Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole

2 Kastellet skole

3 Hvorfor implementeringsplanen?
Alle trinn skal bruke den... ...men trinnene kan ha ulike ansvarsområder Avgrenser fokusområder på trinn Gjør det enklere for læreren å bruke permen Bedre implementering av språkpermens ÅND; bevissgjøring på Hva språk er og hvorfor språk er viktig Egen flerspråklighet Strategier og språklæring Elevautonomi... Eller iallefall elever som kan noen triks som kan forsøkes hjemme – mtp livslang læring Kastellet skole

4 Modellen for elevautonomi
Eleven tar gradvis over alle stadier i opplæringen På barnetrinnet trenger eleven mye støtte, men kan starte med å sette seg egne mål å jobbe mot Lærerens støtte Tid: livslang læringsprosess Elevautonomi Kastellet skole

5 Barnetrinnet 1-4 Språkpasset: Andre land og folk: Min språklæring
Samtaler om språk og flerspråklighet i klassen Andre land og folk: Snakke om språk og kultur fra andre land Min språklæring refleksjon rundt språklæring, være med å bestemme hva og hvordan de skal lære Kastellet skole

6 5.-6. trinn: intro av fremmedspråk
Andre land og folk Kommunikasjon, mat (s.18+19) og kultur: skape en forbindelse mellom språkene elevene lærer, stedene språkene snakkes og menneskene som snakker dem Språkbiografi Språkkilder: bevisstgjøring om språklæring i hverdagen utenom skolen Trening i bruk av læringsstrategier Begynne å bruke sjekklister for å bevisstgjøre elevene på læringsmål og egen kompetanse Begynne å sette seg egne mål og evaluere seg selv Språkmappa tas i bruk for å dokumentere det man kan! Kastellet skole

7 7. trinn Innsikt i læringsprosesser og selvstendig bruk av strategier
Bruke sjekklister aktivt i opplæringen som arbeidsmål og i evalueringen av disse.  Ved overgang til u-skolen: Kartlegge elevens språkprofil og kompetanse ved hjelp av sjekklister nivå A2 (evt. B1 for noen elever.) med tilhørende dokumentasjon i språkmappa Kastellet skole

8 Mine beste triks ”Jeg hører på lydopptak av meg selv”
Vi lastet ned audacity gratis fra nettet Elevene skulle presentere seg selv og legge inn på fronter Deretter fikk de tilbakemelding på blant annet uttalen sin Så leverte de leverer ny forbedret versjon Her er Hermans versjon Kastellet skole

9 Mine beste triks: ”Jeg bruker andre tekster som modell”
Dikt på 11 ord 1. linje: en farge (1ord) 2. linje: noe som har denne fargen (2 ord) 3. linje: hvor det befinner seg 4. linje: mine tanker om dette (4 ord) Et sluttord (1 ord) Kastellet skole

10 Johannes dikt Bleu Un oiseau A travers la fenêtre C’est un ange Sacré
Kastellet skole

11 Othilias dikt Rouge Des fraises Dans ma main J’adore les fraises
Kastellet skole


Laste ned ppt "Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google