Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Relasjonskompetanse på Skeie skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Relasjonskompetanse på Skeie skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 Relasjonskompetanse på Skeie skole
Faglig begrunnelse for relasjonskompetanse i skolen.

2

3 Formål Øke lærernes påvirkning på elevenes læring
Øke trivselen for både elever og lærere Redusere mobbing og krenkelser mellom elever Stimulere læringsmiljøet i skolen og i klassene Hindre faglig resignasjon og frafall

4 Øke lærernes påvirkning på elevenes læring
Flere undersøkelser viser at læring hos elever i stor grad er avhengig av lærernes relasjonskompetanse.(Nordenbo mfl 2008 og Hattie 2009) Relasjonen mellom lærer og elev rangeres som den høyeste faktor i Hatties undersøkelse. God relasjon mellom lærer og elev forenkler læringsprossessen betydelig hos eleven. I et elev-lærer forhold, er det bare læreren som har ansvar for kvaliteten på relasjonen. Elevens reaksjoner, bidrag og kommunikasjon er å betrakte som en respons på vår atferd.

5 En nær relasjon til læreren og variert undervisning
En nær relasjon til læreren og variert undervisning. Det er noe av det som motiverer elevene mest, ifølge ny svensk avhandling. Relasjonen til læreren Blomgren skulle i utgangspunktet undersøke betydningen av at hver elev hadde sin egen datamaskin. – Digitale ressurser er viktig og hjelper dem, men ingenting kan erstatte den personlige samtalen med læreren. De trenger tett kontakt, og læreren må komme bort til elevenes arbeidsplass, sier Blomberg. Han ble overrasket over at elevene snakket med en slik voldsom kraft om betydningen av en tett og nær relasjon med læreren. – De legger utrolig stor vekt på det menneskelige møtet – det som ikke er så lett å måle, men som spiller utrolig stor rolle for at de skal få gode karakterer eller resultater senere. Når elevene skulle beskrive den virkelig gode læreren var de opptatt av at læreren både må være faglig sterk og ha sosial kompetanse og vise følelser og engasjement.

6 Refleksjonsspørsmål Noter for deg selv, bruk noen minutter
Snakk sammen på gruppen Hva snakket dere om? Hva vet du om relasjonskvaliteten mellom deg og elevene dine? Hvordan kan du skaffe deg innsikt i hva en elev mener om relasjonskvaliteten mellom ham/henne og deg? Hvordan vil du arbeide med å forbedre en relasjon?

7 Øke trivselen for både elever og lærere
Ca 45 % av nye lærere slutter i jobben i løpet av de fem første årene (Kari Smith, Hubro 2015) Den sterkeste faktoren for at de blir værende er at de klarer å skape en god relasjon med elevene. Eleven og læreren får begge energi ved å få bekreftelse på at e trives sammen. Vi må være individorientert gjennom hele arbeidsdagen.

8 Refleksjonsspørsmål Noter for deg selv, bruk noen minutter
Snakk sammen på gruppen Hva snakket dere om? Hvordan starter skoledagen hos deg? Hvor bevisst er du på fordeling av oppmerksomhet og fordeling av tilfredshet?

9 Redusere mobbing og krenkelser mellom elever.
En undersøkelse for udir i 2015, viser interessante funn om det psykososiale miljøet til elevene. Fellesskapsfølelser vektlegges for lite(Eriksen og Lyng 2015) Sterke relasjoner mellom alle elevene i en klasse, er den eneste psykologiske barrieren som kan stoppe mobbing. Emosjonell utvikling og trening er nøkler til indre alarmklokker. En velutviklet empati beskytter mennesker mot å såre andre.

10 Refleksjonsspørsmål Noter for deg selv, bruk noen minutter
Snakk sammen på gruppen Hva snakket dere om? Hva vet du om motsetninger og spenninger mellom elever du arbeider med? Hva vet du om mobbeforhold mellom elevene dine? Hva kan du gjøre for å utvikle emosjonell modenhet og empati i klassen din?

11 Stimulere læringsmiljøet i skolen og i klassene
Relasjonskvaliteter deles inn i fire positive nivåer med stigende synergieffekt. Respektrelasjoner Vennlighetsrelasjoner Vennskapsrelasjoner kjærlighetsrelasjoner

12 Hindre faglig resignasjon og frafall
Viktig å oppdager og hindre at elever mister interessen og faller av i læringssituasjoner. Den relasjonskompetente læreren får tilgang til oppriktige følelser og ekte opplevelser hos eleven. Viktig å være sammen om å drøfte skolemotiavasjon

13 Refleksjonsspørsmål Noter for deg selv, bruk noen minutter
Snakk sammen på gruppen Hva snakket dere om? 1. Hva har du oppdaget av resignasjon hos dine elever? 2. Hva vet du om den enkelte elevs resignasjonshistorie? 3. Hvordan kan du åpne et «lukket rom» i eleven?

14 Refleksjonsoppgave Noter for deg selv, bruk noen minutter
Snakk sammen på gruppen Hva snakket dere om? Hva tenker du om den relasjonelle kapitalen i klassen din ? I hvilken grad tar elevene din ansvar for andre elevers læring? Hvordan kan du utvikle mer av et relasjonelt læringsmiljø?


Laste ned ppt "Relasjonskompetanse på Skeie skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google