Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Leseferdigheter og lesevaner
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
læringsstrategier, modul 1
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Leselos Metakognisjon - målretting
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
S ystematisk O bservasjon av L esing.
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Utviklet av pedagoger i
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
Lese- og skrivevansker
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Systematisk Observasjon av Lesing.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing

Hvordan soler vi elever? Systematisk observasjon av lesing

SOLING (pyramiden 1–7) Start med et ”overordnet” trinn (log./fon./ort.) Kryss av i elevskjemaet det du allerede vet om eleven. Hvilke punkter vil du sjekke ut/sole? Bruk morgendagens leselekse eller finn en passende tekst (forslag i tekstbanken). Benytt også fagtekster. Notér kjennetegn på elevens lesing/kryss av videre i skjema. Systematisk observasjon av lesing

Soling (pyramiden 8–10) Kryss av i skjemaet på bakgrunn av elevens høytlesing av skjønnlitteratur og sakprosa i forhold til trinn 6 og 7. Legg til rette for arbeid med SOL i det daglige ved at elevene får opplæring i å bruke ulike strategier gjennom arbeid med fagtekster. Benytt fagtekster tilhørende klassetrinnet Bruk observasjon og kryss ut punkter for elevens arbeidsmåter og bruk av læringsstrategier på trinn 8 og senere trinn 9. Systematisk observasjon av lesing

Tips når du soler: Ha en egen perm hvor du samler SOL-notater på den enkelte elev. Ta gjerne med flere tekster de første gangene du soler, slik at du finner rett nivå hos den enkelte elev. Ved å la flere elever lese samme tekst, får du trening i å finne ut hvilke elever som skal ha ja, nei eller delvis. Systematisk observasjon av lesing

Pyramidetrinn 1 og 2 En del av kjennetegnene på de to første trinnene i SOL vil være på plass hos mange av elevene når de begynner på skolen. Det er likevel viktig at du som lærer er oppmerksom på, og registrerer dem som helt eller delvis mangler interesse for språket. (Obs! Språklig bevissthet). Systematisk observasjon av lesing

Pyramidetrinn 3 og 4 Sjekk om eleven har tilegnet seg det alfabetiske prinsipp ved å ha jevnlige bokstavdiktater i klassen. Å peke ut ord i en setning, skal vise om eleven har begrep om ord og setning. Sjekk 100 ords lista en egen gang. La eleven lese et utvalg av ordene ved å peke på 25 ord i tilfeldig rekkefølge. Vær spesielt oppmerksom på hvordan eleven mestrer den fonologiske strategien. Hvis eleven ”lydplukker” eller gjetter ut fra noen bokstaver, må du veilede ved å modellere og lese sammen med eleven. Systematisk observasjon av lesing

Pyramidetrinn 5, 6 og 7. Velg ut noen kjennetegn du vil ha fokus på når du soler. Bruk både fagtekst og skjønnlitterær tekst. Vær spesielt oppmerksom på grad av leseflyt. Grad av leseflyt vil være tekstavhengig. Lag spørsmål til teksten på forhånd. Sett av perioder hvor du har spesiell fokus på f.eks det å kunne lese og følge en skriftlig instruksjon. Her kan du bruke oppgaver i matte, mat og helse eller kunst og håndverk. Systematisk observasjon av lesing

Pyramidetrinn 8, 9 og 10 Når elevene har passert trinn 7 i SOL-pyramiden, vil solingen bli mindre ressurskrevende. Nå trengs ingen isolert soling på høytlesing. Systematisk observasjon av lesing

Pyramidetrinn 8, 9 og 10 - tips til ungdomsskolen Ungdomsskolen foretar en ”scanning” av alle elevene på 8. trinn ved at elevene leser en skjønnlitterær og en fagtekst. Dette for å ”finne fast grunn.” Når vi jobber med læringsstrategier, blir soling på pyramidetrinn 8-10 en del av arbeidet med fag i vanlige timer. Dette kan gjøres på ulike måter: Gjennom egne ”spesialoppgaver.” Gjennom arbeid med strategier som passer til pensum. I Gjesdal har ungdomstrinnet oppretter et eget ”leseteam” som ivaretar de elevene som trenger mer oppfølging/veiledning i forhold til tekniske ferdigheter i lesing. Systematisk observasjon av lesing

Prøvesoling Timbu Hva er elevens hovedstrategi? - fonologisk eller ortografisk Hvilke kjennetegn kan vi krysse ut? Hva må vi eventuelt videre gjøre for å sjekke flere kjennetegn? Systematisk observasjon av lesing

Bruk av opptaker Opptak av elever. Diskutér elever på trinnet/med SOL-veileder. Systematisk observasjon av lesing

Vær obs på! Elever med generelle lærevansker. Elever med store konsentrasjonsvansker. Fremmedspråklige elever. Kompensatoriske lesere. Systematisk observasjon av lesing

Teksten kan være avgjørende Lesbarhet Leselighet Lesverdighet (Jmf forrige leksjon) Systematisk observasjon av lesing

Faktorer knyttet til teksten Antall lange og kompliserte ord? Antall lange og kompliserte setninger? Antall abstrakte ord og vendinger? Mange fremmedord? Faguttrykk som eleven ikke kjenner? Vær obs på dette i forhold til valg av tekster på ulike trinn. Systematisk observasjon av lesing

Faktorer knyttet til eleven Motivasjon Engasjement Interesse Prestasjonsangst Dagsform Leseferdighet Strategikunnskap Systematisk observasjon av lesing

Snakk sammen om: Hvordan blir elevene på din skole veiledet i lesing i dag? Hvordan fungerer dette: - på småskolen? - på mellomtrinnet? - på ungdomstrinnet? Systematisk observasjon av lesing