet + bearbeider Sjekker It’s learning Sjekker lenker til videojokes Sender videjokes til sidekameratene Lager overskrifter til bildene Skriver tekstbiter til PP-presentasjonen Sjekker hvem som er pålogget It’s learning Mailer hilsener til klassekamerater (”hei, her er jeg!”) Velger bakgrunn og fører inn tekstbiter fra kladdebok

6 Forholder seg til grammatikalske kommentarer på skjerm Bruker den elektroniske ordlista på skjermen Retter feilene + fyller inn nye ord i ordlista Legger ut ting på oppslagstavla på It’s learning Sender bilder til klassekamerater fra ”Mine bilder” Svarer på spørsmål fra nabogruppen om nedlastet stoff Finner ut hvordan hun lager skygge på bokstavene Lager presentasjonseffekter Lager ”rulletekst” på slutten – ”kult!”

7 Effekter av IKT - på arbeidsmotivasjon - på arbeidsmåter

8 Elevenes arbeidsmåter med iKT - mer utforskende - mer analytisk - mer selvstendig - mer multitasking

9 Den 4.basisferdighet S-kunnskap: søke, samle, sortere, strukturere, systematisere og sammenstille P-ferdigheter: produsere, poengtere, prioritere, profilere og presentere

10 Hva med de svake elevene? Hva med de språksvake elevene? Hva med elever fra kulturer med andre rolleforståelser?

11 100 %

12 Skolen som organisasjon Det administrative arbeidet forenklet Mer åpen ”infrastruktur” og samarbeid Info.spredning og kommunikasjon endret Tidsstrukturen- og bruken endret Rolleendringer for elever og lærere Ny holdning til tradisjonelle utfordringer Det kollektive selvbilde- og identitet

13 Kompetanseutvikling Teknologiske ferdigheter Pedagogisk bruk av IKT SamarbeidskompetanseProsjektstyringskompetanseEndringskompetanse

14 UTFORDRINGER ANBEFALINGER IKT-satsing bør inkludere alle på skolen Kollektivt pedagogisk utviklingsarbeid med IKT Rom for å prøve og feile + bære ansvar sammen Systematisk utprøving av IKT i språkutvikling Behov for mer kunnskap om svake elever og IKT Kompensere for lite dataressurser hjemme Roller og interaksjon i den moderne skole Skolekultur med IKT er under utforming

15


Laste ned ppt "IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google