Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Mørkved skole, Brumunddal 2011

2 Lese- og skriveopplæring
Presentasjon av småskolepedagogikk, undervisningsorganisering og metodikk. Hva er skolens pedagogiske plattform i konsentrert form? Hvordan er undervisninga organisert og hvilke metoder bruker vi? Mørkved skole, Brumunddal 2011

3 Kort om følgende emner:
Hva innebærer programmet? Lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole Opprinnelse og tenkning Oppbygging av programmet Opprinnelse i New Zealand og i Australia. De andre delene presenteres fortløpøende. Mørkved skole, Brumunddal 2011

4 Hva er EYLP på Mørkved skole?
Programmet er svært omfattende, og gjennomsyrer NZ skoler. Lærerne er utdanna i dette programmet, og spesialutdanna i deler av det som for eksempel Reading Racovery. Mørkved skole, Brumunddal 2011

5 Elevene skal fra første dag bli møtt der de er i sin leseutvikling
Elevene skal fra første dag bli møtt der de er i sin leseutvikling. De skal få en tydelig individuell hjelp til å lære å lese i sitt tempo. Mørkved skole, Brumunddal 2011

6 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Vi har fokus på: Skolen skal gi barna mestringsfølelse. Skolen skal gi barna leseglede. Barna skal få et funksjonelt lesenivå. Barna skal tidlig utvikle gode ferdigheter i å formulere seg skriftlig. Mørkved skole, Brumunddal 2011

7 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Delmomenter Høytlesing Felleslesing Veiledet lesing Selvstendig lesing Felles skriving Veiledet skriving Selvstendig skriving Mørkved skole, Brumunddal 2011

8 Strukturert klasseromsprogram
Mørkved skole, Brumunddal 2011

9 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjonsjobbing Elevene samles til felles informasjon. Vi forklarer oppgavene. Fokuserer hva vi skal lære. Gruppene ropes opp, gruppeleder får fargeplakat. Elevene går rolig til stasjonen. 12 min./stasjon. Faste rutiner, lavt lydnivå. Felles oppsummering til slutt. Mørkved skole, Brumunddal 2011

10 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Medlesing (storbok) Mørkved skole, Brumunddal 2011

11 Medlesing (storbok) – noen momenter
Ukas lyd Klappe stavelser Antall ord i setninger Punktum og stor bokstav Tegnsetting Lage setninger Utvide ordforråd Snakke om forfatter Illustratør Fabulere rundt bildene Mørkved skole, Brumunddal 2011

12 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn Lærerbetjent stasjon (eget rom med lærer) Mørkved skole, Brumunddal 2011

13 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn… ABC - stasjon (elevene får hefter med oppgaver - etter nivå) Finmotorisk stasjon (oppgaver knyttet til ukas bokstav eller tema) Mørkved skole, Brumunddal 2011

14 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn… PC stasjon Mørkved skole, Brumunddal 2011

15 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Stasjoner, 1.trinn… Lesestasjon Konstruksjonsstasjon (elevene får oppgaver) Mørkved skole, Brumunddal 2011

16 Foreldresamarbeid Mørkved skole, Brumunddal 2011

17 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Foreldresamarbeid! Innføring på foreldre- møter Foreldrenes rolle i barnas læring Samarbeid skole - hjem Mørkved skole, Brumunddal 2011

18 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Leselekse Hvordan skal man jobbe med leseleksa hjemme? Elevene har lesemapper med bok eller lesehefte og lesekort hvor foreldrene kvitterer. Lekser etter mestring. Lesemappene samles inn hver uke. Mørkved skole, Brumunddal 2011

19 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Leselekse Vi bruker lesehefter og småbøker Enkel metode: medlesing individuell lesing samtale om teksten spørsmål fra teksten Mørkved skole, Brumunddal 2011

20 Mørkved skole, Brumunddal 2010
Samarbeid Småskolelærere som arbeider etter denne modellen, har jevnlige samlinger i nettverk med andre skoler. Vi deltar i nettverksarbeid på 1 – 4. trinn med Stavsberg, Fagerlund og Nes. Mørkved skole, Brumunddal 2010

21 Ny start Mørkved skole, Brumunddal 2011

22 Ny Start Et program for elever som ikke har oppnådd det vi forventer i lesing og skriving. Mørkved skole, Brumunddal 2011

23 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Systematikk Ny Start er et systematisk treningsopplegg. Systematikken er noe som kjennetegner heleprogrammet for lese- og skriveopplæringen på Mørkved skole Mørkved skole, Brumunddal 2011

24 Hva går programmet ut på?
Basert på individuelle treningsøkter, vanligvis i perioder fra 8 – 18 uker. 20 – 30 minutters treningsøkter daglig. Mørkved skole, Brumunddal 2011

25 Mørkved skole, Brumunddal 2011
Hva vil vi oppnå…? Vi vil i større grad få sikret at alle elever får tilpasset opplæring. Det er et mål at dette arbeidet resulterer i at færre elever på mellomtrinnet har vansker med å lese og skrive. Mørkved skole, Brumunddal 2011

26 Erfaringer så langt med programmet:
Høy kompetanse og utviklingsvilje blant lærerne. Gode resultater – tidlig lesing. Positiv holdning til modellen hos elevene. Fornøyde foreldre. God stemning for en skoleutvikling som ”virker”. Mørkved skole, Brumunddal 2011


Laste ned ppt "Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google